Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Palyatif Bakım ve Yaşam Sonu Bakım | YBP 114 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ADEM TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşlılıkta palyatif bakım gerekliliği ve yaşam sonu bakımda yaşlı bakımının önemini, yaşlı bakımının yönetilmesinde rehber olacak temel bilgiyi kazanmasını ve palyatif bakım ilkelerini kavramasını, benimsemesini ve uygulamasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Palyatif bakım kavramına genel bakış, yaşlıda palyatif bakım ve yeni bakış açısı, dünyada ve ülkemizde yaşlıda palyatif bakıma ilişkin sağlık politikaları ve direktifler, palyatif bakımı etkileyen faktörler, engeller ve çözümlerin irdelenmesi, yaşam sonu kararlar, ve yaşlının/bakım verenin gereksinimleri, palyatif bakımda semptom kontrolü ve etkileyen faktörler, semptomların günlük yaşam aktiviteleri üzerine etkisi, tinsel bakım, yaşam sonu bakımda ailenin desteklenmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşlılıkta palyatif bakım ve yaşam sonu kararlara ilişkin teorik bilgi ve uygulamalara temel oluşturacak kavramları ifade edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Palyatif bakım ve yaşam sonu bakımı vermede ve yönetmede yaşlı bakımı ve diğer sağlık disiplinleri ile etkin iletişim sağlayabilme ve inter-multidisipliner ekip çalışması için gerekli olan iletişim yöntemlerini kullanabilme | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Palyatif bakım ve yaşam sonu bakımla ilgili klinik uygulamalar ve araştırmalarda kanıt temelli ve etik değerlere uygun davranabilme | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Palyatif bakım ve yaşam sonu bakımla ilgili güncel gelişmeleri yakından takip edebilme | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Yaşlılıkta palyatif bakım ve yaşam sonu kararlara ilişkin teorik bilgi ve uygulamalara temel oluşturacak kavramları ifade edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, palyatif bakım kavramı ve yeni bakış açısı | |
2 | Kaliteli palyatif bakımın boyutları olarak kültür ve spiritüalite | |
3 | Türkiye’de ve Dünyada yaşlılığı ilişkin sağlık politikaları ve direktifler | |
4 | Sağlık bakım politikası yaklaşımları, palyatif bakımı etkileyen faktörler, engeller ve sorunların çözümü | |
5 | Palyatif bakım açısından sağlık sistemi ve finansal yönü | |
6 | Yaşlı bireyin palyatif bakımında ve yaşam sonu bakımda gereksinimleri | |
7 | Yaşlı bireyin palyatif bakımında ve yaşam sonu bakımda bakım verenlerin gereksinimleri | |
8 | Palyatif bakımda semptom kontrolü ve bunları etkileyen faktörler: Ağrı | |
9 | Palyatif bakımda semptom kontrolü ve bunları etkileyen faktörler: İnkontinans ve diğer problemlerin yönetimi | |
10 | ara sınav | |
11 | Yaşlının günlük yaşam aktivitelerinde semptomların etkisi | |
12 | Palyatif bakımla ilgili etkin ve kanıta dayalı çözümler | |
13 | İleri bakım planları oluşturulması | |
14 | Yaşlının tinsel yönüne yaklaşım, Yaşam sonu bakımda yaşlının ailesinin desteklenmesi (kayıp, yas) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | PALYATİF BAKIMDA TEMEL UYGULAMALAR VE REHABİLİTASYON Öğr. Gör. Kevser GÜRSAN Öğr. Gör. Bahar ERDOĞAN |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | ||||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
11 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar | X | |||||
12 | Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular | X | |||||
13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaşlılıkta palyatif bakım ve yaşam sonu kararlara ilişkin teorik bilgi ve uygulamalara temel oluşturacak kavramları ifade edebilme | 4 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
2 | Palyatif bakım ve yaşam sonu bakımı vermede ve yönetmede yaşlı bakımı ve diğer sağlık disiplinleri ile etkin iletişim sağlayabilme ve inter-multidisipliner ekip çalışması için gerekli olan iletişim yöntemlerini kullanabilme | 4 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
3 | Palyatif bakım ve yaşam sonu bakımla ilgili klinik uygulamalar ve araştırmalarda kanıt temelli ve etik değerlere uygun davranabilme | |||||||||||||
4 | Palyatif bakım ve yaşam sonu bakımla ilgili güncel gelişmeleri yakından takip edebilme | 4 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 1 |
5 | Yaşlılıkta palyatif bakım ve yaşam sonu kararlara ilişkin teorik bilgi ve uygulamalara temel oluşturacak kavramları ifade edebilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 40 |
Toplam | 90 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 67 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |