Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortradoğu´Nun Eleştirel Jeopolitiği (Tr) | ODC 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT YEŞİLTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ahmet Biçer |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortadoğu genellikle klasik yaklaşımlarla incelenmektedir. Jeopolitik söz konusu olunca klasik yaklaşımlar bölgeye ilişkin bakış açımızı daha fazla şekillendirmektedir. Eleştirel jeopolitik, Ortadoğu?nun farklı güç merkezleri ve ideolojiler tarafından hem içerden hem de dışardan nasıl temsil edildiği anlamak ve bölgeye yönelik daha kapsamlı bir bakış açısı geliştirmek için alternatif bir bakış açısı sunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ders iki ana bölümden oluşmaktadır. Birinci kısımda eleştirel jeopolitik, ikinci bölümde ise tarihsel olarak Ortadoğu?nun nasıl bir bölge olarak inşa edildiği incelenecektir. 1. Siyasi Coğrafya ve Eleştirel Jeopolitik 2. Ortadoğu?yu tanımlamak: Tanım ve sınıflandırma problemi 3. Ortadoğu coğrafyasını yazmak 4. 20. Yüzyılın başında Ortadoğu temsilleri 5. Soğuk Savaşta Ortadoğu temsilleri 6. Soğuk Savaş sonrasında Ortadoğu temsilleri 7. Küreselleşme, Terör ve Ortadoğu 8. Popüler Jeopolitik ve Ortadoğu |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyasi Coğrafya ve Eleştirel Jeopolitik kavramlarını inceler |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş | |
2 | Siyasi coğrafya | |
3 | Eleştirel Jeopolitik: Kavram ve Kuramsal Harita | |
4 | Ortadoğu Coğrafyasını eleştirel düşünmek | |
5 | Ortadoğu?nun jeopolitik temsili: 20. Yüzyılın ilk yarısı | |
6 | Ortadoğu?nun jeopolitik temsili: Soğuk Savaş | |
7 | Sınav Haftası | |
8 | Ortadoğu?nun jeopolitik temsili: Soğuk Savaş sonrası | |
9 | Küreselleşme, Terör ve Ortadoğu | |
10 | Popüler jeopolitik ve Ortadoğu | |
11 | Ortadoğu?ya içerden bakış: jeopolitik kültürler | |
12 | Türkiye?nin Ortadoğu temsilleri | |
13 | Sunumlar | |
14 | Sunumlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ? Guntram H. Herb, ?The Politics of Political Geography? in The SAGE Handbook of Political Geography, SAGE Publication, 2010, pp. 21-40 ? Gerry Kearns, ?Imperial Geopolitics,? in John Agnew, Katharyne Mitchell and Gerard Toal, A Companion to Political Geography, Blackwell Publishing, 2006, pp. 173-187. ? G. Ó Tuathail, S. Dalby (1998) Re-Thinking Geopolitics: Towards a Critical Geopolitics. Introductory chapter co-authored with Simon Dalby to Rethinking Geopolitics, Routledge, 1-15. ? G. Ó Tuathail (1999) Understanding Critical Geopolitics: Geopolitics and Risk Society. Journal of Strategic Studies. 22 (2/3), 107-124. Also published as a chapter in Geography, Geopolitics and Strategy, eds. Geoffrey Sloan and Colin Gray. London: Frank Cass, 1999 ? Roderic H. Davison, ?Where is the Middle East??, Foreign Affairs, 38, 1960 ? Osman Nuri Özalp, Where is the Middle East? The Definition and Classification Problem of the Middle East as a Regional Subsystem in International Relations, Turkish Journal of Politics Vol. 2 No. 2 Winter 2011, pp. 5-20. ? Pinar Bilgin, ?Whose ?Middle East?? Geopolitical Inventions and Practices of Security?, International Relations, Vol 18 (1), 2004, pp. 25-41 ? Pinar Bilgin, Regional Security in the Middle East A Critical Perspective, Routledge, 2005 ? Waleed Hazbun, ?The Middle East through the Lens of Critical Geopolitics: Globalization, Terrorism, and the Iraq War?, in Where is the Middle East?, edited by Michael E. Bonine, Michael Gasper, and Abbas Amanat ? Karen Culcasi, ?Constructing and Naturalizing the Middle East?, Geographical. Review 100, October 2010, pp.583- ‐597. ? Mahmut Gokmen and Tyler Haas, ?Modern Mapping of Orientalism onto the Arab World: National Geographic Magazine, 1990-2006, The Arab World Geographer, Vol 10, No 2, 2007, pp. 131-140. ? Klaus Dodds, ?Hollywood and the Popular Geopolitics of the War on Terror?, Third World Quarterly, Vol. 29, No. 8, 2008, pp 1621?1637 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
3 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
4 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
5 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
6 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyasi Coğrafya ve Eleştirel Jeopolitik kavramlarını inceler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |