Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye´Nin Anayasa Düzeni SBK 370 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah ÖZÇELİK

Arş.Gör. Cihan YAŞAR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk anayasacılığının tarihsel gelişimi, 1982 Anayasasının yapılışı ve genel özellikleri; 1982 Anayasası ile kurulan yasama yürütme ve yargı organlarının işleyişi ve temel hak ve özgürlükler hakkında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Bu derste,1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları; 1961 Anayasası hakkında tanıtıcı bilgiler verildikten sonra 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi, belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ile yargı organının genel esaslarına değinilecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
6 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 TBMM’nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı-Türk anayasacılık hareketleri ile batı anayasacılık hareketlerinin karşılaştırılması. Yazılı anayasa öncesi anayasacılık hareketleri (Senedi ittifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları) Gözler, Kemal (2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20 ,Teziç, Erdoğan (1998), Anayasa Hukuku (Genel Esaslar), Beta Yay., ss. 1-50 ,Kaboğlu, İbrahim, Özden (2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar, Legal Yay.
2 1876 Kanuni Esasisi ve 1909 Değişiklikleri ve 1921, 1924 ve 1961 Anayasaları Gözler, 2008: 21-33.,Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49 ,Teziç, 1998: 134-146.,Kaboğlu, 2006: 2-20.
3 1982 Anayasası’nın Oluşumu ve Genel Özellikleri Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.,Gözler, 2008: 44-62.,Teziç, 1998: 147171.,Kaboğlu, 2006, 21-33.
4 1982 Anayasası’na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (1) Erdoğan, 2006: 50-58,Gözler, 2008: 33-41.,Teziç, 1998: 171-214,Kaboğlu, 2006: 308-377.
5 1982 Anayasası’na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (2) Gözler, 2008: 64-78.,Erdoğan, 2006: 17-26.,Teziç, 1996: 108-121.,Kaboğlu, 2006: 51-93.
6 1982 Anayasası’nda Temel Hakların Sınırlandırılması ve Durdurulması Gözler, 2008: 90-120.,Teziç, 1998: 121-133.,Kaboğlu, 2006: 137-159.,Erdoğan, 2006: 27-28.
7 1982 Anayasası’nda Yasama organı, nitelikleri, kompozisyonu Gözler, 2008: 90-120.,Teziç, 1998: 121-133.,Kaboğlu, 2006: 137-159.,Erdoğan, 2006: 27-28.
8 1982 Anayasası’nda Yasama Organının görev ve yetkileri Teziç, 1998: 393-433.,Gözler, 2008: 123-162.,Erdoğan, 28-36.
9 ARASINAV
10 1982 Anayasası’nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri, yürütmenin işlemleri ve olağanüstü yönetim usulleri Erdoğan, 2006: 105-138.,Gözler, 2008: 167-186,Kaboğlu, 2006: 163-201.
11 1982 Anayasası’nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri Erdoğan, 2006: 105-138.,Gözler, 2008: 167-186, Kaboğlu, 2006: 163-201.
12 1982 Anayasası’nda Yargı Organı’nın anayasal ilkeleri ve Yüksek Mahkemeler Gözler, 2008: 190-214.,Teziç, 1998: 215-344.
13 1982 Anayasası’na göre Anayasa Mahkemesi’nin yapısı görev ve yetkileri Gözler, 2008: 217-230,Kaboğlu, 2006: 207-237.
14 1982 Anayasası’na göre Türk Anayasa Yargısının İşleyişi Erdoğan, 2006: 68-73.,Gözler, 2008: 229-237.,Kaboğlu, 2006: 239-262.
Kaynaklar
Ders Notu

1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007.
2- Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku, Ekin Kitabevi, Bursa 2008.
3- Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku , Yetkin Yay., İstanbul 2006.
4- Hasan Tunç- Faruk Bilir, Anayasa Hukuku, Gazi Kitabevi, Ankara 2005.
5- Necmi Yüzbaşıoğlu ve Bülent Tanör, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, YKY Yay., İstanbul 2007.

Ders Kaynakları

T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme X
2 Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme X
3 Yabancı dil becerisini geliştirme X
4 Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme
5 Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme X
6 Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme X
7 Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme
8 Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme X
9 Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme
10 Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme
11 İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme X
12 Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme X
13 Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme X
14 Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme
15 Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme
16 Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme
17 İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme
18 Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme
19 Temel bilgisayar becerilerini edinme
20 Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20
1 Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır.
2 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar.
3 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir.
4 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar.
5 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder.
6 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir.
7 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir.
8 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir.
9 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder.
10 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir.
11 TBMM’nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur.
12 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5