| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İstatistik ve Olasılık | IST 206 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Matematik I-II |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ASLAN ÇOBAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Temel İstatistik teknikler hakkında bilgiler vermek, bu çerçevede verilerin derlenip düzenlenmesi ve basit istatistik tekniklerle analizlerinin yapılması, rassal olayların olasılıkları ve değişkenler arası ilişkilerin analiz edilmesi. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar, Verilerin Seriler ve Grafiklerle gösterimi, Merkezi Eğilim Ölçüleri, Sapma Ölçüleri, Asimetri ve Basıklık Ölçüleri, Küme Teorisi, Sayma Teknikleri ve Olasılı Hesapları, Olasılık Dağılımları, Kesikli ve Sürekli Olasılık Dağılımları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ana kütle ve örnek kavramları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Veri derleme, düzenleme ve grafikle gösterim | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | Verilerin betimsel istatistiklerle tanımlayarak yorumlar yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | Olaylar ve olasılıkları hakkında çözümler yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | Olasılık dağılımlarını kullanarak olayları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Değişkenler arası ilişkileri analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Temel kavramlar | |
| 2 | Veri Toplama, Verilerin Düzenlenmesi, Veri Analizi | |
| 3 | Grafikler, Zaman serileri | |
| 4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri: Analitik ortalamalar (Aritmetik ortalama, Geometrik ortalama, Harmonik ortalama, Kareli ortalama) | |
| 5 | Merkezi Eğilim Ölçüleri: Analitik olmayan ortalamalar ( Mod, Medyan, Kartil, Desil ve Santiller) | |
| 6 | Merkezi Dağılım Ölçüleri (Sapma Ölçüleri) | |
| 7 | Asimetri ve Basıklık Ölçüleri | |
| 8 | Kümeler ve Sayma Teknikleri | |
| 9 | Olasılık Teoremleri | |
| 10 | ARA SINAV | |
| 11 | Şartlı Olasılık ve Bayes Teoremi | |
| 12 | Olasılık Fonksiyonları | |
| 13 | Kesikli Olasılık Dağılımları | |
| 14 | Sürekli Olasılık Dağılımları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Gözükızıl,Ö.F., Yaman,M., Olasılık problemleri, Sakarya Kitabevi, 2005. |
| Ders Kaynakları | [1] Akdeniz, F. İstatistik ve Olasılık, A.Ü yayınları, 1995. [2] Cevdet Cerit, Olasılık, İstanbul . |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | ||||||
| 2 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | ||||||
| 3 | Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | ||||||
| 5 | Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
| 7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
| 8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak. | ||||||
| 9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
| 10 | Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ana kütle ve örnek kavramları | ||||||||||
| 2 | Veri derleme, düzenleme ve grafikle gösterim | ||||||||||
| 3 | Verilerin betimsel istatistiklerle tanımlayarak yorumlar yapabilir | ||||||||||
| 4 | Olaylar ve olasılıkları hakkında çözümler yapar | ||||||||||
| 5 | Olasılık dağılımlarını kullanarak olayları analiz eder | ||||||||||
| 6 | Değişkenler arası ilişkileri analiz eder |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 93 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||