Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye´Nin Anayasa Düzeni | SBK 370 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah ÖZÇELİK Arş.Gör. Cihan YAŞAR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk anayasacılığının tarihsel gelişimi, 1982 Anayasasının yapılışı ve genel özellikleri; 1982 Anayasası ile kurulan yasama yürütme ve yargı organlarının işleyişi ve temel hak ve özgürlükler hakkında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu derste,1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları; 1961 Anayasası hakkında tanıtıcı bilgiler verildikten sonra 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi, belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ile yargı organının genel esaslarına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | TBMM’nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılık hareketleri ile batı anayasacılık hareketlerinin karşılaştırılması. Yazılı anayasa öncesi anayasacılık hareketleri (Senedi ittifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları) | Gözler, Kemal (2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20 ,Teziç, Erdoğan (1998), Anayasa Hukuku (Genel Esaslar), Beta Yay., ss. 1-50 ,Kaboğlu, İbrahim, Özden (2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar, Legal Yay. |
2 | 1876 Kanuni Esasisi ve 1909 Değişiklikleri ve 1921, 1924 ve 1961 Anayasaları | Gözler, 2008: 21-33.,Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49 ,Teziç, 1998: 134-146.,Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | 1982 Anayasası’nın Oluşumu ve Genel Özellikleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.,Gözler, 2008: 44-62.,Teziç, 1998: 147171.,Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | 1982 Anayasası’na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (1) | Erdoğan, 2006: 50-58,Gözler, 2008: 33-41.,Teziç, 1998: 171-214,Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | 1982 Anayasası’na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (2) | Gözler, 2008: 64-78.,Erdoğan, 2006: 17-26.,Teziç, 1996: 108-121.,Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | 1982 Anayasası’nda Temel Hakların Sınırlandırılması ve Durdurulması | Gözler, 2008: 90-120.,Teziç, 1998: 121-133.,Kaboğlu, 2006: 137-159.,Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | 1982 Anayasası’nda Yasama organı, nitelikleri, kompozisyonu | Gözler, 2008: 90-120.,Teziç, 1998: 121-133.,Kaboğlu, 2006: 137-159.,Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | 1982 Anayasası’nda Yasama Organının görev ve yetkileri | Teziç, 1998: 393-433.,Gözler, 2008: 123-162.,Erdoğan, 28-36. |
9 | ARASINAV | |
10 | 1982 Anayasası’nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri, yürütmenin işlemleri ve olağanüstü yönetim usulleri | Erdoğan, 2006: 105-138.,Gözler, 2008: 167-186,Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | 1982 Anayasası’nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri | Erdoğan, 2006: 105-138.,Gözler, 2008: 167-186, Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | 1982 Anayasası’nda Yargı Organı’nın anayasal ilkeleri ve Yüksek Mahkemeler | Gözler, 2008: 190-214.,Teziç, 1998: 215-344. |
13 | 1982 Anayasası’na göre Anayasa Mahkemesi’nin yapısı görev ve yetkileri | Gözler, 2008: 217-230,Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | 1982 Anayasası’na göre Türk Anayasa Yargısının İşleyişi | Erdoğan, 2006: 68-73.,Gözler, 2008: 229-237.,Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007. |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||
2 | 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. | ||||||||||||||||||||
3 | 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. | ||||||||||||||||||||
4 | 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. | ||||||||||||||||||||
5 | 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. | ||||||||||||||||||||
6 | 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. | ||||||||||||||||||||
7 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. | ||||||||||||||||||||
8 | 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. | ||||||||||||||||||||
9 | 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. | ||||||||||||||||||||
10 | 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. | ||||||||||||||||||||
11 | TBMM’nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. | ||||||||||||||||||||
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |