Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektronik Devreler I | ELE 203 | 3 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Sezgin KAÇAR, Arş.Gör.Akif AKGÜL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders öğrenenlere; yarı iletken teorisi, yarı iletken malzemelerin özellikleri ve karakteristiklerinin çıkartılması, diyot uygulama devrelerinin tasarlanması, BJT?lerde öngerilimleme hesaplarının yapılması, BJT?li uygulama devrelerinin tasarlanması, BJT modellemesi, BJT?li yükselteçlerin büyük ve küçük sinyal analizi, çok katlı yükselteçler konularında bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | 1. İletken, yalıtkan, yarı iletken kavramları; atomik yapı, elektron, oyuk, iletken maddeler, yarı iletken maddede iletim teorisi, enerji seviyeleri. 2. P-N birleşimi, azalma bölgesi, yarı iletken diyodun yapısı, çalışma prensibi, diyot eşdeğer devreleri, ileri ve ters yön karakteristikleri, ileri ve ters yön akımları, zener diyot, led, schottky diyot, PIN diyot, varikap diyot, tünel diyot. 3. Tam dalga, yarım dalga, köprü tipi doğrultucu, kenetleyici, kırpıcı, gerilim katlayıcı, mantık kapıları tasarımı, zener diyot ile regülasyon devreleri, filtre devreleri hesabı ve dizaynı. 4. PNP ve NPN birleşimi, BJT çalışma prensibi, yükseltme işlemi ve bağlantı çeşitleri, bağlantı çeşitlerine göre giriş çıkış karakteristikleri, , akım kazançları. 5. Ön gerilimleme çeşitleri, ön gerilimleme devrelerinin kararlılığı, öngerilimleme devrelerinin karşılaştırılması, çalışma noktası tayini. BJT?li regülatör devreleri, akım sınırlama, kısa devre koruma, darlington bağlantı. 6. Ebers Moll modeli ve denklemleri, küçük sinyal modelleri; re, hibrit BJT?li yükselteçlerin küçük sinyal analizi, akım, gerilim kazançları, giriş ve çıkış empedansları, çok katlı yükselteçlerin küçük sinyal analizi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yarı iletken teorisini, P ve N tipi yarı iletken maddeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Diyot çeşitlerini, yapılarını, karakteristiklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
3 | Diyot kullanarak çeşitli uygulama devreleri tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
4 | BJT yapısını, giriş ve çıkış karakteristiklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | BJT?li yükselteçlerin DC analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
6 | BJT?li yükselteçlerin büyük ve küçük sinyal analizini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İletken, yalıtkan, yarı iletken kavramları; atomik yapı, elektron, oyuk, iletken maddeler, yarı iletken maddede iletim teorisi, enerji seviyeleri. | |
2 | P-N birleşimi, azalma bölgesi, yarı iletken diyodun yapısı, çalışma prensibi, diyot eşdeğer devreleri, ileri ve ters yön karakteristikleri, ileri ve ters yön akımları | [1] 1 nolu deney föyü |
3 | zener diyot, led, schottky diyot, PIN diyot, varikap diyot, tünel diyot yapıları ve çalışma prensipleri | |
4 | Tam dalga, yarım dalga, köprü tipi doğrultucu devreleri, kenetleyici devreleri | [1] 3 ve 5 nolu deney föyleri |
5 | Diyotlar ile kırpıcı, gerilim katlayıcı, mantık kapıları tasarımı | [1] 2 nolu deney föyü |
6 | Zener diyot ile regülasyon devreleri, filtre devreleri hesabı ve dizaynı | [1] 4 nolu deney föyü |
7 | PNP ve NPN birleşimi, BJT çalışma prensibi, yükseltme işlemi ve bağlantı çeşitleri, bağlantı çeşitlerine göre giriş çıkış karakteristikleri, , akım kazançları | [1] 6 nolu deney föyü |
8 | BJT Büyük sinyal analizi, Ebers Moll modeli ve denklemleri | |
9 | BJT?lerde ön gerilimleme çeşitleri, ön gerilimleme devrelerinin kararlılığı, öngerilimleme devrelerinin karşılaştırılması | [1] 7 nolu deney föyü |
10 | BJT çalışma noktası tayini. BJT?li regülatör devreleri, akım sınırlama, kısa devre koruma, darlington bağlantı.. | |
11 | BJT küçük sinyal modelleri; re ve hibrit modelleri elde edilmesi | |
12 | BJT?li yükselteçlerin küçük sinyal analizi, akım, gerilim kazançları, giriş ve çıkış empedansları | [1] 8 nolu deney föyü |
13 | BJT?li yükselteçlerin küçük sinyal analizi, akım, gerilim kazançları, giriş ve çıkış empedansları | [1] 9 nolu deney föyü |
14 | BJT?li çok katlı yükselteçlerin küçük sinyal analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] BOZ, Ali Fuat, ?Elektronik Devreler Lab?, Deney Föyü |
Ders Kaynakları | [2] L. Nashelsky and R. Boylestad, ?Electronics Devices and Circuit Theory?, Prentice-Hall,1999. [3] Hazen, M, ?Exploring Electronic Devices?, Saunders College Publ. [4] Sedra and Smith, ?Microelectronic Circuits?, Oxford University Pres., 1998 [5] Türköz, Mehmet Sait, ?Elektronik Devreleri-1 ve 2?, Birsen Yayınevi, 1999 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
2 | Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. | X | |||||
3 | Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. | X | |||||
4 | Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. | X | |||||
5 | Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. | X | |||||
6 | Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. | ||||||
7 | Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek. | ||||||
8 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak | ||||||
9 | Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. | ||||||
10 | Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yarı iletken teorisini, P ve N tipi yarı iletken maddeleri açıklar. | ||||||||||
2 | Diyot çeşitlerini, yapılarını, karakteristiklerini açıklar. | ||||||||||
3 | Diyot kullanarak çeşitli uygulama devreleri tasarlar. | ||||||||||
4 | BJT yapısını, giriş ve çıkış karakteristiklerini açıklar. | ||||||||||
5 | BJT?li yükselteçlerin DC analizini yapar. | ||||||||||
6 | BJT?li yükselteçlerin büyük ve küçük sinyal analizini yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 13 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 13 |
3. Performans Görevi (Laboratuvar) | 14 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 3 | 4 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |