Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmetler ve Bakım | CEK 363 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika, Sosyal Güvenlik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CİHAN SELEK ÖZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CİHAN SELEK ÖZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Meryem KAYTAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerde bakım, başta sosyal güvenlik olmak üzere insani ihtiyaçların bütün alanlarını kapsayacak bir şekilde düşünülmüş bir hizmet anlayışıdır. Bu alanların başında bedensel işlev düzeyleri yetersiz olan bakıma muhtaç kişilerin bakıma muhtaçlık bağlamında kişisel sağlık durumları geldiği gibi bununla bağlantılı olan diğer sosyal ve çevresel alanlar (ulaşım, erişim, sosyal faaliyetler, psiko-sosyal ve kültürel ihtiyaçlar vb.) da gelmektedir. Amaç, bakıma muhtaç kişilerin bu ihtiyaçlarını belirlemek ve özel bakım güvence sistemleri geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Sosyal hizmet kavramı, tarihsel gelişimi ve sosyal hizmet kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet kavramı, tarihsel gelişimi ve sosyal hizmet kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bakıma muhtaçlık meselesine sosyal güvenlik modeli ekseninde bir bakış kazanır. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
3 | Bütüncül, kapsamlı ve kaliteli bakım hizmetlerinin özelliklerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Değişik ülkelerde uygulanan bakım güvence sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Türkiye´de engellilere ve yaşlılara yönelik sosyal hizmetler hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türkiye için bir bakım güvence modeli geliştirebilir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Hizmetlere Giriş | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
2 | Sosyal Hizmetlerin Batıdaki ve Türkiye´deki tarihsel gelişimi | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
3 | Türkiye´de sosyal hizmet kuruluşları | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
4 | Türkiye´de engellilere yönelik sosyal hizmetler | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
5 | Sosyal hizmetler boyutuyla yaşlılık ve yaşlanma | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
6 | Dünyada ve Türkiye´de yaşlılara yönelik sosyal hizmetler | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
7 | Yaşlı bakım hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
8 | Evde Bakım hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
9 | Vize | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
10 | Almanya ve Japonya´da bakım hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
11 | ABD ve İsrail´de bakım hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
12 | Hollanda ve İsveç´te bakım hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
13 | İngiltere ve Kanada´da bakım hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
14 | Türkiye´de Bakım Hizmetleri | Cihan Selek Öz, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Cihan SELEK ÖZ, Sosyal Hizmetler ve Bakım basılmamış ders notları. |
Ders Kaynakları | SELEK ÖZ, Cihan (2010), Sosyal Belediyecilik Bağlamında Evde Bakım Hizmetleri (İstanbul, Ankara ve Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Örnekleri), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | ||||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | X | |||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet kavramı, tarihsel gelişimi ve sosyal hizmet kuruluşları hakkında bilgi sahibi olmak. | 5 | 0 | 5 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
2 | Bakıma muhtaçlık meselesine sosyal güvenlik modeli ekseninde bir bakış kazanır. | 5 | 0 | 5 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
3 | Bütüncül, kapsamlı ve kaliteli bakım hizmetlerinin özelliklerini öğrenir. | 5 | 0 | 5 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
4 | Değişik ülkelerde uygulanan bakım güvence sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
5 | Türkiye´de engellilere ve yaşlılara yönelik sosyal hizmetler hakkında bilgi sahibi olmak. | 5 | 0 | 5 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
6 | Türkiye için bir bakım güvence modeli geliştirebilir. | 5 | 0 | 5 | 3 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |