Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dünya Ekonomisi | IKT 464 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT BİLEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dünya Ekonomisinin Tarihsel süreçteki değişim yönelimini analiz ederek; Dünya´daki üretim, ticaret finans hareketlerindeki değişimi ortaya koyarak, dünyanın yaşadığı krizler ve yansımalarını analiz etmek. |
Dersin İçeriği | Dünya Ekonomisinin tarihsel süreçteki genel trendlerini ortaya koyarak; ticaret, finans ve üretim odaklı analizlerinin yapılması ve yansımaları |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dünya´nın başlangıç(0) dan ilk bin yılı ve sonrasındaki ekonomik verileri analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Batı Dünyasının Gelişmesinin Dünyanı Geri Kalanına nasıl etki yaptığını öğretir ve yorumlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Yirminci Yüzyılın İkinci Yarısında Dünya Ekonomisindeki genel trendleri açıklar | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Kapitalist Dünyanın Ekonomik Kurumları ve 2.Küresel Dalganın Başlangıcını anlatır. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Dünya Ekonomisinde Sol Yükseliş ve Refah Uygulamaları hakkında bilgi verir | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Küresel 2.Dalganın Hızlanma Süreci Ticaretin Küreselleşmesini analiz eder ve yorumlar | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Dünya´nın Tek Kutuplaşması ve Finansın Küreselleşmesini anlatır ve analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Finans Odaklı Dünya Ekonomisinin Gelişmesi ve Yaşanan Krizleri analiz eder ve yorumlar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Dünya ekonomisinde üretim yapısının uluslararasılaşması ve Yeni Üretim Kutuplarını öğretir ve analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Dünya Ekonomisinin Bölgeselleşme odaklı Gelişmesini irdeler. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
11 | Dünya Ekonomisinde Doğrudan Yabancı Sermaye, TNC´ler ve Çevre Ülkelerdeki yansımalarını analiz eder ve tartışır. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
12 | Dünya Ekonomisinde Emek Hareketleri ve Uluslararası Göç Olgusunu analiz ederek yorumlar | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
13 | Dünya Ekonomisinin Finansal Krizi ve Yansımalarını anlatır ve yorumlar | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
14 | Dünya ekonomisindeki tarihsel değişim odaklı merkez-çevre ilişkisinin temellerini ortaya koyar. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
15 | Dünya ekonomisindeki emek-sermaye yapılanmasını analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünya Ekonomisinin Genel Çerçevesi: Giriş, | Ders Hocasının Ders Notları |
2 | Zaman Tünelinde Dünya Ekonomisi 0-1000 | ANGUS MADDISON, The World EconomyDevelopment Centre Studies, OECD, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi |
3 | Batı Gelişmesi ve Dünyanın Geri Kalanına Etkisi 1000-1800 | ANGUS MADDISON, The World EconomyDevelopment Centre Studies, OECD, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Ders Notları. |
4 | Asya ve Osmanlının Dünya Ekonomisindeki Yeri ve Değişimi | ANGUS MADDISON, The World EconomyDevelopment Centre Studies,OECD, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Ders Notları |
5 | Endüstri devrimi Sonrası Dünya Ekonomisi ve Dünyada Gelişme Farkı | ANGUS MADDISON, The World EconomyDevelopment Centre Studies,OECD, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Ders Notları |
6 | Dünya Ekonomisinde Devletin Yükselişi ve Refah Devleti Uygulamaları | Ders Notları, S Özdemir, Küresel Refah Devleti, Ders Notları. |
7 | Küreselleşme: Ticaretin Küreselleşmesi | Johan Norberg, Küresel Kapitalizmi Savunmak, Liberte Yayınları, Jacques Adda, Ekonominin Küreselleşmesi, İletişim Yayınları, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Ders Notları, WTO 2022 |
8 | Dünya Ekonomisini Sektörel Karşılaştırma: Gıda, İnşaat ve Savunma | Sektör Raporları, WTO 2022, Ders Notları |
9 | VİZE SINAVI | |
10 | Dünyada Ülkeler Arası Gelişme Farkının Boyutları | Daron Acemoğlu, Ulusların Düşüşü, Murat Yülek, Ulusların Yükselişi, Kronik, Ders Notları, |
11 | Dünya Bankası Bölgeselleşme Raporu | |
12 | Sektör Raporları, WTO 2022, Ders Notları | |
13 | Dünya Ekonomisinde Çin ve Asya’nın Yükselişi | Ronald Coase ve Ning Wang, Çin Nasıl Kapitalist Oldu? |
14 | Dünya Ekonomisinin Finansal Krizi ve Yansımaları | UNCTAD,IMF ve Dünya Bankası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ANGUS MADDISON, The World EconomyDevelopment Centre Studies, OECD, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Remzi Kitapevi, Öğretim Üyesi Ders Notları |
Ders Kaynakları | ANGUS MADDISON, The World EconomyDevelopment Centre Studies, OECD, Mahfi Eğilmez, Tarihsel Süreç İçinde Dünya Ekonomisi, Remzi Kitapevi, Öğretim Üyesi Ders Notları, WTO, UNCTAD, Dünya Bankası Kaynakları Raporları, Sektör Raporları.. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. | X | |||||
5 | İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. | X | |||||
6 | İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. | X | |||||
10 | Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dünya´nın başlangıç(0) dan ilk bin yılı ve sonrasındaki ekonomik verileri analiz eder. | ||||||||||||
2 | Batı Dünyasının Gelişmesinin Dünyanı Geri Kalanına nasıl etki yaptığını öğretir ve yorumlar | ||||||||||||
3 | Yirminci Yüzyılın İkinci Yarısında Dünya Ekonomisindeki genel trendleri açıklar | ||||||||||||
4 | Kapitalist Dünyanın Ekonomik Kurumları ve 2.Küresel Dalganın Başlangıcını anlatır. | ||||||||||||
5 | Dünya Ekonomisinde Sol Yükseliş ve Refah Uygulamaları hakkında bilgi verir | ||||||||||||
6 | Küresel 2.Dalganın Hızlanma Süreci Ticaretin Küreselleşmesini analiz eder ve yorumlar | ||||||||||||
7 | Dünya´nın Tek Kutuplaşması ve Finansın Küreselleşmesini anlatır ve analiz eder. | ||||||||||||
8 | Finans Odaklı Dünya Ekonomisinin Gelişmesi ve Yaşanan Krizleri analiz eder ve yorumlar | ||||||||||||
9 | Dünya ekonomisinde üretim yapısının uluslararasılaşması ve Yeni Üretim Kutuplarını öğretir ve analiz eder. | ||||||||||||
10 | Dünya Ekonomisinin Bölgeselleşme odaklı Gelişmesini irdeler. | ||||||||||||
11 | Dünya Ekonomisinde Doğrudan Yabancı Sermaye, TNC´ler ve Çevre Ülkelerdeki yansımalarını analiz eder ve tartışır. | ||||||||||||
12 | Dünya Ekonomisinde Emek Hareketleri ve Uluslararası Göç Olgusunu analiz ederek yorumlar | ||||||||||||
13 | Dünya Ekonomisinin Finansal Krizi ve Yansımalarını anlatır ve yorumlar | ||||||||||||
14 | Dünya ekonomisindeki tarihsel değişim odaklı merkez-çevre ilişkisinin temellerini ortaya koyar. | ||||||||||||
15 | Dünya ekonomisindeki emek-sermaye yapılanmasını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |