Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye´De ve Ortadoğu´Da Sivil Toplum Kuruluşları (Tr) | ODC 632 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FİLİZ CİCİOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. FİLİZ CİCİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde dış politikada yeni bir aktör olarak ortaya çıkan sivil toplum kuruluşlarının gerek Türk dış politikasına gerekse Türkiye?nin Ortadoğu politikasına yönelik rollerini analiz etmek. Ayrıca Ortadoğu ülkelerinde yaşanan gelişmelerde sivil toplum kuruluşlarının rollerini de analiz edebilmektir. |
Dersin İçeriği | Sivil Toplum ve Dış Politika, Sivil Toplum-Dış Politika İlişkisini Açıklamaya Yönelik Kuramlar, Türk Dış Politikasının Temel Alanları ve STK?ların bu sürece yaklaşımları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1) Sivil toplum kavramının tanımını yapabilir,önemini bilir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | 2) Dış politika analizine yönelik teorik perspektifleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | 3) Sivil toplum-dış politika ilişkisini hangi teorik yaklaşımlarla açıklayabileceğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 4) Türk dış politikasının tarisel sürecinde sivil toplum kuruluşlarının yaklaşımlarını analiz edebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | 5) Türkiye´nin Ortadoğu ülkelerine yönelik izlediği dış politikasına sivil toplum kuruluşlarının yaklaşımlarını analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | 6) Ortadoğu´daki devrim hareketlerinde sivil toplum kuruluşlarının rollerine ilişkin analizler yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sivil Toplum Kavramı ve Tanımı- İçeriği | |
2 | Sivil Toplum Kuruluşları Çeşitleri | |
3 | Dış Politikaya Kavramsal Yaklaşım | |
4 | Sivil Toplum-Dış Politika İlişkisini Açıklamaya Yönelik Teoriler-I | |
5 | Sivil Toplum-Dış Politika İlişkisini Açıklamaya Yönelik Teoriler-II | |
6 | Sivil Toplum-Dış Politika İlişkisini Açıklamaya Yönelik Teoriler-III | |
7 | Türkiye?nin İran Politikası ve STK?lar | |
8 | Türkiye?nin Irak Politikası ve STK?lar | |
9 | Türkiye?nin Filistin Politikası ve STK?lar | |
10 | Türkiye?nin Suriye Politikası ve STK?lar | |
11 | Türkiye?nin Kuzey Afrika Politikası ve STK?lar | |
12 | Türkiye?nin İsrail Politikası ve STK?lar | |
13 | Ortadoğu Ülkelerinde Sivil Toplum kuruluşlarının Rolü I | |
14 | Ortadoğu Ülkelerinde Sivil Toplum kuruluşlarının Rolü II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ADLER, Emanuel (2001), ?Constructivism and International Relations?, Handbook of International Relations, Walter Carlsnaes vd. (ed.), Sage Yayıncılık, London, s.95-118 BARNETT, Michael (2006), ?Social Constructivism? Th Globalization of World Politics, Baylis J. Ve S. Smith (ed.), Oxford University Press, s. 251-271. BIENEN D., C. Freund, V. Rittberger (1999), ?Social Interest, Policy Networks and Foreign Policy: An Outline of Utilitarian-Liberal Foreign Policy Theory? BİKMEN Filiz, Zeynep MEYDANOĞLU (2006), Türkiye?de Sivil Toplum: Bir Değişim Süreci Uluslararası Sivil Toplum Endeksi Projesi Türkiye Ülke Raporu, TÜSEV Yayınları, Yayın No. 39, İstanbul. CHECKEL, Jeffrey T. (1997), ?International Norms and Domestic Politics: Bridging the Rationalist-Constructivist Divide?, European Journal of International Relations, Vol. 3, N. 4, s. 473-495. CHECKEL, Jeffrey T. (2008), ?Constructivism and Foreign Policy?, Foreign Policy Theories, Actors and Cases, Smith, S., A. Hadfield, T. Dunne (ed.), Oxford University Press, s.71-83. ÇAHA, Ömer (2001), Türkiye?de Sivil Toplum: Sivil Topluluklardan Sivil Topluma?, Liberalizmin İncelenmesi, Ankara. ÇELİK, Ahmet Hüsrev (2006), ?Sivil Toplum Kuruluşlarının Türk Dış Politikasına Etkisi?, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uluslararası İlişkiler Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya. DOĞAN Erhan ve Semra CERİT MAZLUM (2006), ?Türkiye?nin Dış Politikası: Yeni Sorunlar ve Yeni Aktörler?, Sivil toplum ve Dış Politika, Doğan, E. ve S. Mazlum (der.), Bağlam Yayınları, İstanbul, s. 11-22. DOUGHERTY James E. ve Robert L. PFALTZGRAFF (1996), Contending Theories of International Relations: A Comprehensive Survey, Longman, New York. DUNNE, Timothy (1997), ?Liberalism?, The Globalisation of World Policies: An Introduction to International Relations, Ed. By John Baylis and Steve Smith, Oxford University Pres, pp. 147-163. GOLDSTEIN J.S. ve J.C. PEVEHOUSE (2010), International Relations , 9. Baskı, Longman. GÜVENÇ, Serhat (2006), ?Türkiye?nin Dış Politikası ve Düşünce Kuruluşları?, Sivil Toplum ve Dış Politika, Doğan, E. ve S. Mazlum (der.), Bağlam Yayınları, İstanbul, s.159-179 HOLLIS M. ve S. SMITH (1991), Explaining and Understanding International Relations, Oxford: Clarendon Pres. HUDSON, Valerie (2007), Foreign Policy Analysis: Classic and Contemporary Theory, Lanham: Rowland&Littlefield Publishers, ABD. İNAT, Kemal ve Ali BALCI (2007), ?Dış Politika: Teorik Perspektifler?, Uluslararası Politikayı Anlamak, Zeynep Dağı (ed.), Alfa Yayınları, İstanbul, s. 212-287. KATZENSTEIN Peter J. (1976), ?International Relations and Domestic Structures: Foreign Economic Policies of Industrial States? International Organization, Vol. 30 N. 1, s. 1-45. KEYMAN, Fuat (2006), Türkiye?de Sivil Toplumun Serüveni: İmkansızlıklar İçinde Bir Vaha, Sivil Toplum Geliştirme Merkezi (STGM) Yayınları, Ankara. KÜÇÜK, Mustafa (2009), ?Uluslararası İlişkiler Kuramında ?Konstrüktivist Dönüşü? Anlamak?, Ege Akademik Bakış, Cilt 9, sayı 2, s. 771-795. MORAVCSIK, Andrew (1997), ?Taking Preferences Seriously: A liberal Theory of International Politics?, International Organization, Vol. 51, No. 4, p. 513-53. ORHAN, Oytun (2010), ?Iraklı Kürtlerin Parlamento Seçim Sonuçlarına ve Türkiye İlişkilere Bakışı: Saha Çalışmasına Dayalı Bir Araştırma? Ortadoğu Analiz, Cilt 2, Sayı 18, Haziran, s. 23-32. ÖZCAN Nihat Ali (2006), İran Sorununun Geleceği, Senaryolar, Bölgesel Etkiler ve Türkiye?ye Öneriler, TEPAV Yayınları, Ankara. ÖZCAN, Gencer (2004), ?Türkiye Dış Poliitkası?nda Algılamalar, Karar alma ve Oluşum Süreci?, Türk Dış Politikasının Analizi, Faruk Sönmezoğlu (der.), 3. Baskı, Der Yayınları, İstanbul, s. 829-895. RITTBERGER, Volker (2004), ?Approach to the Study of Foreign Policy Derived from International Reletions Theories?, Tubingen University, No. 46. ROSATI J.A. (1995), ?A Cognitive Approach to the Study of Foreign Policy?, in Foreign Policy Analysis: Continuity and Change in Its Second Generation, L. Neack, J. A. K. Hey, P. J. Haney (ed.), Englewood Cliffs: Prentice Hall, pp. 49-70. TESEV (2008), Kürt Sorununun Çözümüne Dair Bir Yol Haritası: Bölgeden Hükümete Öneriler, TESEV Yayınları. WENDT, Alexander (1995), ?Constructing International Politics?, International Security, Vol. 20, No.1, Summer, s. 71-81. |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 3. hafta sivil toplum dış politika ilişkisi | 0 MB | |
0 | 3. hafta sivil toplum dış politika ilişkisi | 0 MB | |
0 | 3. hafta sivil toplum dış politika ilişkisi | 0 MB | |
0 | 3. hafta sivil toplum dış politika ilişkisi | 0 MB | |
0 | 5. hafta lobicilik | 0 MB | |
0 | 5. hafta lobicilik | 0 MB | |
0 | 5. hafta lobicilik | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
3 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
4 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
5 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
6 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1) Sivil toplum kavramının tanımını yapabilir,önemini bilir. | ||||||
2 | 2) Dış politika analizine yönelik teorik perspektifleri bilir. | ||||||
3 | 3) Sivil toplum-dış politika ilişkisini hangi teorik yaklaşımlarla açıklayabileceğini öğrenir. | ||||||
4 | 4) Türk dış politikasının tarisel sürecinde sivil toplum kuruluşlarının yaklaşımlarını analiz edebilir | ||||||
5 | 5) Türkiye´nin Ortadoğu ülkelerine yönelik izlediği dış politikasına sivil toplum kuruluşlarının yaklaşımlarını analiz edebilir. | ||||||
6 | 6) Ortadoğu´daki devrim hareketlerinde sivil toplum kuruluşlarının rollerine ilişkin analizler yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |