Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Matematik | EKO 118 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çeşitli iktisat teorilerinin sosyal ve normatif boyutlarını bir kenara bırakarak teorileri analiz edebilmek için, o teorilerin analitik olarak üzerine konuşlandığı matematiksel temelleri iktisatçılara sunmak bu dersin temel amacıdır. İktisat teorilerine ait temel kanunlar matematiksel analiz yöntemleri kullanılarak fakat iktisadi terimlerin anlamları da korunarak sunulacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste iktisatta kullanılan matematik kuralları, yöntemleri ve özdeşlikleri ele alınacaktır. Basit seviyeden başlanarak giderek artan zorluk seviyelerinde bazı temel matematiksel yöntemlerin iktisat dersleri içeriğini yeniden anlamada nasıl kullanılacağına değinilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematik ve ekonomi ilişkisini aktarır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Matematiksel teknikleri iktisadi kavramlar uygular. | Anlatım, | |
3 | Birey ve Firma davranışını matematiksel olarak çözümler. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | İktisadi kavramları matematiksel olarak betimler | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Matematiksel araçları iktisat teorisine uygular. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | Matematiksel İktisat, Mikro İktisat ve Makro İktisat derslerine ilişkin uygulamada bulunur | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi olayların Matematiksel Modellemesi | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
2 | Statik Denge Modelleri | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
3 | Matris Matematiği | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
4 | Doğrusal Modeller ve Matris Matematiği | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
5 | Doğrusal Modeller ve Matris Matematiği | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
6 | Türev ve Türev Alma Kuralları | - Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
7 | Türevin İktisadi Uygulamaları | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
8 | Maksimizasyon, Minimizasyonun ve İktisadi Uygulamaları | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
9 | Arasınav | |
10 | Kısmi ve Toplam Türev Alma | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
11 | Kısmi ve Toplam Türev Almanın İktisadi Uygulamaları | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
12 | Optimizasyon | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
13 | Kısıtlı Optimizasyon | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
14 | İntegral Hesapları ve Dinamik Analiz | -Aşağıda verilen kaynakların ilgili sayfaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - J. Colin Glass, "İktisatta Matematiksel Yöntemler", Der Yayınları - Chinang ve Wainwright, “Matematiksel İktisatta Temel Yöntemler -Sekmen, F. “İktisadi Matematik”, Detay yayıncılık, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | ||||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematik ve ekonomi ilişkisini aktarır | ||||||||||||
2 | Matematiksel teknikleri iktisadi kavramlar uygular. | ||||||||||||
3 | Birey ve Firma davranışını matematiksel olarak çözümler. | ||||||||||||
4 | İktisadi kavramları matematiksel olarak betimler | ||||||||||||
5 | Matematiksel araçları iktisat teorisine uygular. | ||||||||||||
6 | Matematiksel İktisat, Mikro İktisat ve Makro İktisat derslerine ilişkin uygulamada bulunur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 80 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |