Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kentleşme ve Çevre Sorunları | SBK 361 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERRUH TUZCUOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Selin BAŞCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kamu yönetiminin önemli bir bölümünü oluşturan şehirciliğin teorik arka planını ve dayandığı değerleri ele almak ve bu çerçevede ülkemizdeki kentleşme sorunlarını, gecekondulaşmayı, kentleşmenin tarihsel gelişimini, şehir ve bölge planlamanın ilke ve kurallarını, kısaca kentleşmenin sorunlu yanlarıyla çözüm önerilerini tüm yönleriyle incelemektir. |
Dersin İçeriği | Şehirciliğin genel ilke ve kavramları. Şehirleşme teorileri, kent ve bölge planlaması. Konut politikası. Kent yönetimi ve politikası. Göç, gecekondu ve şehirlileşme olayı. Şehircilik ve yerel yönetimler. Türkiye´de şehirleşme politikaları ve sonuçları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kent kuramlarını ve kentleşmenin teorik temellerini yorumlar ve bunları analiz eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Genel olarak dünyada özel olarak Türkiye’de kentleşmenin tarihi koşullarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Kent planlamasının kuramlarını, sürecini, yasal dayanaklarını öğrenme ve bunları bölge planlarıyla birlikte anlamlandırıp değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Konut sorununun temel özelliklerini, bu sorunun çözümü için geliştirilen konut politikalarının sorunun çözümü bağlamındaki etkinliğini analiz eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Arsa sorununun temel özelliklerini, bu sorunun çözümü için geliştirilen politikaların sorunun çözümü bağlamındaki etkinliğini analiz eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Gecekondu sorunun Türkiye’deki durumunu değerlendirir, ilgili çözüm önerilerini tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada ve Türkiye’de kent tarihi | Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 23-28. Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 1-5.Tuzcuoğlu, Ferruh (2003), Metropoliten Yönetim, Sakarya Kitabevi, Sakarya, ss. 5-12. |
2 | Kent ve kentleşme kavramları | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 5-9.Tuzcuoğlu, Ferruh (2006), Metropoliten Yönetim, Sakarya Kitabevi, Sakarya, ss. 17-55. |
3 | Türkiye’de kentleşme | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 15-31.Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 59-86. Tuzcuoğlu, Ferruh (2006), Metropoliten Yönetim, Sakarya Kitabevi, Sakarya, ss. 159-18 |
4 | Şehirleşme teorileri | Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 121-143.Tuzcuoğlu, Ferruh (2006),Metropoliten Yönetim, Sakarya Kitabevi, Sakarya, ss. 56-78. Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 9-14 |
5 | Şehir planlama, imar planı | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 56-115.Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 145-335. |
6 | Bölge gelişmesi için planlama | Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 337-417. Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 116-161 |
7 | Kent güvenliği | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 181-199. |
8 | Konut politikası | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 200-270. Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 419-552 |
9 | ARASINAV | |
10 | Gecekondu sorunu | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 271-278. Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 553-606. |
11 | Kıyı yönetimi ve politikası | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 279-310. |
12 | Kent yönetimi | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 311-330. Keleş, Ruşen (2006), Yerinden Yönetim ve Siyaset, Cem Yayınevi, İstanbul, ss. 21-74. |
13 | Metropoliten yönetim | Toprak, Zerrin (2008), Kent Yönetimi ve Politikası, Birleşik Matbaacılık, İzmir, ss. 331-335.Tuzcuoğlu, Ferruh (2006), Metropoliten Yönetim, Sakarya Kitabevi, Sakarya, ss. 159-248. Keleş, Ruşen (2006), Yerinden Yönetim ve Siyaset, Cem Yayınevi, İstanbul |
14 | Doğal yıkım olayları ve Türkiye | Keleş, Ruşen (2007), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi, Ankara, ss. 655-681 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çoban, A., Hamamcı, C., & Keleş, R. (2012). Çevre politikası. Basım. İstanbul: İmge |
Ders Kaynakları | Çoban, A., Hamamcı, C., & Keleş, R. (2012). Çevre politikası. Basım. İstanbul: İmge |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | X | |||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | X | |||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | X | |||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | X | |||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | X | |||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | X | |||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | X | |||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | X | |||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | X | |||||
14 | Uluslararası güvenlik sorunlarını ve uluslararası güncel sorunları inceleme | X | |||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | X | |||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | X | |||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | X | |||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | X | |||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kent kuramlarını ve kentleşmenin teorik temellerini yorumlar ve bunları analiz eder, | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
2 | Genel olarak dünyada özel olarak Türkiye’de kentleşmenin tarihi koşullarını açıklar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
3 | Kent planlamasının kuramlarını, sürecini, yasal dayanaklarını öğrenme ve bunları bölge planlarıyla birlikte anlamlandırıp değerlendirir, | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||
4 | Konut sorununun temel özelliklerini, bu sorunun çözümü için geliştirilen konut politikalarının sorunun çözümü bağlamındaki etkinliğini analiz eder | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
5 | Arsa sorununun temel özelliklerini, bu sorunun çözümü için geliştirilen politikaların sorunun çözümü bağlamındaki etkinliğini analiz eder, | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
6 | Gecekondu sorunun Türkiye’deki durumunu değerlendirir, ilgili çözüm önerilerini tartışır. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |