Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Göç Yönetimi ve Politikaları | SBK 430 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NEBİ MİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Abdullah Sait ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Göç yönetimi ve politikalarını tarihsel süreklilik içinde ele alarak bu süreci sosyal uyum, kimlik, sosyo kültürel değişme, gelişme, bütünleşme, çözülme süreçleri çerçevesinde analiz edilmesi temel amaçtır. |
Dersin İçeriği | göç teorileri, Türkiye'de iç ve dış göç tarihi, göç politikalarının tarihsel değişme ve dönüşüm evreleri, nüfus ve nüfus konuları, kimlik, kültürel değişme ve bütünleşme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöntem | KÜMBETOĞLU, Belkıs. “Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu.” Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s. 49-89). |
2 | Temel Kavramlar | ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 1. Bölüm, s.1-17. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.44-64. (ETNİK AZINLIKLARIN OLUŞUMU) - ÖNER, Aslı Şirin. “Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.13-29). |
3 | Göç Olgusu ve Göç Teorileri | ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 2. Bölüm, s.17-35. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.30-44. (GÖÇ SÜRECİNİN AÇIKLANMASI) - ÇAĞLAYAN, Savaş. “Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2011, 17. |
4 | Uluslararası Göçün Tarihi | İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (SON YÜZYILIN GÖÇ TARIHI ÜZERINDEN: DÜNYA VE TÜRKIYE). |
5 | Türkiye’de İç Göç | F. KoçakTurhanoğlu (2013) Türkiye’nin Kentleşme Deneyimi(I-II), Kent Sosyolojisi içinde, s. 200-225; 252-283, AÖF Yayınları. - KAYA, Ayhan; IŞIK, İ. Emre. “Türkiye’de Zorunlu Göç: Paranın Götürdüğü Yere Git”. Farklılıkların Birlikteliği içinde s.185-212. |
6 | Türkiye’den Göç | KARAÇAY, Ayşem Biriz. “Türkiye-Avrupa Göç Sistemi: Misafir İşçilikten Ulus-Ötesi Kimliklere”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.399-416) |
7 | Türkiye’ye Göç | İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (TÜRKIYE’YE YÖNELEN ULUSLARARASI GÖÇ HAREKETLERI). |
8 | Dünyada Göç Politikaları | CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 11. ve 12. Bölüm, s. 369-422. |
9 | Göç Politikalarının Toplumsal Etkisi | CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 10. Bölüm, s.321-368. |
10 | Türkiye’nin Göç Politikaları | DEMİRHAN, Yılmaz; ASLAN, Seyfettin. “Türkiye’nin Sınır Ötesi Göç Politikaları ve Yönetimi.” Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, 5.1: 23-62. |
11 | Göç ve Uyum | ÇAĞLAR, Ali ve ONAY, Abdülkadir. “Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz”. Göç ve Uyum içinde (3. Bölüm). |
12 | Kimlik ve Vatandaşlık | CANATAN, Kadir. Göçmenlerin Kimlik Arayışı. s.94-108; 131-146 (ÇOK KÜLTÜRLÜ TOPLUM TEZİ; GÖÇ VE TOPLUMSAL DEĞİŞME) |
13 | Türkiye’deki Suriyeli Göçmenler | ERDOĞAN, M. Murat. “Türkiye'deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması”. HUGO Yayınları, 2015. |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | yukarıda belirtilen kaynaklar |
Ders Kaynakları | yukarıda belirtilen kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir | |||||||||||
2 | Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler | |||||||||||
3 | Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler | |||||||||||
4 | Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |