Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları II YBP 102 2 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yatan ve uzun süreli bakıma gereksinim duyan yaşlıların bakım gereksinimlerini değerlendirmek ve uygulamak, ilaç uygulamalarını sürdürmek ve bakım konusunda mesleki yeterliliğe sahip olmak için gerekli bilgi, beceri ve tutumları kazandırmak. 

Dersin İçeriği

Oral İlaç Uygulamaları, Parenteral İlaç Uygulamaları, Sıcak-Soğuk Uygulamalar, Ağrı ve Palyatif Bakım, Solunum Sistemi ve Uygulamaları, Gastrointestinal Sistem ve Uygulamaları, İdrar Sistemi ve Uygulamaları, Yaralanma Tedavisi, Yatakta Yaşlı Bakımı, Terminal Dönemde Yaşlı Bakımı  

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşlıların beslenmelerini uygun şekilde sürdürmelerine yardımcı olur Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
2 Sistemik ve lokal ilaç uygulamalarını tanımlar Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
3 Yara, stoma ve kateter bakımı yapar Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Tıbbi bakımı destekleyen uygulamaları tanımlar Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Yaşamsal bulguları tanımlar ve değerlendirir Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Solunum sistemi bakım uygulamalarını tanımlar Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
7 Ameliyat öncesi ve sonrası bakım gereksinimlerini tanımlar Soru-Cevap, Anlatım,
8 Üriner sistem için bakım uygulamalarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
9 Cilt ve öz bakım uygulamalarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
10 Sindirim sistemi için bakım uygulamalarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaşlılarda beslenme
2 Oral ilaç uygulamaları
3 Parenteral İlaç uygulamaları
4 Yara bakımı, taburculuk sonrası yara bakımı, diyabetik ayak bakımı
5 Tıbbi bakımı destekleyici uygulamalar (özel uygulamalar)
6 Yaşamsal Bulgular
7 Solunum sistemi uygulamaları
8 Üriner sistem uygulamaları
9 Boşaltım sistemi uygulamaları
10 Ara sınav
11 Preop-postop bakım uygulamaları
12 Sindirim sitemi uygulamaları
13 Dolaşım sistemi hastalıkları ve bakım
14 Terminal dönemde yaşlı bakımı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Hatipoğlu İ., Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara
2. Kocabalkon F., Geriatri, C-1, Dış İşleri Bakanlığı Basınevi, 1993, Ankara
3. Kutsal Y.G., Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA
4. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü.,Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, 2008.
5. Atabek, T., Karadağ, A., Hemşirelik Esasları, Akademi Basın, 2012
6. Tufan İ., Gerontolojiye Giriş, İTGE Vakfı, http://www.itgevakif.com/pdfs/Gerontolojiye_Giri%C5%9F_itufan_sicher.pdf 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
2 İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. X
4 Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. X
5 Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. X
6 Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. X
7 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
8 Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. X
10 Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
11 Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar X
12 Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular X
13 Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Yaşlıların beslenmelerini uygun şekilde sürdürmelerine yardımcı olur 4 3 4 1 3 3 4 3 3 1 4 3 3
2 Sistemik ve lokal ilaç uygulamalarını tanımlar 4 3 4 1 4 3 3 4 3 3 4 3 3
3 Yara, stoma ve kateter bakımı yapar 4 2 4 1 3 4 4 3 2 4 3 3 2
4 Tıbbi bakımı destekleyen uygulamaları tanımlar 4 2 3 1 3 4 3 3 3 1 3 3 2
5 Yaşamsal bulguları tanımlar ve değerlendirir 4 2 4 1 3 2 4 4 3 1 3 3 3
6 Solunum sistemi bakım uygulamalarını tanımlar 4 3 3 1 3 3 4 3 3 1 3 3 2
7 Ameliyat öncesi ve sonrası bakım gereksinimlerini tanımlar 4 2 4 1 3 3 3 3 4 1 3 3 3
8 Üriner sistem için bakım uygulamalarını tanımlar 4 2 4 1 4 3 3 3 3 1 5 3 2
9 Cilt ve öz bakım uygulamalarını tanımlar 4 2 4 1 4 3 3 4 4 1 5 2 2
10 Sindirim sistemi için bakım uygulamalarını tanımlar 4 1 4 1 3 3 3 4 3 1 4 5 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 80
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 14 14
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 5