Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal Afetler ve Yangın | ISG 211 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. MUHAMMED FATİH PEKŞEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. MUHAMMED FATİH PEKŞEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğal afetlere hazırlıklı olma ve afetlerin ikincil etkileri, dolaylı etkileri, afetler esnasında ve sonrasında davranış yöntemleri öğretilir. |
Dersin İçeriği | Doğal afet çeşitleri, yaşanmış doğal afetler, afetlere hazırlıklı olma için tatbikatlar ve doğal afetlerde arama kurtarma yöntemleri anlatılır |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğal afetler ve yangını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Yangın ve kimyasını tanımlar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Yangından korunmak için alınabilecek önlemleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bir yangın durumunda yapılması gerekenleri belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yangın söndürme ekipmanlarının yerinde olup olmadığını ve alarm sistemlerini kontrol eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Yanıcı, parlayıcı madde depolarının kontrolünü yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Yangın oluşumuna neden olabilecek durumlarda çalışma ortamının güvenliğini sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet türleri, doğal afetler | |
2 | Dünyada ve ülkemizde yaşanmış, geçmiş yıllardaki doğal afet verileri | |
3 | Deprem | |
4 | Hava olayları: Aşırı sıcak, Aşırı soğuk | |
5 | Hava olayları: Rüzgar, hortum, tayfun, boran, yıldırım, dolu | |
6 | Kütle hareketleri: Kayma, akma, heyelan, çığ | |
7 | İklim değişikliği ve risk yönetimi | |
8 | Yerleşim yerlerinde yangın | |
9 | Orman yangınları | |
10 | Doğal afetler öncesi tehlike, zarar görebilirlik, risk çalışmaları | |
11 | Dünyadan örnek olayların incelenmesi | |
12 | Ülkemizden örnekler olayların incelenmesi | |
13 | Tatbikatlar | |
14 | Doğal afetlerde arama kurtarma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
16 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
17 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
18 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına hazırlık, tatbikat, modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
19 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
20 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
21 | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
22 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
23 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
24 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
25 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
26 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
27 | Alanda uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
28 | lanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
29 | Alan ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
30 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
31 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
32 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
33 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
34 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
35 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğal afetler ve yangını açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Yangın ve kimyasını tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Yangından korunmak için alınabilecek önlemleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bir yangın durumunda yapılması gerekenleri belirtir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Yangın söndürme ekipmanlarının yerinde olup olmadığını ve alarm sistemlerini kontrol eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Yanıcı, parlayıcı madde depolarının kontrolünü yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Yangın oluşumuna neden olabilecek durumlarda çalışma ortamının güvenliğini sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |