Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Hakları | SBK 459 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Önkoşulsuz |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Onur TÜRKÖLMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | • İnsan hakları kavramı, nitelikleri, tarihi gelişimi ve sınıflandırılması • Maddi insan hakları hukuku • İnsan hakları usul hukuku |
Dersin İçeriği | İnsan hakları kavramı, nitelikleri, tarihi gelişimi ve sınıflandırılması, maddi insan hakları hukuku, insan hakları usul hukuku (insan haklarının korunması) konuları anlatılmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan haklarına ilişkin temel kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
2 | İnsan haklarının korunmasına yönelik sözleşmeleri bilir ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
3 | İnsan haklarının korunmasına yönelik ulusal ve uluslar arası kuruluşları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
4 | İnsan haklarının korunmasına ilişkin gelişmeleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
5 | Dünya üzerindeki farklı ve benzer uygulamaları karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | İnsan haklarının korunması noktasında hukuksal yolları doğru kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Hakları kavramı | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 1-36. COŞKUN, Vahap; İnsan Hakları, Liberte 2006, s. 103-165. UYGUN, Oktay; İnsan Hakları Kuramı, İnsan Hakları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2000, s. 13-46. |
2 | İnsan hakları hukuku kavramı, kaynakları, özellikleri | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 38-81. KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, AFA, İstanbul 1993, s. 23-49. |
3 | İnsan Hakları Hukukunun Genel İlkeleri | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 82-100. KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, AFA, İstanbul 1993, s. 49-77. TÖNÖR; Bülent; Temel Hak ve Özgürlüklerin Genel Rejimi, İnsan Hakları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2000, s. 47-57. |
4 | Olağanüstü Yönetim Usulleri, BM Sistemi | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 100-119 |
5 | Sözleşmelerin izlenmesinde kullanılan usuller, sözleşme dışı mekanizma ve Usuller | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 119-142. KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, AFA, İstanbul 1993, s. 116-137. |
6 | UNESCO, İLO, İnsan Haklarının Bölgesel düzeyde Korunması, Avrupa İnsan Hakları Sistemi | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 142-.162 |
7 | AGİT, Amerikalılararası Sistem, Afrika İnsan Hakları Sistemi | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 162-185. KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, AFA, İstanbul 1993, s. 116-137. |
8 | ARASINAV | |
9 | İnsan Haklarının İç Hukukta Korunması | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir, s. 185. |
10 | Eşitlik, ayrımcılık yasağı, yaşama hakkı | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir.KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, AFA, İstanbul 1993, s. 139-159. |
11 | İşkence, insanlık dışı ve aşağılayıcı muamele veya cezaya uğramama hakkı, kişi hürriyeti ve güvenliği, özel hayatın gizliliği hakkı | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir. KESKİN, Serap; “Kişi Özgürlüğü ve Güvenliği Hakkı”, İnsan Hakları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2000, s. 64-97. |
12 | Yerleşme ve Seyahat Hakkı, Düşünce, Din Ve Vicdan Hürriyeti | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir. KABOĞLU, İbrahim Ö.,Düşünce Özgürlüğü, İnsan Hakları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2000, s. 106-120. |
13 | Toplantı ve gösteri yürüyüşü, dernek kurma hakları, azınlık hakları | KALABALIK, Halil (2008 İnsan Hakları Hukuku, Teksir. KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, AFA, İstanbul 1993, s. 197-225. KABOĞLU, İbrahim Ö.,Dernek, Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Özgürlüğü, İnsan Hakları, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2000, s. 135. |
14 | Adil Yargılanma hakkı | KALABALIK, Halil (2008) İnsan Hakları Hukuku, Teksir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen Kitap bölümleri |
Ders Kaynakları | İnsan haklarına yer veren diğer tüm makale ve kitaplar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | X | |||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan haklarına ilişkin temel kavramları bilir. | |||||||||||
2 | İnsan haklarının korunmasına yönelik sözleşmeleri bilir ve yorumlar. | |||||||||||
3 | İnsan haklarının korunmasına yönelik ulusal ve uluslar arası kuruluşları tanır. | |||||||||||
4 | İnsan haklarının korunmasına ilişkin gelişmeleri analiz eder. | |||||||||||
5 | Dünya üzerindeki farklı ve benzer uygulamaları karşılaştırır. | |||||||||||
6 | İnsan haklarının korunması noktasında hukuksal yolları doğru kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 118 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |