Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlıklı İletişim SHE 210 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Uzm. Emine CİNCİOĞLU, Arş. Gör. Uzm. Çiğdem ŞEN TEPE, Arş. Gör. Uzm. Bedia TARSUSLU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilere, sağlık hizmetlerinin sunumunda karşılaşılan olası durumlarda kullanabilecekleri temel ve sağlıklı iletişim teknikleri, bunları etkileyen faktörler ve önemi ile ilgili bilgi, beceri ve farkındalık kazandırmak.

Dersin İçeriği

Ders kendini tanıma, temel iletişim, terapötik ve nonterapötik ilişki ve iletişim, sağlık hizmetlerinde olası iletişim durumları ile ilgili konuları kapsamaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kendini ve insanı tanımanın önemini açıklar. Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
2 Durum-düşünce-duygu-davranış arasındaki farkı ve ilişkiyi açıklar. Beyin Fırtınası, Boşluk Doldurma Testleri,
3 Sağlık profesyoneli ve birey/hasta arasındaki ilişkiyi açıklar. Rol Oynama, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Terapötik ve nonterapötik iletişim tekniklerini fark eder. Problem Çözme, Rol Oynama, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Sağlığı bozulan birey, ailesi ve sağlık profesyonelleri arasındaki ilişkiyi, etkileşimi ve etkileyen faktörleri açıklar. Problem Çözme, Rol Oynama, Kısa Cevaplı Testler,
6 Sağlık hizmetleri sunumunda karşılaşılacak olası durumlara yönelik sağlıklı iletişim biçimlerini tartışır, örneklendirir. Problem Çözme, Rol Oynama, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı ve Tanışma, Kendini Tanımak
2 Duyguları Tanıma
3 Sağlık Profesyoneli ile Birey/Hasta Arasındaki İlişki ve İletişim
4 Terapötik İletişim
5 Nonterapötik İletişim
6 Çocuk ve Ebeveyni ile İletişim (1)
7 Çocuk ve Ebeveyni ile İletişim (2)
8 Vize Haftası
9 Perioperatif Süreçte İletişim
10 Kadın Yaşam Dönemlerinde İletişim
11 İleri Yaş Döneminde İletişim
12 Ruh Sağlığı Bozulan Bireylerle İletişim
13 Kötü Haber Verme ve Terminal Dönemde İletişim
14 Zorlayıcı Hasta Davranışları ve İletişim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Eren Fidancı, B. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası ilişkiler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.

Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (3. Baskı). F. Öz & M. Demiralp (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi.

Gürhan, N., Okanlı, A. (Ed.). (2017). Yaşamın sırrı iletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.

Townsend, M. C. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri: Kanıta dayalı uygulama ve bakım kavramları (6. Baskı). C. T. Özcan & N. Gürhan (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi.

Üstün, B. (2005). Hemşirelikte iletişim becerileri öğretimi. Okullar Yayınevi.

Terakye, G. (1998). Hasta hemşire ilişkileri (5. Baskı). Zirve Ofset.

Özcan, A. (2006). Hemşire-hasta ilişkisi ve iletişim (2. Baskı). Sistem Ofset.

Kaya, A. (2016). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim (9. Baskı). Pegem Akademi.

Dökmen, Ü. (2006). İletişim çatışmaları ve iletişim (37. Basım). Sistem Yayıncılık.

Öz, İ. (2017). Çocuk ve iletişim. Martı Yayıncılık.

Rosenberg, M. B. (2019). Şiddetsiz iletişim: Bir yaşam dili (21. Basım). Remzi Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Kendini ve insanı tanımanın önemini açıklar. 4 4 4 1 3 1 4 3 0
2 Durum-düşünce-duygu-davranış arasındaki farkı ve ilişkiyi açıklar. 4 4 4 1 4 1 4 3 0
3 Sağlık profesyoneli ve birey/hasta arasındaki ilişkiyi açıklar. 4 4 4 1 4 1 4 3 0
4 Terapötik ve nonterapötik iletişim tekniklerini fark eder. 4 4 4 1 4 1 4 3 0
5 Sağlığı bozulan birey, ailesi ve sağlık profesyonelleri arasındaki ilişkiyi, etkileşimi ve etkileyen faktörleri açıklar. 4 4 4 1 4 1 4 3 0
6 Sağlık hizmetleri sunumunda karşılaşılacak olası durumlara yönelik sağlıklı iletişim biçimlerini tartışır, örneklendirir. 4 4 4 1 4 1 4 3 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 61
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,44
Dersin AKTS Kredisi 2