Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerel Yönetimler | SBK 465 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yunus Emre AYDIN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yerel yönetimlerin teorik arka planını ve dayandığı değerleri ele almak ve bu çerçevede ülkemizdeki yerel yönetim kuruluşlarını görev, yetki, kuruluş, teşkilatı, mali yapısı yönlerinden incelemek ve yerel yönetimler ve kentlere ilişkin temel sorunları analiz etmek. |
Dersin İçeriği | Yerel yönetimlerin tanımı, önemi, dayandığı değerler; Anayasalarda yerel yönetimler ve yerel demokrasi, Türkiye´de yerel yönetim kuruluşlarının görevleri, organları ve yönetimi, yerel yönetim birlikleri, yerel yönetimlerin hizmet yöntemleri, Türkiye´de yerel yönetimlerin başlıca sorunları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yerel yönetimlerin dayandığı değerleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Yerel yönetimlerin Anayasal ve yasal temellerini bilir, Türk yönetim sistemi içindeki yerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Belediye ve büyükşehir belediyelerinin örgütlenmesi, yönetimi ve işleyişini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İl öze idaresi ve köylerin örgütlenmesi, yönetimi ve işleyişini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Yerel yönetimlerin gelirleri, harcamaları ve bütçe yapısını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Yerel yönetim reformlarının gelişimi takip eder ve Türkiye´de yerel yönetim reformlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Yerel yönetimlerin temel sorunlarını anlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kentlerin ve yerel yönetimlerin ortaya çıkışı, gelişimi ve önemi | |
2 | Yerel yönetimlerle ilgili temel yönetim ve örgütlenme ilkeleri | |
3 | Uluslararası Belgelerde yerel yönetimler | |
4 | Yönetimlerarası görevlerin ve kaynakların bölüşümü | |
5 | Optimum yerel yönetim büyüklüğü | |
6 | Türkiye'de yerel yönetimlerin gelişimi ve 1982 Anayasasına göre yerel yönetimler | |
7 | İl Özel İdaresi ve Köyler | |
8 | Belediyeler, büyükşehir belediyeleri, metropoliten kentler ve mega şehirler | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Yerel yönetimlerle ilişkili kuruluşlar: İller Bankası, Yerel Yönetim Birlikleri, Kalkınma Ajansları | |
11 | Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı Bakımından Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Durumu | |
12 | İl özel idaresi ve köylerin mali yapısı | |
13 | Belediye ve büyükşehir belediyelerinin mali yapısı | |
14 | Türkiye'de yerel yönetimlerin temel sorunlarının analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesinin ders notları (SABİS paylaşımı) |
Ders Kaynakları | Ramazan Şengül (2019), Yerel Yönetimler, Kocaeli: Umuttepe Yayınları. Kemal Görmez (1997), Yerel Demokrasi ve Türkiye, Ankara: Vadi Yayınları. İlber Ortaylı (2011), Tanzimat Devrinde Osmanlı Mahalli İdareleri (1840-1880), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. Mehmet Seyitdanlıoğlu (2010), Tanzimat Döneminde Modern Belediyeciliğin Doğuşu: Yerel Yönetim Metinleri, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Yusuf Şahin (2018), Yerel Yönetimler, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları Ahmet Ulusoy, Tekin Akdemir (2019), Mahalli İdareler, Ankara: Seçkin Yayıncılık Pınar Uyan Semerci (2015), Yerel Demokrasi Sorunsalı: Büyükşehir Belediye Meclislerinin Yapısı ve İşleyişi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları. Ruşen Keleş (2016), Yerinden Yönetim ve Siyaset, İstanbul: Cem Yayınları. Adalet Bayramoğlu Alada (2008), Osmanlı Şehrinde Mahalle, İstanbul: Sümer Kitabevi. Murat Okçu ve Hüseyin Özgür (2013), Dünyada Yerel Yönetimler, Ankara: Seçkin Yayınları. Kemal Gözler (2018), Mahalli İdareler Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yerel yönetimlerin dayandığı değerleri bilir. | ||||||||||||||||||||
2 | Yerel yönetimlerin Anayasal ve yasal temellerini bilir, Türk yönetim sistemi içindeki yerini açıklar. | ||||||||||||||||||||
3 | Belediye ve büyükşehir belediyelerinin örgütlenmesi, yönetimi ve işleyişini bilir. | ||||||||||||||||||||
4 | İl öze idaresi ve köylerin örgütlenmesi, yönetimi ve işleyişini bilir. | ||||||||||||||||||||
5 | Yerel yönetimlerin gelirleri, harcamaları ve bütçe yapısını bilir. | ||||||||||||||||||||
6 | Yerel yönetim reformlarının gelişimi takip eder ve Türkiye´de yerel yönetim reformlarını analiz eder. | ||||||||||||||||||||
7 | Yerel yönetimlerin temel sorunlarını anlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |