Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye´Nin Anayasa Düzeni | SBK 370 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Selin BAŞCAN YÜCE |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk anayasacılığının tarihsel gelişimi, 1982 Anayasasının yapılışı ve genel özellikleri; 1982 Anayasası ile kurulan yasama yürütme ve yargı organlarının işleyişi ve temel hak ve özgürlükler hakkında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları; 1961 Anayasası hakkında tanıtıcı bilgiler verildikten sonra 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi, belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ile yargı organının genel esaslarına değinilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 1982 Anayasasının tüm yönleriyle analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılık hareketleri ile batı anayasacılık hareketlerinin karşılaştırılması. Yazılı anayasa öncesi anayasacılık hareketleri (Senedi ittifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları) | Gözler, Kemal (2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay.,Bursa,s. 1-20,Teziç, Erdoğan (1998), Anayasa Hukuku (Genel Esaslar) Beta Yay.,s.1-50, Kaboğlu, İbrahim, Özden (2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay.İst 2006,s.1-18 |
2 | 1876 Kanuni Esasisi ve 1909 Değişiklikleri ve 1921, 1924 ve 1961 Anayasaları | Gözler, 2008: 21-33.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Teziç, 1998: 134-146.Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | 1982 Anayasası?nın Oluşumu ve Genel Özellikleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997. Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171, Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (1) | Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (2) | Gözler, 2008: 64-78.Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | 1982 Anayasası?nda Temel Hakların Sınırlandırılması ve Durdurulması | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | 1982 Anayasası?nda Yasama organı, nitelikleri, kompozisyonu | Gözler, 2008: 90-120. Teziç, 1998: 121-133. Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | 1982 Anayasası?nda Yasama Organının görev ve yetkileri | Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130. |
9 | ARASINAV | |
10 | 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri, yürütmenin işlemleri ve olağanüstü yönetim usulleri | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186 Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | 1982 Anayasası?nda Yargı Organı?nın anayasal ilkeleri ve Yüksek Mahkemeler | Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344. |
13 | 1982 Anayasası?na göre Anayasa Mahkemesi?nin yapısı görev ve yetkileri | Gözler, 2008: 217-230 Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | 1982 Anayasası?na göre Türk Anayasa Yargısının İşleyişi | Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007. |
Ders Kaynakları | 1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | X | |||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | X | |||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. | 5 | |||||||||
2 | 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. | 5 | 5 | ||||||||
3 | 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. | 5 | 5 | ||||||||
4 | 1982 Anayasasının tüm yönleriyle analiz eder. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |