Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çatışma Yönetimi ve Etnik Sorunlar | ULI 206 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fahriye Keskin |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Soğuk Savaş sonrası dönemde, devlet-içi çatışmalar, ayrılıkçı milliyetçi hareketler, devletlerin güvenliğini tehdit eden yeni unsurlar olarak ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda etnik milliyetçilik ve radikal dini söylemlere dayalı terör eylemleri de her geçen uluslararası güvenliği tehdit etmektedir. Bu yeni tehdit unsurları ile baş edebilmek için devletler sadece askeri güçlerine güvenemezler. Aynı zamanda devletler, çatışma öncesi, çatışma sırası ve çatışma sonrası dönemlerde çatışmalara farklı araçlar ile müdahale etmek durumundadır. Bu yeni gelişmelerin, Uluslararası İlişkiler öğrencileri tarafından öğrenilmesi gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Çatışma Kavramı, Çatışma Yönetimi, Temel Yaklaşımlar, Sosyo-Psikolojik Unsurlar, Üçüncü tarafların rolü, Birleşmiş Milletlerin müdahaleleri, Paralel diplomasi, terör, Kıbrıs sorunu, Suriye, Dağlık Karabağ, Kosova, Bask, İrlanda, Afganistan, Kürt sorunu. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Terörün tanımını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Barış ve İhtilaf Çözümü | |
2 | Uyuşmazlıkların Barışçıl Çözünü | |
3 | Çatışma Analizi | |
4 | Çatışma Yönetimi: Kavramsal Çerçeve | |
5 | Çatışma Çözümüne Temel Yaklaşımlar | |
6 | Sosyo-Psikolojik Unsurlar | |
7 | Birleşmiş Milletlerin Müdahaleleri | |
8 | Çatışmalara Üçüncü Tarafların Müdahalesi | |
9 | Terörle Mücadele | |
10 | Filistin Meselesi, Kıbrıs Sorunu | |
11 | Dağlık Karabağ Sorunu | |
12 | Kosova Sorunu | |
13 | Kuzey İrlanda, Bask Sorunu | |
14 | Kürt Sorunu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | (ed.) Nezir Akyeşilmen, Barışı Konuşmak: Teori ve Pratikte Çatışma Yönetimi, Ankara: ODTÜ Yayıncılık, 2013. (der.) Nimet Beriker, Çatışmadan Uzlaşmaya: Kuramlar, Süreçler ve Uygulamalar, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniv. Yayınları, 2009. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yeni güvenlik sorunları hakkında bilgi edinir | ||||||||||||||||||||
2 | Devlet-içi çatışmaların çıkış nedenlerini öğrenir | ||||||||||||||||||||
3 | Devlet-içi çatışmaları önlemek için uygulanacak yöntemleri inceler | ||||||||||||||||||||
4 | Terörün tanımını öğrenir | ||||||||||||||||||||
5 | Yeni güvenlik sorunlarını örnekleriyle irdeler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 55 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |