Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Entegre Devre Tasarımı | ELE 427 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM ESKİKURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Entegre yapım teknikleri, analog ve sayısal entegre tasarım ve yapım yöntemleri, VLSI entegrelerin tasarım ve benzetim yöntemiyle oluşturulması, sayısal sistemlerin entegre devre olarak gerçekleştirilmesi bilgi ve becerilerini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Entegre devre tasarım yöntemlerinin incelenmesi. Tasarımda kullanılan farklı mimarilerin incelenmesi ve sayısal bir tasarımın programlanabilir yapılar üzerinde gerçekleştirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Entegre devre üretim tekniklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Analog ve sayısal entegre tasarım ve yapım yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | VLSI tasarımda kullanılan mimarileri ve yapıları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Örnek bir sayısal bir entegre devre tasarlar. | Eğitsel Oyun, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, | |
5 | Tasarlanan sayısal entegre veya sistemi bilgisayar ortamında belirlediği bir programlanabilir yapı üzerinde sanal olarak simüle eder. | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Eğitsel Oyun, | |
6 | Simülasyon sonuçlarını inceler ve analizini yapar. | Eğitsel Oyun, Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, | |
7 | Bilgisayar ortamında oluşturduğu devreyi ya da sistemi gerçek bir programlanabilir yapı üzerine aktarır ve sistemi test eder. | Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Entegre devre tasarım yöntemleri; uygulama yaklaşımları. | |
2 | ASIC kavramı ve tasarım mimarisi; fiziksel yapı, elemanların tasarımı ve kullanımı. | |
3 | Tasarım sentezleme, entegre devre test yöntemleri. | |
4 | Temel tasarım süreci. Şematik Çizim ve Donanım Tanımlama Dilleri ile Tasarım | |
5 | VLSI teknolojisi; devre küçültme, VLSI tasarımın gelişimi ve akışı. | |
6 | CMOS üretim aşamaları; katman oluşturma, oksitleme, difüzyon, maskeleme, aşındırma, metalizasyon katmanı ve protokolleri. | |
7 | CMOS teknolojisi; temel CMOS içerikleri, tersleyiciler, anahtarlar, ardışıl devreler, çoklayıcılar, azlayıcılar, Flip/Flop’lar. | |
8 | Programlanabilir lojik elemanların tarihsel gelişimi. PLA, PAL ve PROM. | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Gelişmiş PLD yapılarının incelenmesi. SPLD, EPLD ve CPLD. | |
11 | Alan Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA) mimarisinin incelenmesi. | |
12 | FPGA programlama teknolojileri. SRAM, EPROM ve Antisigorta yapıları. | |
13 | FPGA’lerde temel bloklar. CLB, Arabağlantı hatları ve anahtar matrisi. | |
14 | VHDL programlama dili ve CAD programları desteğiyle örnek bir entegre tasarımının oluşturulması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; “Entegre Devre Tasarımı Ders Notları”, SAÜ TEF, 2007. |
Ders Kaynakları | [2] Rabaey, J.M., “Digital Integrated Circuits”, Prentice-Hall International (UK) Ltd., London, 1996. [3] Trimberger, S., “Field-Programmable Gate Array Technology”, Kluwer Academic Publishers, Boston, USA, 1994. [4] Weste, N. and Eshraghian, K., “Principles of CMOS VLSI Design”, Addison-Wesley Publishing Company, USA, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Entegre devre üretim tekniklerini açıklar. | ||||||||||
2 | Analog ve sayısal entegre tasarım ve yapım yöntemlerini açıklar. | ||||||||||
3 | VLSI tasarımda kullanılan mimarileri ve yapıları açıklar. | ||||||||||
4 | Örnek bir sayısal bir entegre devre tasarlar. | ||||||||||
5 | Tasarlanan sayısal entegre veya sistemi bilgisayar ortamında belirlediği bir programlanabilir yapı üzerinde sanal olarak simüle eder. | ||||||||||
6 | Simülasyon sonuçlarını inceler ve analizini yapar. | ||||||||||
7 | Bilgisayar ortamında oluşturduğu devreyi ya da sistemi gerçek bir programlanabilir yapı üzerine aktarır ve sistemi test eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 3 | 7 | 21 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |