Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Matematik | IKT 103 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FUAT SEKMEN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT SEKMEN, |
Dersin Yardımcıları | Furkan Açıkgöz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders iktisat öğrenimine başlayanlar için gerekli olan araçları sunmaktadır. |
Dersin İçeriği | Matematik ve iktisat ilişkisi, iktisatta doğrusal modeller, matrisler, matrisin iktisattaki uygulamaları, türev, iktisatta türev uygulamaları, optimizasyon, iktisadi analizde optimizasyon, kıısıtsız ve kısıtlı optimizasyon, integral, iktisatta integral uygulamaları ve üstsel fonksiyonlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Küme teorisi ve eşitsizlik uygulamaları hakkında bilgilidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Cebirsel ve logaritmik işlemleri iktisat bilimine uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Fonksiyonu tanımlar ve iktisada uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Doğrular ve paraboller hakkında değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar hakkında değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | İktisatta en çok kullanılan fonksiyonları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | Finans matematiği hakkında bilgilidir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
8 | Matris ve vektörler hakkında bilgilidir ve iktisat uygulamasını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
9 | Matrisleri iktisada uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
10 | Limit kavramı ve uygulamasına dair değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
11 | Türevi bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
12 | Türevi iktisadi olaylara uygulayarak gerekli açıklamaları yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
13 | Optimizasyon hakkında gerekli açıklamaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
14 | İntegrali bilir ve iktisada uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, | |
15 | Matematik ve İktisat ilişkisini kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Matematiğe Giriş: İlişki, Fonksiyon, Değişken | Temel Matematik I, Aytaç, Sevüktekin ve Işığıçok; Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri) |
2 | İktisatta Denge Çözümlemesi | Temel Matematik I, Aytaç, Sevüktekin ve Işığıçok; İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
3 | Doğrusal Modellerden Matrislere: Matris İşlemleri | Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri); İktisadi Matematik, Sekmen, F |
4 | Matrislerde Determinant | Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri) |
5 | Cramer Kuralı ve Leontief Girdi-Çıktı Modelleri | Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri); İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
6 | Türev, Kısmi Türev ve Limit | Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri); İktisadi Matematik, Sekmen, F |
7 | Türevin İktisadi Kullanımları: Karşılaştırmalı Statik (Durağan) Denge Analizi | Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri); İktisadi Matematik, Sekmen, F |
8 | Tekrar ve Ara Sınavlar | İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
9 | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar | İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
10 | Üstel ve Logaritmik Fonksiyonlar: Finans Matematiği | İktisadi Matematik, Sekmen, F.;Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri). |
11 | Optimizasyona Giriş | İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
12 | Çok Değişkenli Fonksiyonlarda (Kısıtsız) Optimizasyon | İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
13 | Çok Değişkenli Fonksiyonlarda Eşitlik Kısıtları Altında Optimizasyon | İktisadi Matematik, Sekmen, F. |
14 | Doğrusal Olmayan Programlama ve Optimizasyonu: Kuhn-Tucker Koşulları; Zarf Teoremi | İktisadi Matematik, Sekmen, F.; Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İktisadi Matematik, Fuat Sekmen |
Ders Kaynakları | Matematiksel İktisadın Temel Yöntemleri, Alpha C. Chiang; Temel Matematik I, Aytaç, Sevüktekin ve Işığıçok; Temel Matematiksel Analiz: İşletme, İktisat, Yaşam bilimleri ve Sosyal Bilimler için, Ernest F. Haeussler, Jr., Richard S. Paul, Richard Wood (Çevirenler: Serdar Demir, Özcan Uzun ve diğerleri) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | X | |||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Küme teorisi ve eşitsizlik uygulamaları hakkında bilgilidir. | ||||||||||||
2 | Cebirsel ve logaritmik işlemleri iktisat bilimine uygular | ||||||||||||
3 | Fonksiyonu tanımlar ve iktisada uygular | ||||||||||||
4 | Doğrular ve paraboller hakkında değerlendirme yapar. | ||||||||||||
5 | Üstel ve logaritmik fonksiyonlar hakkında değerlendirme yapar. | ||||||||||||
6 | İktisatta en çok kullanılan fonksiyonları analiz eder. | ||||||||||||
7 | Finans matematiği hakkında bilgilidir. | ||||||||||||
8 | Matris ve vektörler hakkında bilgilidir ve iktisat uygulamasını yapar. | ||||||||||||
9 | Matrisleri iktisada uygular | ||||||||||||
10 | Limit kavramı ve uygulamasına dair değerlendirme yapar. | ||||||||||||
11 | Türevi bilir. | ||||||||||||
12 | Türevi iktisadi olaylara uygulayarak gerekli açıklamaları yapar. | ||||||||||||
13 | Optimizasyon hakkında gerekli açıklamaları yapar | ||||||||||||
14 | İntegrali bilir ve iktisada uygular | ||||||||||||
15 | Matematik ve İktisat ilişkisini kurar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |