Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kalkınma İktisadı | IKT 304 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. TAHSİN BAKIRTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kalkınma İktisadı’nın teorik çerçevesi ve kalkınma iktisadı kavramının dayandığı kavramsal ve düşünsel yapının gelişim süreci incelenecek olup, kalkınma İktisadında ortaya çıkan teorik ve kavramsal farklılıkları iktisattaki farklı yönelimler odağında öğrenilerek; ortaya çıkan kalkınma sorunlarının irdelenip araştırılma yeteneğinin elde edilmesi |
Dersin İçeriği | Bu derste Kalkınma İktisadı’nın teorik çerçevesi ve iktisadi kalkınma kavramının dayandığı kavramsal ve düşünsel yapının gelişim sürecinin incelenmesidir. Bu bağlamda kalkınma iktisadının ortaya koyduğu az gelişmişlik olgusu Ortodoks, Marksist ve yapısalcı yaklaşımlar odağında incelenerek kalkınma iktisadının dayandığı teorik temeller ele alınmasının yanında; kalkınmanın modernleştirmeci işlevi odağında yeni bir persfektif geliştirilerek kalkınmanın iktisadi boyutunun yanında toplumsal ve siyasal dönüştürücü işlevi de ele alınacaktır. Bu bağlamda ulusalcı kalkınmacılığın modernleştirici işlevi üzerinde durulurken, bu sürecin ortaya çıkardığı sorunlar ile 1980 sonrası süreçte yükselen küresel kalkınmacılık ve onun yenemediği ve ortaya çıkardığı ekonomik sosyal ve siyasal sorunlar göç, eşitsizlik, yoksulluk ve yaşam kalitesi odağında irdelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomik gelişme süreci ve kavramını analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Çeşitli azgelişmişlik teorileri ve pratiği hakkında bilgi kazanır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Gelişme sürecine yönelik uluslar arası göstergeleri yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Gelişmekte olan ülkelerin gelişme problemlerini analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
5 | Ulusal ve uluslar arası kalkınma stratejilerini karşılaştırır ve birleştirecek analizler yapar | Anlatım, Tartışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Küresel Kalkınma ve Liberalleşme sürecinin oluşumunda Dünya Bankası ve IMF´nin rolünü öğrenir ve analiz eder | Anlatım, Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
7 | Üretimin, Ticaretin ve Finansın ve Emek Piyasalarının Uluslararasılaşmasını ve Çevre Ülkelerin Küresel Kalkınması çerçevesinde analiz eder ve yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
8 | BİNYIL KALKINMA HEDEFLERİ´ni Sekiz Temel Hedef çerçevesinde öğrenir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Yaşam kalitesindeki gelişme ile ekonomik kalkınma ilişkisini öğrenir ve yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
10 | Sürdürülebilir kalkınma kavramını çevre odaklı yorumlar ve analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
11 | Kalkınma Kutupları, Bölgesel kalkınma olgusunu analiz eder ve yorumlar | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
12 | Özgürlük ve Kalkınma ilişkisini kurar ve yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
13 | Çevrenin Kalkınmasında siyaset- Yolsuzluk ilişkisini irdeleyebilir ve anlamaya çalışır | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
14 | Modernleşme Süreci ve ulusal kalkınmacılık ilişkisini kurar ve yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
15 | Kalkınma ticaret politikaları ilişkisini kurar ve analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | EKONOMİK KALKINMA OLGUSU: KÜRESEL BİR GÖRÜNÜM: Dünyanın eşitsiz yaşantısı, kalkınma ve ekonomi, ekonomik büyüme gelir farklılıkları, | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
2 | EKONOMİK KALKINMA GÖSTERGELERİ ODAĞINDA KALKINMA OLGUSU: Ülkelerin Sınıflandırılması, İnsani Gelişme Endeksi(İGE) nin hesaplanması çevre ülkelerin yapısal özellikleri | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
3 | İKTİSADİ KALKINMA DÜŞÜNCESİ VE KURAMSAL YAKLAŞIMLAR: Zaman İçinde Kalkınma Düşüncesinin Değişimi, Kalkınma Teorileri; modernleşme okulu | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
4 | İKTİSADİ KALKINMA DÜŞÜNCESİ VE KURAMSAL YAKLAŞIMLARI : Neo marksist, yapısalcı ve bağımlılık okulu odaklı incelenmesi | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
5 | ULUSAL KALKINMA MODELİNDEN KÜRESEL KALKINMA MODELİNE YÖNELİM: 1. Küresel dalgadan ulusal kalkınmacılığa; ulusal kalkınmacılıktan Küreselleşmeye, Küresel kapitalizm, Kapitalizmin Kurumları, ticaret odaklı kalkınma, Washington, post Washington uzlaşısı | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
6 | TEKNOLOJİK GELİŞME VE KALKINMA: Ekonomik büyüme ve teknoloji ilişkisinin kuramsal çerçevesi, Teknolojik gelişme süreci, kalkınma odaklı teknolojik gelişme ve yenilik | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
7 | YAPI DEĞİŞİKLİĞİ VE ÇEVRE ÜLKELERİN KÜRESEL ODAKLI KALKINMASI: Geleneksel Üretim ve Ticaret Örüntüsü, Yapı Değişikliği odaklı ulus-ötesi üretim ve ticaret, Yeni üretim ve Ticaret yapısı, Küresel değer zincirleri, gülümseme eğrisi | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
8 | ULUSLARARASI FİNANS VE KÜRESEL KALKINMA: Uluslararası finansın yapısı ve işleyişi, ekonomik büyüme ve kalkınma ile ilişkisi, Original Sin kavramı çevre ülkelerin dış finansmana dayalı kalkınması | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
9 | VİZE SINAVI | VİZE SINAVI |
10 | BİN YIL KALKINMA HEDEFLERİ VE ÇEVRE´NİN KÜRESEL KALKINMA OLGUSU: Bin Yıl kalkınma hedeflerinin temel ilke ve değerleri, Bin yıl kalkınma hedefleri ve ulaşılan sonuçlar | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
11 | YOKSULLUK, EŞİTSİZLİK VE KALKINMA: Yoksulluk tanımı ve ölçütleri; Eşitsizlik kavramı ve ölçümleri, Dünyada eşitsizlik ve yoksulluğun evrimi | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
12 | KENTLEŞME, KIR-KENT GÖÇÜ VE KENT YOKSULLUĞU OLGUSU: Göç ve kentleşme olgusu; küresel kentler ve kalkınma ilişkisi; iç göç ve kalkınma; kırdan kente göç odaklı yeni yoksulluk olgusu ve kırsallaşan kentler | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
13 | ULUSLARARASI GÖÇ OLGUSU VE KALKINMA: Uluslararası iş gücü hareketliliğinin teorik çerçevesi; Uluslararası göç olgusu ve gelişme trendi; Dünya emek piyasasındaki gelişmeler ve göçün emek piyasaları üzerine etkileri, kazanç ve kaygılar | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
14 | YENİ ORTA SINIF VE KALKINMA PARAMETRELERİNDEKİ DEĞİŞİM: Kavramsal tanımlama ve küresel orta sınıf göstergeleri; Gelişmekte olan ülkelerdeki orta sınıf ; orta sınıfın genişlemesi ve gelir dağılımı; yeni orta sınıfın başkaldırı ve arayışları | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık Genişletilmiş 2. Baskı 2020 Eylül |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık
|
Ders Kaynakları | Dünya´da ve Türkiye´de EKONOMİK KALKINMA Tahsin BAKIRTAŞ Nobel Akademik yayıncılık (https://www.nobelyayin.com/dunyada-ve-turkiye-de-ekonomik-kalkinma_4138.html) Kalkınma İktisadı, Muhteşem Kaynak, Gazi Kitabevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomik gelişme süreci ve kavramını analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Çeşitli azgelişmişlik teorileri ve pratiği hakkında bilgi kazanır | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Gelişme sürecine yönelik uluslar arası göstergeleri yorumlar | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Gelişmekte olan ülkelerin gelişme problemlerini analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Ulusal ve uluslar arası kalkınma stratejilerini karşılaştırır ve birleştirecek analizler yapar | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Küresel Kalkınma ve Liberalleşme sürecinin oluşumunda Dünya Bankası ve IMF´nin rolünü öğrenir ve analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||
7 | Üretimin, Ticaretin ve Finansın ve Emek Piyasalarının Uluslararasılaşmasını ve Çevre Ülkelerin Küresel Kalkınması çerçevesinde analiz eder ve yorumlar | 5 | 5 | ||||||||||
8 | BİNYIL KALKINMA HEDEFLERİ´ni Sekiz Temel Hedef çerçevesinde öğrenir | 5 | 5 | ||||||||||
9 | Yaşam kalitesindeki gelişme ile ekonomik kalkınma ilişkisini öğrenir ve yorumlar | 5 | 5 | ||||||||||
10 | Sürdürülebilir kalkınma kavramını çevre odaklı yorumlar ve analiz eder. | 5 | 5 | ||||||||||
11 | Kalkınma Kutupları, Bölgesel kalkınma olgusunu analiz eder ve yorumlar | 5 | 5 | ||||||||||
12 | Özgürlük ve Kalkınma ilişkisini kurar ve yorumlar | 5 | 5 | ||||||||||
13 | Çevrenin Kalkınmasında siyaset- Yolsuzluk ilişkisini irdeleyebilir ve anlamaya çalışır | 5 | 5 | ||||||||||
14 | Modernleşme Süreci ve ulusal kalkınmacılık ilişkisini kurar ve yorumlar | 5 | 5 | ||||||||||
15 | Kalkınma ticaret politikaları ilişkisini kurar ve analiz eder. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |