Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Hakları ve Demokrasi | SBK 368 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yiğit C. Eskicioğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Demokrasi ve insan haklarının tarihsel gelişmeler ve siyaset felsefesi ışığında öğrencilere aktarılması. |
Dersin İçeriği | Demokrasi ve insan hakları kavramlarını hem soyut hem de pratik dünyada tarihsel ve çağdaş boyutlarıyla çözümlenmesi. Bu bağlamda demokrasi ve insan haklarının antik dönemden günümüze kadar olan serüveninin irdelenmesi. Demokrasi ve insan haklarına dair belli başlı temel kavramların öğrenilmesi. İnsan haklarının küresel boyutta nasıl ele alındığının ve korunduğunun aktarılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan haklarına ilişkin temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
2 | İnsan haklarının korunmasına yönelik sözleşmeleri bilir ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
3 | İnsan haklarının korunmasına yönelik ulusal ve uluslar arası kuruluşları tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
4 | İnsan haklarının korunmasına ilişkin gelişmeleri analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Dünya üzerindeki farklı ve benzer uygulamaları karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
6 | İnsan haklarının korunması noktasında hukuksal yolları doğru kullanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders İşleyişi ve Temel Kavramlar | Rona Aybay, İnsan Hakları Hukuku, İst. Bilgi Üni. Yay., İstanbul, 2015. |
2 | Antik Dönem Demokrasi Anlayışı | |
3 | Ortaçağ Avrupası Devlet Yönetimi ve Toplum Sözleşmeleri | |
4 | Fransız ve Amerikan Devrimleri | |
5 | 1945’e kadar Demokrasi ve İnsan Haklarının Gelişimi | |
6 | Türkiye’de Demokrasinin ve İnsan Haklarının Gelişimi | |
7 | Modern Demokrasilerin Gelişimi | |
8 | ARASINAV | |
9 | Küreselleşme, Uluslararası İlişkiler ve Modern Demokrasi Türleri | Costas Douzinas, İnsan Hakları ve İmparatorluk, İst. Bilgi Üni. Yayınları, İstanbul, 2017. |
10 | Demokrasi ve İnsan Hakları İlişkisi | |
11 | İnsan Haklarına Dair Temel Kavramlar: Hak, Ödev ve Özgürlük | Rona Aybay, İnsan Hakları Hukuku, İst. Bilgi Üni. Yay., İstanbul, 2015. |
12 | İnsan Haklarının Tarihsel Gelişimi | Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Orion Yayınevi, 2010, Ankara; |
13 | Uluslararası İnsan Hakları Kurumları | Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Orion Yayınevi, 2010, Ankara |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | David Beetham, Demokrasi ve İnsan Hakları, Liberte Yayınları, Ankara Costas Douzinas, İnsan Hakları ve İmparatorluk, İst. Bilgi Üni. Yayınları, İstanbul, 2017. Oktay, Uygun, Demokrasi: Tarihsel, Siyasal ve Felsefi Boyutları, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2014. Rona Aybay, İnsan Hakları Hukuku, İst. Bilgi Üni. Yay., İstanbul, 2015. Mustafa Erdoğan, İnsan Hakları Teorisi ve Hukuku, Hukuk Yayınları, 2018, Ankara; Alaeddin Şenel, İnsanlık Tarihi Boyunca İnsan Hakları Demokrasi İlişkisi, İzmir Barosu İnsan Hakları Hukuku ve Hukuk Araştırmaları Merkezi Yayını, 1996.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan haklarına ilişkin temel kavramları bilir | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
2 | İnsan haklarının korunmasına yönelik sözleşmeleri bilir ve yorumlar | 5 | |||||||||||||||||||
3 | İnsan haklarının korunmasına yönelik ulusal ve uluslar arası kuruluşları tanır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||
4 | İnsan haklarının korunmasına ilişkin gelişmeleri analiz eder | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
5 | Dünya üzerindeki farklı ve benzer uygulamaları karşılaştırır | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
6 | İnsan haklarının korunması noktasında hukuksal yolları doğru kullanır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |