Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Düşünceler Tarihi | IKT 361 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | İktisat Tarihi, İktisada Giriş |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADNAN DOĞRUYOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İktisadi Düşünce tahlilini Ticari Kapitalizm ve Marksist İktisat Teorisine algılatmaktır. |
Dersin İçeriği | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu, Ticari Kapitalizm ve Özellikleri, Merkantilizm Doktrinin Doğu ve Özellikleri, Endüstriley Kapitalizmin Gelişme Süreci, Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci, Klasik Öğreti ve laissez-faire, Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu, Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci, Liberal Öğretiye Kısmi Tepkiler ve laissez-faire’den Kısmi Sapmalar, Liberal Öğretiye İdeolojik Tepkiler, Sosyalist Öğreti ve Marksizm, Öğretinin Analizi, Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler, Marjinalist Teori ve Analiz, Monetarizm ve Analizi, Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1) İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu tanımlar. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 2) Merkantilizm ve fizyokrasinin özelliklerini açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | 3) Klasik sistem ve liberal öğretinin özelliklerini sıralar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | 4) Marxist ve sosyalist iktisat anlayışını ayırd eder. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | 5) Yeni klasik ve monetarist anlayışın temel fikirlerini ifade eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | 6) İktisadi düşüncenin günümüz yansımalarını örneklendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu | Kazgan, G.(1993), Bölüm 1 |
2 | Ticari Kapitalizm ve Özellikleri | Kazgan, G.(1993), Bölüm 2 |
3 | Merkantilizm Doktrinin Doğuşu ve Özellikleri | Kazgan, G.(1993), Bölüm 3 |
4 | Endüstriyel Kapitalizmin Gelişme Süreci | Kazgan, G.(1993), Bölüm 4-5 |
5 | Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci | Kazgan, G.(1993), Bölüm 6 |
6 | Klasik Öğreti ve laissez faire(liberal öğretinin doğuşu) | Kazgan, G.(1993), Bölüm 7 |
7 | Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu | Kazgan, G.(1993), Bölüm 8-16 arası |
8 | Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci | Kazgan, G.(1993), Bölüm 17-22 |
9 | ARASINAV | |
10 | Liberal Öğreti ve İdeolojik tepkiler | Kazgan, G.(1993), Bölüm 22-28 |
11 | Sosyalist Öğreti ve Marksizm | Kazgan, G.(1993), Bölüm 29-39 |
12 | Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler | Kazgan, G.(1993), Bölüm 39 |
13 | Marjinalist Teori ve Analiz, monetarizm ve analizi | Kazgan, G.(1993), Bölüm 40 |
14 | Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar | Kazgan, G.(1993), Bölüm 41 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri , Öğretim Üyesi Notları |
Ders Kaynakları | Savaş, Vural (1997), İktisadın Tarihi, İstanbul: Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1) İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu tanımlar. | ||||||||||||
2 | 2) Merkantilizm ve fizyokrasinin özelliklerini açıklar. | ||||||||||||
3 | 3) Klasik sistem ve liberal öğretinin özelliklerini sıralar. | ||||||||||||
4 | 4) Marxist ve sosyalist iktisat anlayışını ayırd eder. | ||||||||||||
5 | 5) Yeni klasik ve monetarist anlayışın temel fikirlerini ifade eder. | ||||||||||||
6 | 6) İktisadi düşüncenin günümüz yansımalarını örneklendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 7 | 7 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |