Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Teknolojinin Bilimsel İlkeleri | ADA 115 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Temel matematik dersini almış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. GÜLTEKİN BÜYÜKŞENGÜR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. GÜLTEKİN BÜYÜKŞENGÜR, |
Dersin Yardımcıları | Öğr.Gör. Gültekin BÜYÜKŞENGÜR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin çevrelerinde gelişen fiziksel olayları daha iyi anlayabilmelerini, yorumlayabilmelerini ve gelişen teknolojiye adapte olabilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Birim Sistemleri, Vektörler ve Vektörlerle İşlemler, Kuvvet kavramı ve kuvvetlerle işlemler, Moment ve Denge kavramı, Moment işlemleri, Kütle ve Ağırlık Kavramı, İki boyutta Ağırlık merkezi ve konum hesaplamaları. Yapı Sistemleri; Kirişler, Mesnetler, Bağlar ; Mesnet Reaksiyonları hesaplama yöntemleri, Denge denklemlerinin oluşturulması, Kesit tesirleri, düzlem taşıyıcı sistemlerin bağ kuvvetleri, kafes ve çubuk sistemlerin kuvvetleri, Kesme kuvveti ve Moment Diyagramları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel fizik dönüşümlerini kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Temel fizik kurallarını kavrayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Fiziksel olayları analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Fiziksel olayları analiz edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Modelleme yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Modelleme yapabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
14 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş (Fiziksel Büyüklükler, Birim sistemleri ve dönüşümler, Temel kavramlar) | |
2 | Malzeme Bilgisi I (Malzemelerin Mekanik Özellikleri, Malzemelerde Çekme ve Basma Gerilmeleri) | |
3 | Malzeme Bilgisi II (Malzemelere Ortam Etkisi (Kimyasal Korozyon, Elektrokimyasal/Galvanik Korozyon) | |
4 | Statik I (Temel Prensip ve Kavramlar, Vektörler) | |
5 | Statik II (Kuvvet, Moment, Denge) | |
6 | Statik III (Kütle Ve Ağırlık Kavramı,Yoğunluk Ve Özgül Ağırlık, Kirişler, Yük Ve Mesnet Çeşitleri, Mesnetler Ve Mesnet Reaksiyonları) | |
7 | Dinamik I (Dinamik Ve Temel Kavramlar, Konum Ve Yerdeğiştirme, Hız) | |
8 | Dinamik II (İvme, Newton´un Hareket Kanunları, Sürtünmeli Yüzeylerde Hareket) | |
9 | Enerji ve türleri (İş-Güç-Enerji) | |
10 | Elektrik Ve Manyetizma , Uygulamalar ve arasınav | |
11 | Mekanik ve Elektromanyetik dalga hareketi (Işığın yansıması ve kırılması) | |
12 | Akışkanlarda basınç (Basınç, tanımlar ve kanunlar, Sıvı ve gaz basınçlarının ölçülmesi) | |
13 | Elektrik ve Manyetizma | |
14 | Elektrik ve Manyetizma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Teknolojinin Bilimsel İlkeleri ; SAÜ ADAMYO e-kitabı |
Ders Kaynakları | [2]Mühendisler için Mekanik - Statik ve Mukavemet, Prof.Dr.Mehmet H.Omurtag, Nobel Yayın Dağıtım,2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel fizik dönüşümlerini kavrayabilme | ||||||||||||||||||||
2 | Temel fizik kurallarını kavrayabilme | ||||||||||||||||||||
3 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | ||||||||||||||||||||
4 | Endüstride kullanılan malzemeleri tanıyabilme | ||||||||||||||||||||
5 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | ||||||||||||||||||||
6 | Çevremizde gelişen fiziksel hadiseleri ve fizik prensiplerinden yararlanarak modellenmiş üretim ve taşıma sistemlerini gözlemleyerek bu dersteki ilkeler ışığında teorik ile pratiği birleştirme yeteneği | ||||||||||||||||||||
7 | Fiziksel olayları analiz edebilme | ||||||||||||||||||||
8 | Fiziksel olayları analiz edebilme | ||||||||||||||||||||
9 | Modelleme yapabilme | ||||||||||||||||||||
10 | Modelleme yapabilme | ||||||||||||||||||||
11 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | ||||||||||||||||||||
12 | Mühendislik problemleriyle ilgili endüstriyel uygulamaları tanıma | ||||||||||||||||||||
13 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama | ||||||||||||||||||||
14 | Malzeme, statik, mekanik, akışkanlar, dalga yayınımı, elektrik ve manyetizma konularında temel bilgileri kavrama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 286 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 11,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |