Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Toplam Kalite Yönetimi | ADA 154 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. GÜRKAN KILIÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Toplam Kalite bilincine sahip, Toplam Kalite Yönetimi ilkeleri , uygulama adımlarını bilen ve bunu işletme süreçlerine uygulayabilen, günümüzde güncel olan kalite yönetim sistemi standartları hakkında bilgili öğrenciler yetiştirmektir |
Dersin İçeriği | Kalite kavramları, kalitenin tarihsel gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi Felsefesi ve İlkeleri, Organizasyonlarda kalite kültürü, sürekli iyileştirme (Kaizen), kalite maliyetleri, Stnadart ve Standardizasyon, Kalite Yönetimi Sistemleri, ISO 9000, ISO 14000, OHSAS 18000 Standartları, EFQM Mükemmellik Modeli |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel bilgileri, tanımları ve kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Toplam Kalite Yönetimi felsefesi ve ilkelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Toplam Kalite Yönetiminde yapılanma ve yönetim anlayışını açıklar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Planı hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) yaklaşımını ve yöntemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Takım çalışması ve kalite çemberleri çalışma metotlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Kalite maliyetlerinin önemini, sınıflarını tanımlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
8 | Süreç yönetimi, dökümantasyonu ve iyileştirme yöntemlerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Verimlilik ve verimlilik hesabını, işletmelere etkisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Standardizasyon kavramınını, standardizasyonun amaçlarını, işlevlerini, faydalarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | ISO 9000:2008 Kalite Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemini tanımak uygulama şekli ve kapsamını açıklar | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
14 | EFQM Mükemmellik Modelini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kalite tanımları ve kavramları | |
2 | Toplam Kalite Yönetimi felsefesi ve ilkeleri | |
3 | Toplam Kalite Yönetiminde yapılanma ve yönetim anlayışı | |
4 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Planı | |
5 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) yaklaşımı ve yöntemleri | |
6 | Takım çalışması ve kalite çemberleri | |
7 | Kalite maliyetleri | |
8 | Süreç yönetimi | |
9 | Verimlilik ve Kalite | |
10 | Standart ve Standardizasyon | |
11 | ISO 9000:2008 Kalite Yönetim Sistemi | |
12 | ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi | |
13 | OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi | |
14 | EFQM Mükemmellik Modeli |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] "Toplam Kalite Yönetimi" Adapazarı Meslek Yüksekokulu e-kitabı |
Ders Kaynakları | [2] Prof. Dr. Ahmet ÖZTÜRK, Kalite Yönetimi ve Planlaması, Ekin Yayıncılık, 2009 [3] Dr. Seyfi TOP, Toplam Kalite Yönetimi Bağlamında Sürekli İyileştirme Anlayışı, Beta Yayıncılık, 2009 [4] Dr. Filiz Eyüboğlu, Süreç Yönetimi ve Süreç İyileştirme, Sistem Yayıncılık, 2010 [5] Yrd.Doç.Dr. Orhan Küçük, Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri, Seçkin Yayıncılık, 2010 [6] Doç.Dr. Zeynep Türk, Kalite Maliyetleri Yönetimi, Nobel Kitabevi, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak | ||||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
4 | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak | ||||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. | ||||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | ||||||
11 | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel bilgileri, tanımları ve kavramları tanımlar | |||||||||||
2 | Toplam Kalite Yönetimi felsefesi ve ilkelerini açıklar | |||||||||||
3 | Toplam Kalite Yönetiminde yapılanma ve yönetim anlayışını açıklar | |||||||||||
4 | Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Planı hazırlar | |||||||||||
5 | Sürekli İyileştirme (Kaizen) yaklaşımını ve yöntemlerini tanımlar | |||||||||||
6 | Takım çalışması ve kalite çemberleri çalışma metotlarını açıklar | |||||||||||
7 | Kalite maliyetlerinin önemini, sınıflarını tanımlar | |||||||||||
8 | Süreç yönetimi, dökümantasyonu ve iyileştirme yöntemlerini tanımlar | |||||||||||
9 | Verimlilik ve verimlilik hesabını, işletmelere etkisini açıklar | |||||||||||
10 | Standardizasyon kavramınını, standardizasyonun amaçlarını, işlevlerini, faydalarını tanımlar | |||||||||||
11 | ISO 9000:2008 Kalite Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | |||||||||||
12 | ISO 14000 Çevre Yönetim Sistemi Standardı uygulama şekli ve kapsamını açıklar | |||||||||||
13 | OHSAS 18001 İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemini tanımak uygulama şekli ve kapsamını açıklar | |||||||||||
14 | EFQM Mükemmellik Modelini açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 235 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |