Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bürokrasi | SBK 420 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör.Yunus Emre AYDIN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bürokrasi, gerek kamuda ve gerek özel sektörde söz konusu olan bir fenomendir. Dersin amacı, bu fenomeni teorik ve uygulama olarak irdelemek, çağdaş örgütlerin sorunlarını analiz etmek, bürokrasi ile siyasi kurumlar arasındaki güç ilişkilerini değerlendirmek, bürokrasinin olumsuzluklarını gidermek konusunda çözüm önerilerini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bürokrasinin tanımı, niteliği ve bürokrasi teorileri, bürokratikleşmeye neden olan faktörler, gelişmiş ve az gelişmiş ülkelerde bürokrasi, bürokrasi ve siyaset ilişkileri, bürokrasinin olumsuzlukları, Türkiye´de bürokrasinin tarihi gelişimi, siyasi rolü ve siyasal otorite ile ilişkileri, bürokrasinin sınırlandırılması ve denetimi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Weber’in bürokrasi modelini derinlemesine analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bürokrasinin güç kaynaklarını ortaya koyarak, bürokrasinin siyasi kişi ve kurumlarla olan ilişkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türkiye’de bürokrasinin gelişimini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Bürokrasinin denetlenmesine ilişkin olarak farklı mekanizmaları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Yeni yönetim anlayışını tanımlar. Yeni yönetim anlayışı ile geleneksel yönetim anlayışını karşılaştırarak analiz eder. Yeni yönetim anlayışının bürokrasi üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bürokrasi kavramı, bürokrasinin gelişimi ve işlevleri | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.3-21. Tortop, Nuri, Eyüp G.İsbir ve Diğerleri (2007), Yönetim Bilimi, Nobel Yayınları, 7. Baskı, Ankara, ss. 331-342. Ergun, Turgay (2004), Kamu Yönetimi, TODAİE, Ankara,ss. 37-42 |
2 | Karl Marks’ın düşüncesinde bürokrasi, liberal düşüncede bürokrasi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.21-36Mouzelis, Nicos P. (2001), Örgüt ve Bürokrasi, Çev: H. Bahadır Akın, Çizgi Kitabevi, Konya, ss.19-28.. |
3 | Bürokrasi ve kapitalizm, bürokrasi ve oligarşi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.31-44. Öztürk, Namık Kemal (2003), Bürokrasinin Gücü ve Siyaset, Siyasal Kitabevi, Ankara, ss.49-73. |
4 | Weber’in bürokrasi modeli, Weber’e göre otorite, Weber’e göre bürokratik memurun nitelikleri | Weber, Max (2005), Sosyoloji Yazıları, Çev: Taha Parla, İletişim Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, ss. 290-307.; Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.44-58. |
5 | Bürokratik örgütlenmenin teknik üstünlükleri ve olumsuz sonuçları, Weber’e göre bürokrasinin sınırlandırılması, Weber’in teorisine yöneltilen eleştiriler | Weber, Max (2005), Sosyoloji Yazıları, Çev: Taha Parla, İletişim Yayınları, 7. Baskı, İstanbul, ss. 307-325. Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.58-70. |
6 | Bürokratikleşmeye neden olan faktörler | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.70-92; Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara. |
7 | Bürokrasinin ve siyasi kurumların güç kaynakları, bürokrasinin demokrasiye katkıları, bürokrasinin demokrasi açısından taşıdığı olumsuzluklar, bürokrasi ve demokrasinin gerekleri | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.92-120;Bürokrasinin Gücü ve Siyaset, Siyasal Kitabevi, Ankara, ss.89-127. |
8 | Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde bürokrasi, Türkiye’de bürokrasi-siyaset ilişkileri | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167; Tortop, Nuri, Eyüp G.İsbir ve Diğerleri (2007), Yönetim Bilimi, Nobel Yayınları, 7. Baskı, Ankara, ss. 369-392. |
9 | ARASINAV | |
10 | Bürokrasinin denetlenmesinde siyasi denetim metotları | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.120-167. Özbudun, Ergun (1995), Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları, Ankara, ss. 267-277. |
11 | Ombudsman kurumu, yargı denetimi, baskı grupları ve kamuoyu denetimi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.175-213. Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, ss. 317-326. |
12 | Sivil toplum, yönetimde açıklık, piyasa mekanizması ve garantör yöntemi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.213-227. |
13 | Yönetimde desantralizasyon | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.227-233. Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, ss. 85-88. |
14 | Yeni yönetim anlayışı ve bürokrasi | Eryılmaz, Bilal (2008), Bürokrasi ve Siyaset, Alfa Yayınları, İstanbul, ss.233-259. Eryılmaz, Bilal (2009), Kamu Yönetimi, Okutman Yayıncılık, Ankara, ss. 17-28. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mises, Ludving Von (2000), Bürokrasi, Çeviren:Feridun Ergin, Liberte Yayınları, 2. Basım, Ankara. (2. hafta) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. | X | |||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. | X | |||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. | X | |||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. | X | |||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. | X | |||||
10 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
11 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bürokrasi olgusunu farklı yaklaşımlar çerçevesinde tanımlar ve örnekler vererek açıklar. | |||||||||||
2 | Bürokratik örgütlerin ortaya çıkışı ve gelişimini tarihi, kültürel, sosyal, ekonomik ve siyasi faktörler çerçevesinde açıklar. | |||||||||||
3 | Weber’in bürokrasi modelini derinlemesine analiz eder. | |||||||||||
4 | Bürokrasinin güç kaynaklarını ortaya koyarak, bürokrasinin siyasi kişi ve kurumlarla olan ilişkilerini açıklar. | |||||||||||
5 | Türkiye’de bürokrasinin gelişimini anlatır. | |||||||||||
6 | Bürokrasinin denetlenmesine ilişkin olarak farklı mekanizmaları anlatır. | |||||||||||
7 | Yeni yönetim anlayışını tanımlar. Yeni yönetim anlayışı ile geleneksel yönetim anlayışını karşılaştırarak analiz eder. Yeni yönetim anlayışının bürokrasi üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
Toplam | 15 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |