Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uluslararası İlişkiler | ULI 381 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL NUMAN TELCİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Nurhak Gürel |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası İlişkiler bölümü öğrencilerinin ilk yarıyılında alan ile ilgili temel kavramları öğretmek. Uluslararası İlişkiler teorileri ile örgütler konusunda giriş aşamasında bilgilendirmek. Bölgesel ve küresel sorunlar ve ilişkileri bu kavram ve teoriler çerçevesinde tartışma ve anlamlandırmanın ilk adımlarını atmak. Doğru bilgi ve bilimsel yöntemlerle ülkemizin barışçıl ve müreffeh bir şekilde diğer devletlerle ilişkilerini geliştirmelerinin zeminini tartışmak. |
Dersin İçeriği | Belli başlı Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika kavramları, dış politikanın çevresi, dış politika stratejileri, amaçları, araçları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası İlişkiler bilim dalının gerekliliği, amaçlaları öğretilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Uluslararası İlişkilerin aktörlerini tanımlar ve onların rollerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Uluslararası sistemde günümüzde ve geçmişte nasıl bir güç dağılımı olduğunu verilere dayanarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Uluslararası ilişkilerin nasıl bir siyasal sistemde cereyan ettiğini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Uluslararası sistemdeki güç dağılımı ile devletlerin dış politikaları arasındaki ilişkiyi analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Global sorunları, uluslararası hukukun eksiklikleri ve uluslararası ortam şartlarında çerçevesinde analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Uluslararası hukukun yaptırım sorununu örnek olaylar çerçevesinde açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Türkiye´nin öncülüğünde veya ortaklığında kurulmuş uluslararası örgütleri karşılaştırarak anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Devletlerin dış politika kararlarının şekillenmesinde etkili olan faktörleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
10 | Devletlerin temel dış politika tercihlerini ve gerekçelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Uluslararası politikada yaşanan güncel gelişmeleri uluslararası ilişkilerin temel kavramlarını kullanarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Uluslararası Politika aracı olarak diplomasi, ekonomi, propaganda ve savaşı karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
13 | Belli başlı Türk dış politik sorunları ile fırsatları, ele alnına kavramları çerçevesinde tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
14 | Bilinen kavramlar çerçevesinde, önceki dönemlere ait politik tercihler anlatılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
15 | Komşu ülkelerin dış politikaları anlatılarak, tartışılır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uluslararası İlişkiler dersinin gerekliliği, ders programı, katkı payları | Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika. Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası İlişkiler Sözlüğü. Uluslararası İlişkiler Sözlüğü. |
2 | Uluslararası İlişkiler Aktörleri, Yaklaşımları, milli güç. | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
3 | Ulusal Güç, Uluslararası Sistem | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
4 | Karar, Oyun Teorileri | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
5 | Uluslararası İlişkiler stratejileri: Yalnızcılık, Tarafsızlık, Bağlantısızlık | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
6 | İttifaklar | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
7 | Dış politika hedefleri: Statüko, Emperyalizm, Prestij Politikaları | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
8 | Ara Sınav | |
9 | İttifak çeşitleri | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
10 | Diplomasi ve Propaganda | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
11 | Uluslararası Ekonomik İlişkiler | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
12 | Çatışma ve Savaş | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
13 | Dış Müdahale ve İçişlerine Kaırışma | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
14 | Aynı kaynaklar, ilave makaleler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Tayyar Arı, Uluslararası İlişkiler ve Dış Politika, İstanbul, Alfa yayınları |
Ders Kaynakları | Faruk Söznmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | ||||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uluslararası İlişkiler bilim dalının gerekliliği, amaçlaları öğretilir. | ||||||||||||
2 | Uluslararası İlişkilerin aktörlerini tanımlar ve onların rollerini açıklar. | ||||||||||||
3 | Uluslararası sistemde günümüzde ve geçmişte nasıl bir güç dağılımı olduğunu verilere dayanarak açıklar. | ||||||||||||
4 | Uluslararası ilişkilerin nasıl bir siyasal sistemde cereyan ettiğini açıklar. | ||||||||||||
5 | Uluslararası sistemdeki güç dağılımı ile devletlerin dış politikaları arasındaki ilişkiyi analiz eder. | ||||||||||||
6 | Global sorunları, uluslararası hukukun eksiklikleri ve uluslararası ortam şartlarında çerçevesinde analiz eder. | ||||||||||||
7 | Uluslararası hukukun yaptırım sorununu örnek olaylar çerçevesinde açıklar. | ||||||||||||
8 | Türkiye´nin öncülüğünde veya ortaklığında kurulmuş uluslararası örgütleri karşılaştırarak anlatır. | ||||||||||||
9 | Devletlerin dış politika kararlarının şekillenmesinde etkili olan faktörleri açıklar. | ||||||||||||
10 | Devletlerin temel dış politika tercihlerini ve gerekçelerini açıklar. | ||||||||||||
11 | Uluslararası politikada yaşanan güncel gelişmeleri uluslararası ilişkilerin temel kavramlarını kullanarak açıklar. | ||||||||||||
12 | Uluslararası Politika aracı olarak diplomasi, ekonomi, propaganda ve savaşı karşılaştırır. | ||||||||||||
13 | Belli başlı Türk dış politik sorunları ile fırsatları, ele alnına kavramları çerçevesinde tartışır. | ||||||||||||
14 | Bilinen kavramlar çerçevesinde, önceki dönemlere ait politik tercihler anlatılır. | ||||||||||||
15 | Komşu ülkelerin dış politikaları anlatılarak, tartışılır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |