Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güç Elektroniği Uygulamaları | ELE 304 | 6 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALİL İBRAHİM ESKİKURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Alper Turan Ergüzel |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Güç yarı iletkenleri, çalışma prensipleri, karakteristikleri, anahtar olarak kullanımı, güç elektroniği devrelerinin tasarımı ve güç elektroniği uygulamaları ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Güç elektroniğinde kullanılan çeşitli kontrol elemanlarının ve bunların iletime geçirilmesi için kullanılan tetikleme elemanlarının incelenmesi. Bu elemanlarla farklı uygulamaların gerçekleştirilmesi. Endüstrideki uygulamaların incelenmesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Güç yarı iletkenlerini, çalışma prensiplerini ve karakteristiklerini açıklar. | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Anahtarlama elemanlarının seçimini yapar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Kontrolsüz ve kontrollü doğrultma devrelerini tasarlar ve gerçekleştirir. | Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
4 | Konvertör, invertör ve sürücü devreleri tasarlar ve gerçekleştirir. | Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
5 | Koruma devrelerini tasarlar. | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Güç kontrol devrelerinde hangi elemanların kullanılacağına karar verir. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | İstenilen şartlarda bir güç kontrol devresi tasarlar. | Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Tasarladığı bir güç kontrol devresinde gerekli testleri ve ölçümleri yapar. | Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Güç elektroniğinin başlıca elemanları | [1] |
2 | UJT ve PUT elemanlarının incelenmesi ve uygulama devrelerinin gerçekleştirilmesi | [1] |
3 | Neon lamba, SBS ve SUS gibi tetikleme elemanlarının incelenmesi. | [1] |
4 | Tristör yapılarının incelenmesi. İletime sokma ve durdurma yöntemlerinin incelenmesi | [1] |
5 | SCR ile gerçekleştirilen doğrultmaç devrelerinin incelenmesi. Çeşitli uygulamalar. SCS elemanının incelenmesi. | [1] |
6 | Diyak elemanının yapısı ve karakteristikleri. Triyak elemanının incelenmesi. | [1] |
7 | Triyak çalışma modları, faz kontrol devreleri ve çeşitli uygulamalar | [1] |
8 | Tristör ve triyak elemanlarının korunması ve seçimi | [1] |
9 | ARA SINAV | |
10 | GTO yapıları ve karakteristikleri | [1] |
11 | IGBT ve MCT elemanlarının incelenmesi | [1] |
12 | Dönüştürücüler. DC-DC Konverter. | [1] |
13 | AC-AC Konverter. DC-AC İnverter. Çeşitli uygulamalar | [1] |
14 | Anahtarlamalı Mod Güç Kaynakları. Kesintisiz Güç Kaynakları | [1] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Güç Elektroniği Ders Notları, SAÜ TEF, 2007. |
Ders Kaynakları | [2] Muhammad H. Rashid, Power Electronics Handbook, Academic Press, 2001. [3] Gürdal, Osman; Güç Elektroniği, Nobel Yayın Dağıtım, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | X | |||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | X | |||||
10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Güç yarı iletkenlerini, çalışma prensiplerini ve karakteristiklerini açıklar. | ||||||||||
2 | Anahtarlama elemanlarının seçimini yapar. | ||||||||||
3 | Kontrolsüz ve kontrollü doğrultma devrelerini tasarlar ve gerçekleştirir. | ||||||||||
4 | Konvertör, invertör ve sürücü devreleri tasarlar ve gerçekleştirir. | ||||||||||
5 | Koruma devrelerini tasarlar. | ||||||||||
6 | Güç kontrol devrelerinde hangi elemanların kullanılacağına karar verir. | ||||||||||
7 | İstenilen şartlarda bir güç kontrol devresi tasarlar. | ||||||||||
8 | Tasarladığı bir güç kontrol devresinde gerekli testleri ve ölçümleri yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 5 |
1. Proje / Tasarım | 5 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |