Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşçi Sağlığı ve İşyeri Hemşireliği | HTP 528 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İş sağlığı ve boyutları, işçi sağlığının nitelikleri ve önemi, işyerlerinde işçi sağlığı ve iş güvenliği uygulamaları, risk gruplarına yönelik politikalar, işyeri hemşiresi açısından işçi sağlığı, iş güvenliği mevzuatı,işçi sağlığı iş güvenliği mevzuatı, , çalışma hayatında fizyolojik stresler ve ergonomi, işçi beslenmesi, meslek hastalıklarına genel bakış, iş hijyeni ve kimyasal etkenler, işyerinde fiziksel etkenler, iş kazalarına genel bakış, işyerinde ilk yardım örgütlenmesi ve ilk yardım eğitimi gibi konularda bilgili ve bilinçli sağlık insan gücü yetiştirmek, işyeri hemşiresinin rol ve görevleri benimsetmektir |
Dersin İçeriği | İşçinin sağlığının korunması, iş sağlığı ve iş güvenliğine ilişkin ilişkin halk sağlığı hemşiresinin rol ve görevlerini inceler. Bu kapsamda iş ve işçinin tanımı .,maruz kaldıkları sağlık riskleri, iş kazaları ve hastalıklar ve bunlardan korunma konuları yer alır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel olarak kaza,iş kazalarının istatistiksel analizini yapar,meslek hastalıkları,iş kazalarının sebepleri ve kaza zincirini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımı bilir ve sergileyebilir, tüm çalışanları bilgilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İş kazaları ve meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemi ve etkilerini kavrarve tüm çalışanları bilgilendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | İş yeri ortamında çalışanların maruz kaldığı sağlık risklerini belirler ve çözüm üretebilme bilgi ve becerilerini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | İlk yardım uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | İşçiye ait sağlık düzeyini belirler, tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İş sağlığı ve tarihçesi,Türkiyede iş sağlığı | |
2 | Üretim alanları,ilgili kurum ve kuruluşlar | |
3 | İş sağlığı ile ilgili mevzuat ve yasalar | |
4 | Küçük orta ve büyük işletmeler | |
5 | İş yarinde çalışan sağlık insan gücü,iş yeri hemşiresi ,rolleri ve görevleri | |
6 | yasa ve mevzuatlarla iş yeri hemşireliği | |
7 | Çalışma hayatında riskli guruplar,Kadın işçiler | |
8 | Çocuk işçiler | |
9 | Meslek hastalıkları | |
10 | Meslek hastalıkları-2 ve korunma yolları | |
11 | Meslek kazaları | |
12 | bazal metabolizma,ve iş yüklerinin hesaplanması | |
13 | İşçi beslenmesi ve işgücü ile ilişkisi | |
14 | iş sağlığı ve iş güvenliği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Türkiyede iş sağlığı konusuna genel bakış,Hacettepe halk sağlığı vakfı,1998 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | X | |||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
8 | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel olarak kaza,iş kazalarının istatistiksel analizini yapar,meslek hastalıkları,iş kazalarının sebepleri ve kaza zincirini tanımlar | ||||||||
2 | İş kazaları ve meslek hastalıklarının önemi ve etki alanını açıklar. | ||||||||
3 | İşçi sağlığı ve iş güvenliği açısından ergonomik yaklaşımı bilir ve sergileyebilir, tüm çalışanları bilgilendirir | ||||||||
4 | İş kazaları ve meslek hastalıkları risklerinde insan faktörünün önemi ve etkilerini kavrarve tüm çalışanları bilgilendirir | ||||||||
5 | İş yeri ortamında çalışanların maruz kaldığı sağlık risklerini belirler ve çözüm üretebilme bilgi ve becerilerini geliştirir | ||||||||
6 | İlk yardım uygular. | ||||||||
7 | İşçiye ait sağlık düzeyini belirler, tutulan kayıt ve istatistiklerden yararlanır. | ||||||||
8 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | ||||||||
9 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |