Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İş Saglığı ve Güvenliği Mevzuatı | ISG 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İSG mevzuatının hangi hukuki kaynaklardan oluştuğunu ve bu kaynaklardaki İSG'ye dair hükümlerin neler olduğunu bilmek; mevzuatın işçi ve işverenlere yönelik getirdği hak ve yükümlülükler hususunda bilgi sahibi olmak; İSG hizmetlerinin işyerlerinde yürütümüne ilişkin organizasyon yapısının teşkili ile işyerinde görev alacak iş güvenliği uzmanları, işyeri hekimleri ile diğer sağlık personelinin taşıması gereken şartlar, görev ve yetkileri ile sorumluluklarının çerçevesini çizmek; İSG kapsamında risk değerlendirilmesinin önemi ile ne şekilde yapılabileceğine dair fikri destek sunabilmek;iş kazası ve meslek hastalıkları ile İSG alanında uygulanabilecek yaptırımlar neler olduğunu bilmek.
|
Dersin İçeriği | Mevzuatın oluşumuna ilişkin temellerin inşası; İSG ile ilişkili ulusal mevzuat; İSG'nin kavramsal çerçevesi; İSG mevzuatının temel kavramları/iş ilişkisinin temel aktörleri, işveren ve işçinin hak ve yükümlülükleri, iş güvenliği uzmanları, işyeri hekimleri, işyerlerinde İSG birimleri, kurulları ve bunların organizasyonel yapısı, İSG açısından risk değerlendirmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İSG mevzuatına kaynaklık teşkil eden hukuki düzenlemelerin neler olduğunu bilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | İşçi ve işverenin iş ilişkisi bağlamında hak ve yükümlülüklerini öğrenir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | İşyerlerinde İSG hizmetleri, organizasyonu ve görevlilerine dair detaylı bilgi edinir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | İSG çerçevesinde risk değerlendirmesine yönelik ipuçları edinir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | İSG alanında özellikle önleyici ya da caydırıcı nitelikte hangi yaptırımların uygulanabileceğini öngörebilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mevzuatın Temelleri | |
2 | İSG ile İlişkili Ulusal Mevzuat: 6331 Sayılı İSG Kanunu, 4857 Sayılı İş Kanunu, 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve GSS Kanunu, Borçlar Kanunu ile Diğer Düzenlemeler | |
3 | İş Sağlığı ve İş Güvenliği Tanımları ile İSG’nin Amaçları-Temel İlkeleri | |
4 | İSG Mevzuatı Temel Kavramları: İşçi/Çalışan, İşveren, İşveren Vekili, Kamu İşvereni, İşyeri Kavramları ile Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisi | |
5 | İşçilerin ve İşverenin Hak ve Yükümlülükleri | |
6 | İş Güvenliği Uzmanları | |
7 | İşyeri Hekimleri ve Diğer Sağlık Personeli | |
8 | İş Kazası ve Meslek Hastalıkları ile İSG Alanındaki Yaptırımlar | |
9 | İSG Bakımından Sendikaların İşlevi | |
10 | İSG’ye Dair Uluslararası Gelişmeler | |
11 | İSG Çerçevesinde Risk Değerlendirmesi | |
12 | İSG Hizmetleri ile İSGB’lerin, OSGB’lerin, TSM’lerin Yapısı | |
13 | İSG Kurulları | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatı Ders Notları |
Ders Kaynakları | Teoman AKPINAR-İş Sağlığı ve Güvenliği Hukuku (Bursa Ekin Yayınevi, 2018) 6331 Sayılı İSG Kanunu 4857 Sayılı İş Kanunu 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve GSS Kanunu Borçlar Kanunu |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İSG mevzuatına kaynaklık teşkil eden hukuki düzenlemelerin neler olduğunu bilir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | İşçi ve işverenin iş ilişkisi bağlamında hak ve yükümlülüklerini öğrenir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | İşyerlerinde İSG hizmetleri, organizasyonu ve görevlilerine dair detaylı bilgi edinir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | İSG çerçevesinde risk değerlendirmesine yönelik ipuçları edinir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | İSG alanında özellikle önleyici ya da caydırıcı nitelikte hangi yaptırımların uygulanabileceğini öngörebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 317 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 12,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |