Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasal İdeolejiler | ULI 311 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Yiğit Cem Eskicioğlu |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, öncelikle düşünce tarihi boyunca insanların ürettikleri fikir ve ideolojilerle siyasal rejimler arasındaki ilişkinin analizinin yapılabilmesidir. Öğrenciler demokrasi tarihinin önemli noktalarını öğrenirken aynı zamanda klasik ideolojilere de hâkim olacaklardır. İki dünya savaşı sonrasında ortaya çıkan yeni demokrasi dalgası ve ideolojilerin değişimlerinde çözümlenebilmesi hedef edinilmektedir. Son olarak yeni sayılabilecek ekolojik ve popülist hareketler ile günümüz siyasal konjonktürünün anlaşılması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği | Dersi, Antik Yunan dünyasından sofistler, Sokrates, Platon ve Aristoteles’in düşüncelerinin aktarılması ve dönemin demokrasi anlayışı ve uygulamalarının irdelenmesiyle başlayacaktır. Daha sonra liberalizmin doğuşu ve insan hakları fikirlerinin ortaya çıkması Fransız, Amerikan ve İngiliz Devrimleri üzerinden öğrencilere aktarılacaktır. Devrimler sonunda ortaya çıkan ideolojiler ve iki dünya savaşına götüren tarihsel süreç ilişkisel bağlamda ele alınacaktır. 1945 ve 2001 sonrası oluşan siyasal konumlanmalar da ders boyunca ayrıca irdelenecektir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1- Öğrenciler İdeoloji ve demokrasi ilişkisi hakkında bilgi sahibi olacaktır. | ||
2 | Klasik dönem ideolojileri ve onlarla bağlantılı rejimleri analiz edecekler | ||
3 | 1945 sonrası demokrasinin yayılımı ve son dönem ideolojilerini çözümleyecekler | ||
4 | 2001 sonrası dönüşen toplumsal ideoloji ve ayrımcılık, İslamofobi ve yeni ırkçılık düşüncelerini irdeleyecekler. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeoloji ve Demokrasi | |
2 | Antik Dönem Siyaset Düşüncesi ve Demokrasi | |
3 | Liberalizm | |
4 | Fransız, Amerikan ve İngiliz Devrimleri | |
5 | Emperyalizm | |
6 | Muhafazakârlık | |
7 | Sosyalizm | |
8 | Milliyetçilik ve Faşizm | |
9 | Anarşizm | |
10 | 1945 sonrası Demokrasiler | |
11 | Feminizm | |
12 | Ekolojik Düşünce | |
13 | Dini İdeolojiler | |
14 | Popülizm ve Irkçılık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
H. Birsen Örs, 19. Yüzyıldan 20.Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Andrew Heywood, Siyasi İdeolojiler, Felix Kitap. Leon P. Baradat, Siyasal İdeolojiler Kökenleri ve Etkileri, Siyasal Kitabevi. Ömer Çaha, Siyasal İdeolojiler, Orion Kitabevi Akademik Kitaplar. Andrew Vincent, Modern Politik İdeolojiler, Paradigma Yayınları.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1- Öğrenciler İdeoloji ve demokrasi ilişkisi hakkında bilgi sahibi olacaktır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
2 | Klasik dönem ideolojileri ve onlarla bağlantılı rejimleri analiz edecekler | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
3 | 1945 sonrası demokrasinin yayılımı ve son dönem ideolojilerini çözümleyecekler | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||
4 | 2001 sonrası dönüşen toplumsal ideoloji ve ayrımcılık, İslamofobi ve yeni ırkçılık düşüncelerini irdeleyecekler. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 137 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |