Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Diyabet Hemşireliği | HTP 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencinin birinci, ikinci, üçüncü korumayı esas alarak diyabetli bireyin tanılanması, bakımı ve eğitimi konusunda bilgi ve beceri kazandırmak ve diyabet hemşireliği ile ilgili ulusal ve uluslararası alandaki ilerlemeler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak |
Dersin İçeriği | Diyabetin tanımı, tipleri, tedavisi, hemşirelik bakımı, diyabetin global etkileri ve dünyada diyabetin durumu ve diyabet hastalarının durumu, diyabetin neden olduğu komplikasyonlar, tanı ve tedavisinde kullanılan yeni teknoloji cihazlar, tedavisindeki yeni yaklaşımlar ve kullanılan antidiyabetik bitkiler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Diyabetin epidemiyolojisi, fizyopatolojisi, sınıflandırılması ve tanı yöntemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | diyabette görülen akut ve kronik komplikasyonları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Diyabetli hastalarda tedavi yöntemleri, eğitim ve hemşirelik bakımını bilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Diyabet Hemşiresinin Rol ve Sorumlulukları ve Ekip Yaklaşımı | |
2 | Diyabetin Epidemiyolojisi, Önemi ve Sınıflandırılması | |
3 | Diyabette Tanı Koyma | |
4 | Diyabette Güncel Tedavi yaklaşımları | |
5 | Oral Antidiyabetik Yönetimi | |
6 | İnsülin Tedavisi Yönetimi | |
7 | Diyabette Tıbbi Beslenme Yönetimi ve Sağlıklı Beslenme Yaklaşımları | |
8 | Kendi kendini izleme ve egzersizin önemi | |
9 | Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları | |
10 | Diyabetik akut ve kronik komplikasyonları | |
11 | Özel Durumlarda Diyabet Yönetimi | |
12 | Diyabette Psikososyal Sorunlar ve Hemşirelik Yaklaşımları | |
13 | Diyabet Eğitimi, Diyabette Genel Sağlık Önerileri ve Danışmanlık | |
14 | Diyabette Korunma Stratejileri ve Korunmada Hemşirenin Rolü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Demirtaş, A., & Akbayrak, N. (2017). Development of an assessment scale for treatment compliance in type 2 Diabetes Mellitus in Turkish population: Psychometric evaluation. International journal of nursing sciences, 4(3), 244-251. Sarı, E. S., & Kırbaş, Z. Ö. (Eds.). (2022). Diyabet ve Hemşirelik. Akademisyen Kitabevi. ElSayed, N. A., Aleppo, G., Aroda, V. R., Bannuru, R. R., Brown, F. M., Bruemmer, D., ... & Gabbay, R. A. (2023). 1. Improving Care and Promoting Health in Populations: Standards of Care in Diabetes—2023. Diabetes Care, 46(Supplement_1), S10-S18. Erdogan S and Özcan Ş. (Eds.). (2021). Diyabet Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | X | |||||
2 | Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
4 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
5 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır | X | |||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
8 | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Diyabetin epidemiyolojisi, fizyopatolojisi, sınıflandırılması ve tanı yöntemlerini bilir. | ||||||||
2 | diyabette görülen akut ve kronik komplikasyonları tanımlar. | ||||||||
3 | Diyabetli hastalarda tedavi yöntemleri, eğitim ve hemşirelik bakımını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |