Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Anayasa Hukuku | SBK 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU, |
Dersin Yardımcıları | Ali ÖZDEMİR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı; Türk anayasacılığının tarihsel gelişimi, 1982 Anayasasının yapılışı ve genel özellikleri; 1982 Anayasası ile kurulan yasama yürütme ve yargı organlarının işleyişi ve temel hak ve özgürlükler hakkında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | 1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları; 1961 Anayasası hakkında tanıtıcı bilgiler verildikten sonra 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi, belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ile yargı organının genel esaslarına değinilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | TBMM?nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılık hareketleri ile batı anayasacılık hareketlerinin karşılaştırılması. Yazılı anayasa öncesi anayasacılık hareketleri (Senedi ittifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları) | Gözler, Kemal (2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay.,Bursa,s. 1-20,Teziç, Erdoğan (1998), Anayasa Hukuku (Genel Esaslar) Beta Yay.,s.1-50, Kaboğlu, İbrahim, Özden (2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay.İst 2006,s.1-18 |
2 | 1876 Kanuni Esasisi ve 1909 Değişiklikleri ve 1921, 1924 ve 1961 Anayasaları | Gözler, 2008: 21-33.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Teziç, 1998: 134-146.Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | 1982 Anayasası?nın Oluşumu ve Genel Özellikleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997. Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171, Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (1) | Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (2) | Gözler, 2008: 64-78.Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | 1982 Anayasası?nda Temel Hakların Sınırlandırılması ve Durdurulması | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | 1982 Anayasası?nda Yasama organı, nitelikleri, kompozisyonu | Gözler, 2008: 90-120. Teziç, 1998: 121-133. Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | 1982 Anayasası?nda Yasama Organının görev ve yetkileri | Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130. |
9 | ARASINAV | |
10 | 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri, yürütmenin işlemleri ve olağanüstü yönetim usulleri | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186 Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | 1982 Anayasası?nda Yargı Organı?nın anayasal ilkeleri ve Yüksek Mahkemeler | Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344. |
13 | 1982 Anayasası?na göre Anayasa Mahkemesi?nin yapısı görev ve yetkileri | Gözler, 2008: 217-230 Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | 1982 Anayasası?na göre Türk Anayasa Yargısının İşleyişi | Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007. |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | ||||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | ||||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | ||||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | ||||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | ||||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. | |||||||||||
2 | 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. | |||||||||||
3 | 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. | |||||||||||
4 | 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. | |||||||||||
5 | 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. | |||||||||||
6 | 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. | |||||||||||
7 | 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. | |||||||||||
8 | 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. | |||||||||||
9 | 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. | |||||||||||
10 | 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. | |||||||||||
11 | TBMM?nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. | |||||||||||
12 | 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |