Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Göç Yönetimi ve Politikaları SBK 430 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NEBİ MİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Abdullah Sait ÖZCAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Göç yönetimi ve politikalarını tarihsel süreklilik içinde ele alarak bu süreci sosyal uyum, kimlik, sosyo kültürel değişme, gelişme, bütünleşme, çözülme süreçleri çerçevesinde analiz edilmesi temel amaçtır.

Dersin İçeriği

göç teorileri, Türkiye'de iç ve dış göç tarihi, göç politikalarının tarihsel değişme ve dönüşüm evreleri, nüfus ve nüfus konuları, kimlik, kültürel değişme ve bütünleşme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöntem KÜMBETOĞLU, Belkıs. “Göç Çalışmalarında “Nasıl” Sorusu.” Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s. 49-89).
2 Temel Kavramlar ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 1. Bölüm, s.1-17. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.44-64. (ETNİK AZINLIKLARIN OLUŞUMU) - ÖNER, Aslı Şirin. “Göç Çalışmalarında Temel Kavramlar”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.13-29).
3 Göç Olgusu ve Göç Teorileri ADIGÜZEL, Yusuf. Göç Sosyolojisi. 2. Bölüm, s.17-35. - CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. s.30-44. (GÖÇ SÜRECİNİN AÇIKLANMASI) - ÇAĞLAYAN, Savaş. “Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2011, 17.
4 Uluslararası Göçün Tarihi İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (SON YÜZYILIN GÖÇ TARIHI ÜZERINDEN: DÜNYA VE TÜRKIYE).
5 Türkiye’de İç Göç F. KoçakTurhanoğlu (2013) Türkiye’nin Kentleşme Deneyimi(I-II), Kent Sosyolojisi içinde, s. 200-225; 252-283, AÖF Yayınları. - KAYA, Ayhan; IŞIK, İ. Emre. “Türkiye’de Zorunlu Göç: Paranın Götürdüğü Yere Git”. Farklılıkların Birlikteliği içinde s.185-212.
6 Türkiye’den Göç KARAÇAY, Ayşem Biriz. “Türkiye-Avrupa Göç Sistemi: Misafir İşçilikten Ulus-Ötesi Kimliklere”. Küreselleşme Çağında Göç: Kavramlar, Tartışmalar içinde (s.399-416)
7 Türkiye’ye Göç İÇDUYGU, Ahmet; ERDER, Sema; GENÇKAYA, Ömer Faruk. Türkiye’nin Uluslararası Göç Politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet Oluşumundan Ulus-ötesi Dönüşümlere. MiReKoç Proje Raporları, 2009, s.46-65. (TÜRKIYE’YE YÖNELEN ULUSLARARASI GÖÇ HAREKETLERI).
8 Dünyada Göç Politikaları CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 11. ve 12. Bölüm, s. 369-422.
9 Göç Politikalarının Toplumsal Etkisi CASTLES&MİLLER. Göçler Çağı. 10. Bölüm, s.321-368.
10 Türkiye’nin Göç Politikaları DEMİRHAN, Yılmaz; ASLAN, Seyfettin. “Türkiye’nin Sınır Ötesi Göç Politikaları ve Yönetimi.” Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2015, 5.1: 23-62.
11 Göç ve Uyum ÇAĞLAR, Ali ve ONAY, Abdülkadir. “Entegrasyon/Uyum: Kavramsal ve Yapısal Bir Analiz”. Göç ve Uyum içinde (3. Bölüm).
12 Kimlik ve Vatandaşlık CANATAN, Kadir. Göçmenlerin Kimlik Arayışı. s.94-108; 131-146 (ÇOK KÜLTÜRLÜ TOPLUM TEZİ; GÖÇ VE TOPLUMSAL DEĞİŞME)
13 Türkiye’deki Suriyeli Göçmenler ERDOĞAN, M. Murat. “Türkiye'deki Suriyeliler: Toplumsal Kabul ve Uyum Araştırması”. HUGO Yayınları, 2015.
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

yukarıda belirtilen kaynaklar

Ders Kaynakları

yukarıda belirtilen kaynaklar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır.
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Göç olgusuna dair temel kavramları ve teorileri öğretir
2 Türkiye'de iç ve dış göç tarihini irdeler
3 Göç politikalarının toplumsal etkilerini irdeler
4 Göçmenlerin kimlik arayışını irdeler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5