Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer ODC 500 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ BALCI
Dersi Verenler Prof.Dr. ALİ BALCI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, öğrencilerin toplumsal ve siyasal olayları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmeleri için gerekli olan kavramsal ve analitik donanıma sahip olmalarını sağlamaktır. Bilimsel araştırma sürecinin temel unsurlarını tanıtmak, teori üretimi, hipotez test etme, değişkenlerle çalışma, araştırma tasarımı oluşturma, ölçüm yapma ve veri analiz etme becerilerini kazandırmak bu dersin temel hedeflerindendir. Öğrencilerin yalnızca ampirik verilerle değil, aynı zamanda kuramsal açıklamalarla da bilimsel bilgi üretiminin nasıl yapıldığını kavramaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bilimsel Araştırma Nedir?

  • Bilimsel yaklaşım ve öteki yaklaşımlar
  • Gerçeklik, varsayım ve açıklama
  • Değişkenler ve neden-sonuç ilişkileri

 

Teori ve Araştırma

  • Teori tanımları (Amerikan ve Avrupa geleneği)
  • Teori geliştirme süreci
  • Bağımlı ve bağımsız değişkenlerde varyasyon

 

Nedensel İlişkiler

  • Tek ve çoklu neden-sonuç ilişkileri
  • Deterministik ve olasılıksal açıklamalar
  • Nedenselliği test etmenin dört engeli

 

Araştırma Tasarımı

  • Deneysel ve gözlemsel araştırma tasarımları
  • İçsel ve dışsal geçerlilik
  • Kontrol değişkenleri

 

Ölçüm

  • Kavramların ölçülebilir hale getirilmesi
  • Güvenilirlik ve geçerlilik türleri
  • Zor ölçülen değişkenler (otoriterlik, istikrarsızlık)

 

Veriyi Tanımak

  • Değişken türleri: kategorik, sıralı, sürekli
  • Merkezî eğilim ve yayılma ölçüleri
  • Aykırı değerler ve grafikle gösterim

 

Olasılık

  • Temel olasılık kavramları
  • Örnekleme ve istatistiksel çıkarım
  • Normal dağılım, Z-skorları ve merkezi limit teoremi

 

İkili Değişken Hipotez Testi

  • Tablo analizi, ortalama farkı testleri, korelasyon
  • p-değeri ve anlamlılık
  • Null hipotez nedir?


İki Değişkenli Regresyon Analizi

  • Korelasyon ve regresyon farkı
  • Regresyon denklemi, katsayıların yorumu
  • Kısıtlar ve anlamlılık testi

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Zorunlu Kaynaklar:

  • Kellstedt, Paul M., and Guy D. Whitten. The Fundamentals of Political Science Research. Cambridge University Press, 2018.

  • Pollock III, Philip H., and Barry C. Edwards. The Essentials of Political Analysis. CQ Press & Sage, 6th Edition, 2019.

  • Van Evera, Stephen. Guide to Methods for Students of Political Science. Cornell University Press, 1997.

Ek Okumalar ve Destekleyici Materyaller:

 

  • Acharya, Amitav, and Barry Buzan. “Why is there no non-Western international relations theory?” in Non-Western International Relations Theory. Routledge, 2010.

  • Marchant-Shapiro, Theresa. Statistics for Political Analysis: Understanding the Numbers. Sage, 2015.

  • Seeing Theory. “Basic Probability” ve “Probability Distributions.” https://seeing-theory.brown.edu/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
3 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma
4 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
5 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
6 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)