Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgi Toplumu ve E-Devlet SBK 435 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AZİZ TUNCER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ensar Kıvrak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilgi toplumuyla ilgili kuramsal gelişmeleri anlayarak genel olarak kamuda bilgi teknolojileri kullanımını, özelde ise e-devlet uygulamalarını öğrenmek.

Dersin İçeriği

Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş, bilgi toplumu ve yeni toplumsal kuramlar, e-devlet, e-devletin yasal çerçevesi, kamu kurum ve kuruluşlarında bilgi yönetimi, dünyada ve Türkiye´de bilgi yönetimi uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilgi toplumu ile yeni toplumsal yaklaşımları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Sanayi toplumundan bilgi toplumuna doğru yaşanan değişimi anlar ve yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Kamu yönetiminde kullanılan bilgi teknolojilerini bilir. Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Dünyada ve Türkiye´deki E-Devlet uygulamalarını bilir ve takip eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 E- devlet kavram ve uygulamalarına eleştirel bir gözle bakabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Kamu örgütlerinde bilgi yönetimi süreçlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarım ve sanayi toplumu
2 Yeni toplumsal kuramlar: Enformasyon toplumu, postmodernite
3 Yeni toplumsal kuramlar: Risk toplumu, Ağ toplumu
4 Yeni toplumsal kuramlar: Post-fordizm ve küreselleşme
5 Elektronik devlet nedir?
6 E-devletle ilgili kuramsal tartışmalar
7 Elektronik devletin yasal altyapısı
8 ARA SINAV
9 Mobil devlet ve sosyal medya yönetimi
10 Kamu örgütlerinde bilgi yönetimi ve öğrenen örgüt yaklaşımı
11 E-Belediyecilik
12 Türkiye´de e-devlet politika ve uygulamaları
13 Karşılaştırmalı e-devlet politika ve uygulamaları
14 E-devletin geleceği, sorunlar ve eleştiriler
Kaynaklar
Ders Notu

- Yıldız, M. (2012), Bilgi Toplumu ve Kamu Yönetimi Ders Notu, TÜBA Açık Ders Malzemeleri, http://www.acikders.org.tr/course/view.php?id=67.

Ders Kaynakları

- Kumar, K. (2004), Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, Dost Kitabevi, Ankara.
- Beck, Ulrich (2011), Risk Toplumu ve Başka Bir Modernliğe Doğru, İthaki Yayınları.
- Sağsan, M. (2010), Bilgi Yönetimi Disiplini ve Uygulamaları&Kamu Kurumlarından Örnekler, Siyasal Kitabevi, Ankara.
- Castells, M. (2008), Ağ Toplumunun Yükselişi, Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
- Bayram, H. (2010), Bilgi Toplumu ve Bilgi Yönetimi, Etap Yayınevi.
-Odabaş, H. (2009), E-Devlet, Hiperlink Yayınları.
- Yıldırım, M. (2011), E-Devlet ve Yurttaş Odaklı Kamu Yönetimi, Nobel Yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlamak ve uygulamaya aktarmak. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapar, araştırma süreçlerine hâkim olur, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanır. X
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Bilgi toplumu ile yeni toplumsal yaklaşımları bilir. 5
2 Sanayi toplumundan bilgi toplumuna doğru yaşanan değişimi anlar ve yorumlar. 5
3 Kamu yönetiminde kullanılan bilgi teknolojilerini bilir. 5
4 Dünyada ve Türkiye´deki E-Devlet uygulamalarını bilir ve takip eder. 5
5 E- devlet kavram ve uygulamalarına eleştirel bir gözle bakabilir. 5
6 Kamu örgütlerinde bilgi yönetimi süreçlerini tanımlar. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5