Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Motorları ve Sürücüleri ADA 110 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UFUK DURMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Manyetik alanlara ilişkin temel prensiplerin ve manyetik malzemelerin tanınması; transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron ve senkron motorlarının yapıları, karakteristikleri ve uygulamalarının kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Temel elektromanyetik ilkeler, manyetik malzemeler, transformatörler, doğru akım motorları, asenkron motorlar, senkron motorlar, iş makineleri karakteristikleri, motor ve sürücü seçimi, özel elektrik makineleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir Anlatım, Soru-Cevap,
2 Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
4 Asenkron ve Senkron makinelerin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
5 İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap,
6 Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Elektrik makinelerinin sınıflandırılması, temel yasalar ve kurallar
2 Temel yasalar ve uygulamaları
3 Manyetik malzemeler ve manyetik devreler
4 Transformatörler
5 Doğru akım makineleri, dinamolar
6 Doğru akım motorları
7 Asenkron motorları ve yapıları
8 Asenkron motorlarının karakteristikleri ve çalışma bölgeleri
9 Asenkron motorlara yol verme, hız ayarı ve frenleme
10 Senkron makineler
11 İş makineleri karakteristikleri
12 Motor seçimi
13 Motor sürücüleri ve sürücü seçimi
14 Özel elektrik makineleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Bu sayfada yüklenmiş materyaller.
Ders Kaynakları [2] M. Adnan Peşint, Ergün Akcapınar, Elektrik Makineleri ve Laboratuvar Deneyleri, MEB, 2000, Ankara.
[3] Güngör Bal, Doğru Akım Makineleri ve Sürücüleri, Seçkin Yayınları.
[4] Ahnet Hamdi Saçkan, Asenkron Motorlar, Birsen yayınevi, 1994, İstanbul.
[5] Necati Oğuz, Muhittin Gökkaya, Elektrik Makineleri I, MEB, 2000
[6] M. Adnan Peşint, Abdullah Ürkmez, Elektrik Makineleri II, MEB, 2000.
[7] M. Adnan Peşint, Elektrik Makineleri IV, MEB, 2000, Ankara.
[8] Ali Özdemir, Elektrik Bilgisi, MEB, 2001
[9] Muammer Gökbulut, Bülent Akgün, Elektrik Motorlarının Kontrolü, YÖK, 1993, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek.
4 Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak
6 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak.
8 Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
9 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
10 Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak
11 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir
2 Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar
3 Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar
4 Asenkron ve Senkron makinelerin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir
5 İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır
6 Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 50
2. Kısa Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 15 30
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 300
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 12
Dersin AKTS Kredisi 5