Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Çalışma İlişkileri CEK 254 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Endüstri İlişkileri dersinin başarılmış olması

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Meryem KAYTAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, genel olarak işgücünün durumu, çalışma koşulları, sendikalaşma, toplu pazarlık ve son yıllardaki ABdeki gelişmeler ışığında, dünyada ve Türkiyede KOBİlerin durumunu belirleyebilmektir

Dersin İçeriği

KOBİlerin kavramsal çerçevesi ve sosyo-ekonomik önemleri; Endüstri ilişkileri ile ilgili sorunlar, istihdam, çalışma koşulları ve İKY; ABde KOBİ politikaları ve Türkiyeye etkisi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 KOBİlerin sosyo-ekonomik yeri ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Genel olarak KOBİlerde endüstri ilişkileri ile ilgili sorunları anlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 KOBİlerde işgücü ve istihdamın niteliğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 KOBİlerde çalışanların katılımını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 AB ve Türkiye´deki KOBİ politikalarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: KOBİ Kavramı
2 KOBİlerin Sosyo-ekonomik Alandaki Yeri ve Önemi
3 Genel olarak KOBİlerde Endüstri İlişkileri İle İlgili Sorunlar
4 KOBİlerde istihdam türleri
5 Türkiye’de KOBİ’leri temsil eden kurumlar
6 KOBİlerde Sendikalaşma
7 KOBİlerde Toplu Pazarlık
8 Ara Sınav
9 KOBİ’lerde işyeri seviyesi katılım yöntemleri
10 Sosyal diyalog
11 KOBİ’lerde İKY
12 KOBİ’lere yönelik politikalar
13 KOBİ’lere yönelik saha araştırmasının sonuçları
14 Tartışma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

ÖZDEMİR, Sülayman, Ersöz, H. Y. ve İ. Sarıoğlu (2006), İşsizlik Sorununun Çözümünde KOBİlerin Desteklenmesi, İTO Yay., İstanbul
MAYSON S. ve R. BARRETT (2006), The Science and Practice of HRM in Small Firms, Human Resource Management Review, Volume 16, Issue 4, 447-455
Demirel, Y. ve Ş. Uslu (2002) KOBİlerde Çalışanların Sorunları Üzerine Bir Araştırma Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:12, 173-184s
AYKAÇ, Mustafa; Z. Parlak ve S. Özdemir (2008), Küreselleşme Sürecinde Rekabet Gücünün Arttırılması ve Türkiyede KOBİler, İTO yay. No: 2008:24, İstanbul.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar X
3 Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur X
5 Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir X
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur X
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır X
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 KOBİlerin sosyo-ekonomik yeri ve önemini kavrar 5
2 Genel olarak KOBİlerde endüstri ilişkileri ile ilgili sorunları anlar 5
3 KOBİlerde işgücü ve istihdamın niteliğini açıklar 5 5
4 KOBİlerde çalışanların katılımını kavrar 5 5 5
5 AB ve Türkiye´deki KOBİ politikalarını değerlendirir 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 10
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 70
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5