Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik | EKO 207 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Abdülkadir Altınsoy |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, araştırma konusu ile ilgili bilgileri doğru biçimde elde etme, istatistik metodolojisini takip ederek elde edilen bilgileri analize hazır hale getirme, istatistiksel yöntemleri kullanabilme, doğru yöntemi seçebilme ve sonuçları doğru yorumlayabilme, karmaşık veri yığınlarından anlamlı sonuçlar çıkarabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, istatistikle ilgili temel kavramlar, veriler için tanımlayıcı ölçüler, verilerin tablo ve grafiklerle özetlenmesi, ortalamalar, değişkenlik ölçüleri, asimetri ve basıklık, olasılık ve olasılık dağılımları, örnekleme ve örnekleme dağılımları, istatistik tahmin, küçük örnek teorisi, hipotez testi, ki-kare testi, parametrik olmayan testler, regresyon ve korelasyon, indeks konularına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İstatistik yöntembilimini açıklar, ne zaman ve nasıl kullanılacağını tanımlar; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Veriyi analize hazır hale getirmek için kaydeder, listeler, gruplandırır; | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
3 | Veriyi tasvir etmek için tablo, şekil ve grafik hazırlar, nasıl yapılacağını gösterir, örnek problem çözer; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | Merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, asimetri ve basıklık ölçülerini hesaplar ve kullanır, veri yapısını analiz eder, araştırılan olayı açıklar, tasvir eder ve yorumlar; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Stokastik olayları tanır, olasılık problemlerini çözer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | Araştırma kapsamında örnekleme yöntemini belirler, örnek istatistiklerini hesaplar, örneklemenin hatasını ölçer, örnek istatistiği yardımıyla yığın parametrelerini tahmin eder, tahminde örnek büyüklüğünü dikkate alarak hangi olasılık dağılımından yararlan | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, Anlatım, | |
7 | Örnek büyüklüğü ve sondaj nispetine göre örnekleme hatasını nasıl ölçeceğini belirler, optimal örnek büyüklüğünü hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
8 | Araştırma konusu ile ilgili araştırma hipotezini kurar, testin şeklini ve yönünü belirler, hipotezler için kabul ve ret bölgelerini gösterir, örneklem yardımıyla test istatistiğini hesaplar, Ho hipotezi için kabul/ret kararı verir, sonucu değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
9 | Kategorik veriler için değişkenler arasında bağımsızlık testi yapar, hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
10 | Veri setindeki gözlem değerlerinin teorik olasılık dağılımlarından hangisine uyduğunu gösterir, , hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
11 | İki değişken arasında ilişki olup olmadığını araştırır, ilişkinin anlamlı olup olmadığını belirler, anlamlı bir ilişki varsa ilişkinin modelini formüle eder, değişkenlerden biri ile diğerini tahmin eder, tahminin belli bir olasılık düzeyine göre yorumla | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
12 | Fiyat ve miktarlardaki nispi değişmeleri ölçer, ölçüm sonuçlarını yorumlar, ekonomik göstergeleri irdeler, reel ücretleri hesaplar, indeksleri deflatör olarak kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar ve Metodoloji | |
2 | İstatistik Tablolar ve Grafikler | |
3 | Ortalamalar | |
4 | Değişkenlik Ölçüleri | |
5 | Asimetri ve Basıklık | |
6 | Olasılık ve Olasılık Dağılımları | |
7 | Normal Olasılık Dağılımı | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Örnekleme | |
10 | İstatistik Tahmin | |
11 | Hipotez Testi | |
12 | Regresyon ve Korelasyon | |
13 | Zaman Serisi Analizi | |
14 | İndeksler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özkan, Yılmaz, (2016), Olasılık ve İstatistik, Sakarya Kitabevi, Adapazarı |
Ders Kaynakları | Newbold, Paul (4. Basımdan çeviren Ü. Şenesen) (2000), İşletme ve İktisat için İstatistik, Literatür Yayıncılık, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır | ||||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar | ||||||
3 | Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur | ||||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade eder, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur | ||||||
5 | Eleştirel düşünme, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütme, farklı kaynaklardan bilgi elde etme ve analiz etme becerisine sahip olmak, ayrıca inisiyatif kullanmak | ||||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirir | X | |||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma yeterliliğine sahip olur | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanır | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olmak; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bu yazılımları kullanma becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İstatistik yöntembilimini açıklar, ne zaman ve nasıl kullanılacağını tanımlar; | ||||||||||
2 | Veriyi analize hazır hale getirmek için kaydeder, listeler, gruplandırır; | ||||||||||
3 | Veriyi tasvir etmek için tablo, şekil ve grafik hazırlar, nasıl yapılacağını gösterir, örnek problem çözer; | ||||||||||
4 | Merkezi eğilim ölçülerini, değişkenlik ölçülerini, asimetri ve basıklık ölçülerini hesaplar ve kullanır, veri yapısını analiz eder, araştırılan olayı açıklar, tasvir eder ve yorumlar; | ||||||||||
5 | Stokastik olayları tanır, olasılık problemlerini çözer. | ||||||||||
6 | Araştırma kapsamında örnekleme yöntemini belirler, örnek istatistiklerini hesaplar, örneklemenin hatasını ölçer, örnek istatistiği yardımıyla yığın parametrelerini tahmin eder, tahminde örnek büyüklüğünü dikkate alarak hangi olasılık dağılımından yararlan | ||||||||||
7 | Örnek büyüklüğü ve sondaj nispetine göre örnekleme hatasını nasıl ölçeceğini belirler, optimal örnek büyüklüğünü hesaplar | ||||||||||
8 | Araştırma konusu ile ilgili araştırma hipotezini kurar, testin şeklini ve yönünü belirler, hipotezler için kabul ve ret bölgelerini gösterir, örneklem yardımıyla test istatistiğini hesaplar, Ho hipotezi için kabul/ret kararı verir, sonucu değerlendirir | ||||||||||
9 | Kategorik veriler için değişkenler arasında bağımsızlık testi yapar, hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | ||||||||||
10 | Veri setindeki gözlem değerlerinin teorik olasılık dağılımlarından hangisine uyduğunu gösterir, , hipotez testi sistematiğini kullanır, çıkan sonuçları yorumlar ve karar verir. | ||||||||||
11 | İki değişken arasında ilişki olup olmadığını araştırır, ilişkinin anlamlı olup olmadığını belirler, anlamlı bir ilişki varsa ilişkinin modelini formüle eder, değişkenlerden biri ile diğerini tahmin eder, tahminin belli bir olasılık düzeyine göre yorumla | ||||||||||
12 | Fiyat ve miktarlardaki nispi değişmeleri ölçer, ölçüm sonuçlarını yorumlar, ekonomik göstergeleri irdeler, reel ücretleri hesaplar, indeksleri deflatör olarak kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |