Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme Bilgisi | ADA 113 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. SEVDA GÜL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. SEVDA GÜL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ölçmenin temel ilkeleri, ölçme hatalarının çeşitleri ve hesaplanmasını yapabilme. Ölçü aletlerinin çalışma ilkelerini tanıyabilme. Elektrik ve elektronik büyüklükleri ölçebilme. Osiloskop ile Ölçmeler: Osiloskop ile ölçme yapabilme. Ölçü trafolarını tanıyabilme ve güç, enerji ölçümlerini yapabilme. |
Dersin İçeriği | Ölçme temel ilkeleri, ölçme hataların çeşit ve tespitleri, sıcaklık ölçümü, AC ve DC sistemlerde akim, gerilim, frekans, iş, güç vb. temel elektriksel büyüklüklerin ölçülmesi ve ilgili ölçü aletlerin temel yapı ve devre bağlantı şekilleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçmenin temel ilkelerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Temel ve türetilmiş birim sistemlerini tanır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
3 | Alternatif akım ve gerilimin özelliklerini bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
4 | Alternatif akım ve gerilim ölçmesini yapabilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
5 | Doğru akım ve gerilimin özelliklerini bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
6 | Doğru akım ve gerilim ölçmesini yapabilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
7 | Güç ve iş ölçümü yapabilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
8 | Ölçü aletlerinin bağlantılarını yapar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
9 | Endüstriyel Ölçme araçları ve dönüştürücüleri tanır | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
10 | Osiloskop kullanabilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
11 | Avometre ve Faz kalemi kullanır | Tartışma, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve birimler | |
2 | Ölçme hataları ve kalibrasyon | |
3 | Fiziksel büyüklükler ve ölçülmesi | |
4 | DC Ölçmeleri; DC galvanometre, voltmetre, ampermetre | |
5 | AC Ölçmeleri; Akım ve gerilim değerlerinin ölçülmesi | |
6 | AC Ölçmeleri; Akım ve gerilim trafolarının kullanımı | |
7 | AC - DC sistemlerde iş ve güç ölçümü | |
8 | Ohmmetreler ve direnç ölçümü | |
9 | Multimetreler, ve Pens Ampermetreler | |
10 | Devre elemanları ve parametrelerinin ölçülmesi | |
11 | Devre elemanları ve parametrelerinin ölçülmesi | |
12 | Edüstriyel ölçmeler (ısı, manyetik ve basınç transdüser ve sensörleri) | |
13 | Edüstriyel ölçmeler (optik ve ses transdüser ve sensörleri - Transdüser uygulamaları) | |
14 | Osiloskop ile ölçmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Prof. Dr. Osman F. Genceli, Ölçme Tekniği, Birsen yayınevi, İstanbul, 1998 [2] Mahmut Nacar, "Elektrik - Elektronik Ölçmeleri ve İş Güvenliği",MEB,2003 [3] Prof. H.Önal, "Ölçme Tekniği", İTÜ, (1987) |
Ders Kaynakları | [4] Prof A. Dalfes, "Elektrik Ölçme Laboratuarı Deneyleri", İTÜ, (1990) [5] Doç. Dr. H.Pastacı, "Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri", Yıldız Üni., 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak | ||||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
4 | Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak | ||||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak. | ||||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak | ||||||
11 | Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ölçmenin temel ilkelerini bilir | |||||||||||
2 | Temel ve türetilmiş birim sistemlerini tanır | |||||||||||
3 | Alternatif akım ve gerilimin özelliklerini bilir | |||||||||||
4 | Alternatif akım ve gerilim ölçmesini yapabilir | |||||||||||
5 | Doğru akım ve gerilimin özelliklerini bilir | |||||||||||
6 | Doğru akım ve gerilim ölçmesini yapabilir | |||||||||||
7 | Güç ve iş ölçümü yapabilir | |||||||||||
8 | Ölçü aletlerinin bağlantılarını yapar | |||||||||||
9 | Endüstriyel Ölçme araçları ve dönüştürücüleri tanır | |||||||||||
10 | Osiloskop kullanabilir | |||||||||||
11 | Avometre ve Faz kalemi kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |