Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları I | YBP 101 | 1 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramları ve mobilizasyonunun sağlanması için gereken bilgi, beceri ve tavırları kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Bakıma muhtaçlık, uzun dönem bakım, sistem hastalıklarına yönelik bakım ve uygulamalar, yaşlının transferi ve pozisyonun sürdürülmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili temel kavramları tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | Yaşlanmayla birlikte oluşan fizyolojik ve psikososyal değişiklikleri açıklar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Yaşlanmayla birlikte oluşan sağlık sorunlarını açıklar | Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Cerrahi asepsi-antisepsi, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini tanımlar ve uygular | Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Yaşamsal bulguları tanımlar | Bireysel Çalışma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Yatma pozisyonlarını tanımlar ve yatakta pozisyonlandırma yapar | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
7 | Ağrıyı ve ağrı türlerini tanımlar, ağrıyı değerlendirir, palyatif bakım ihtiyaçlarını belirler | Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Sıcak ve soğuk uygulamaların hangi durumlarda yapılacağını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Yara bakımı ve geçici kapatma yöntemlerini listeler ve uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Bakımda etik ilkeleri listeler ve hasta haklarını tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşlanma ve yaşlılıkla ilgili temel kavramlar | |
2 | Yaşlanma ile ortaya çıkan fizyolojik ve psikososyal değişiklikler | |
3 | Yaşlanma ile ortaya çıkan sağlık sorunları | |
4 | Cerrahi Asepsi- Antisepsi, Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri | |
5 | Yaşamsal Bulgular | |
6 | Uyku hijyeni, Uyku bozuklukları | |
7 | Yaşlıya yatak içinde pozisyon verme | |
8 | Yara bakımı ve geçici kapatma yöntemleri | |
9 | Yaşlılarda ihmal ve istismar | |
10 | YIL İÇİ SINAVI | |
11 | Öz Yönetim ve Yaşam Yönetimi Etkinliklerde risk yönetimi | |
12 | Ağrı yönetimi ve palyatif bakım | |
13 | Sıcak ve soğuk uygulamalar | |
14 | Bakım uygulamalarında etik, etik ilkeler ve hasta hakları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Hatipoğlu İ., Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
11 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar | X | |||||
12 | Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular | X | |||||
13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yaşlanma ve yaşlılık ile ilgili temel kavramları tanımlar | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 |
2 | Yaşlanmayla birlikte oluşan fizyolojik ve psikososyal değişiklikleri açıklar. | 4 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 |
3 | Yaşlanmayla birlikte oluşan sağlık sorunlarını açıklar | 4 | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 | 4 | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 |
4 | Cerrahi asepsi-antisepsi, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini tanımlar ve uygular | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 3 | 2 |
5 | Yaşamsal bulguları tanımlar | 3 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 3 | 2 |
6 | Yatma pozisyonlarını tanımlar ve yatakta pozisyonlandırma yapar | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 4 |
7 | Ağrıyı ve ağrı türlerini tanımlar, ağrıyı değerlendirir, palyatif bakım ihtiyaçlarını belirler | 4 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 |
8 | Sıcak ve soğuk uygulamaların hangi durumlarda yapılacağını tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
9 | Yara bakımı ve geçici kapatma yöntemlerini listeler ve uygular | 3 | 2 | 3 | 1 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 | 2 |
10 | Bakımda etik ilkeleri listeler ve hasta haklarını tanımlar | 4 | 2 | 4 | 1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 189 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |