Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Conflıct Resolutıon In The Mıddle East ODC 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İSMAİL NUMAN TELCİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Rumeysa Ayverdi

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Soğuk Savaş sonrası dönemde, devlet-içi çatışmalar, ayrılıkçı milliyetçi hareketler, devletlerin güvenliğini tehdit eden yeni unsurlar olarak ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda etnik milliyetçilik ve radikal dini söylemlere dayalı terör eylemleri de her geçen uluslararası güvenliği tehdit etmektedir. Bu yeni tehdit unsurları ile baş edebilmek için devletler sadece askeri güçlerine güvenemezler. Aynı zamanda devletler, çatışma öncesi, çatışma sırası ve çatışma sonrası dönemlerde çatışmalara farklı araçlar ile müdahale etmek durumundadır. Bu yeni gelişmelerin, Uluslararası İlişkiler öğrencileri tarafından öğrenilmesi gerekmektedir.
Bu derste öğrenciler tarafından Arap Baharı sonrası Ortadoğu ülkelerinde yaşanan gelişmeler, çatışma yönetimi teorileri ışığında analiz edilecektir.

Dersin İçeriği

Çatışma Yönetimi Teorileri, Mısır, Tunus, Suriye, Yemen, Bahreyn, Kürt sorunu, Irak, Libya, Afganistan.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinecek.
2 Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenecek.
3 Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceleyecek.
4 Terörün tanımını öğrenecek.
5 Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeleyecek.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Yeni Güvenlik Sorunları
3 Çatışma Yönetimi: Kavramsal ve Teorik Yaklaşımlar
4 Çatışma Yönetimi: Üçüncü Tarafların Müdahaleleri
5 Terörle Mücadele
6 Mısır
7 Libya
8 Suriye
9 Afganistan
10 Irak
11 Kürt Sorunu
12 Yemen
13 Bahreyn
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

(ed.) Nezir Akyeşilmen, Barışı Konuşmak: Teori ve Pratikte Çatışma Yönetimi, Ankara: ODTÜ Yayıncılık, 2013.
(der.) Nimet Beriker, Çatışmadan Uzlaşmaya: Kuramlar, Süreçler ve Uygulamalar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniv. Yayınları, 2009.
1. Paul Gilbert, Terrorism, Security and Nationality: An Introductory Study in Applied Political Philosophy, Routledge, 1995.
2. Paul C. Stern and Daniel Druckman, International Conflict Resolution after the Cold War, National Academies Press, 2000.
3. Peter Wallensteen, Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System, Sage Publications, 2002.
4. Esref Aksu, United Nations, Intra-state peacekeeping and normative change, Manchester Univ. Press, 2003.
5. Marianne van Leeuwen, Confronting Terrorism: European Experiences, Threat Perceptions and Policies, Netherland, 2003.
6. Jane Boulden and Thomas George Weiss, Terrorism and the UN: Before and After September 11, Indiana Univ. Press, 2004.
7. Edward Newman and Oliver P. Richmond, Challenges to Peacebuilding: Managing Spoilers During Conflict Resolution, United Nations University Press, 2006.
International Crisis Group´s reports..

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
3 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma
4 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
5 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
6 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinecek.
2 Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenecek.
3 Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceleyecek.
4 Terörün tanımını öğrenecek.
5 Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeleyecek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6