Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaynaklı İmalat Planlaması | İMM 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kaynaklı imalat sektöründe çalışan mühendislerin, ilgili standartlarına göre kaynaklı imalatların nasıl yapılacağı, kaynak yöntemi, malzeme grubu ve kaynak malzemesinin uyumlu olup olmadığını belirlemek ve “Kaynak Yöntem Şartnamelerinin (WPS)” hazırlanması için kaynaklı imalat planlamasının bilinmesi gerekir. Bu ders kapsamında Kaynak Yöntem Şartnamesinin (WPS) nasıl hazırlanacağı, kaynakçı belgelendirilmesinin nasıl yapılacağı,, kaynak hatalarının nasıl sınıflandırılıp, standartlara göre nasıl değerlendirilmesi gerektiği ve kaynaklı birleştirilmelerde gözle muayenesinin nasıl yapılacağı ve talimatların nasıl hazırlanacağı hususları ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | Kaynak Yöntem Şartnamelerinin (WPS) hazırlanması Kaynak Yöntem Şartnamelerinin hazırlamada izlenecek yol Taslak kaynak prosedürü şartnamesi (pWPS) Kaynak prosedürü onay raporu ve Yöntem testi onay raporu (WPQR/PQR/WPAR) Kaynak standartları WPS Teknik Verileri Kaynakçıların belgelendirilmesi İş testleri ve Test parçasındaki süreksizlikler Kaynak yöntemleri Kaynaklı imalat malzeme grupları ve özellikleri, kapsam alanları İlave dolgu malzemeleri ve özellikleri, kapsam alanları Test parça şekilleri ve kapsamları Kaynak pozisyonları ve kapsamları Kaynak muayene yöntemleri Örnek uygulamalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynaklı imalat, kaynaklı imalatın önemi ve kaynaklı imalatta planlamanın gerekliliği kavramlarını tanımlar (Bilgi) | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kaynak Yöntem Şartnamesi ile ilgili standartları bilir (Bilgi). Kaynak Yöntem Şartnamesi (WPS) hazırlanmasında izlenecek yolları ayıt ederek yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Kaynaklı imalat ile diğer imalat yöntemler arasındaki farkları birbirinden ayırt ederek, yorumlar (Kavrama) | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Kaynaklı bağlantılarda oluşan kaynak hatalarını standartlardaki tolerans ve değerlendirme kriterlerini dikkate alarak, kaynak hatalarının kabul edilip edilemeyeceğini çözümler (Analiz) | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | |
5 | Her hangi bir kaynaklı imalat üzerinden, kaynak hatalarının değerlendirilmesi yapılarak, kabul kriterlerine göre uygun olup olmadığını örnek problemle çözer (Uygulama) | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
6 | Her hangi bir kaynaklı imalat üzerinden kaynak hataları kaynak ölçü aletleri kullanılarak kabul kriterlerine göre uygun olup olmadığını çözümler (Analiz) | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
7 | Kaynak hatalarının sebepleri analiz ederek, çeşitli çözüm yöntemleri önerir (Sentez) | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Kaynak dikiş hatalarının derecelendirilmesi ve standartlarda belirtilen kriterleri birbirinden ayırt ederek, yorumlar (Kavrama) | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
9 | Kaynaklı bağlantılara uygulanabilecek tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerini tanımlar (Bilgi) | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Kaynaklı bağlantılara uygulanabilecek tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerini birbirinden ayırt ederek, yorumlar (Kavrama) ve hangi yöntemin hangi amaç için kullanılacağını önerir (Sentez) | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
11 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
12 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
13 | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | ||
14 | Anlatım, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, | ||
15 | Anlatım, Gezi / Gözlem, | ||
16 | Anlatım, Gezi / Gözlem, | ||
17 | Anlatım, Soru-Cevap, | ||
18 | Anlatım, Gezi / Gözlem, | ||
19 | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | ||
20 | Anlatım, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kaynaklı imalat nedir. Kaynaklı imalatın önemi. Kaynaklı imalatta planlama | |
2 | Kaynak Yöntem Şartnamesi (WPS) hazırlanmasında izlenecek yol Kaynak Yöntem Şartnamesi ile ilgili standartlar | |
3 | Taslak kaynak prosedürü şartnamesi (pWPS) ve hazırlanışı Kaynak prosedürü onay raporu ve Yöntem testi onay raporu (WPQR/PQR/WPAR) hazırlanışı | |
4 | WPS Teknik Verileri. Kaynak talimatı ve içeriği | |
5 | Kaynakçıların belgelendirilmesi İş testleri ve Test parçasındaki süreksizliklerin gözle muayenesi | |
6 | Kaynaklı hatalarının sınıflandırılması Kaynak hatalarının 5817’ye göre değerlendirilme kriterleri | |
7 | Kaynak yöntemleri | |
8 | Kaynaklı imalat malzeme grupları ve özellikleri, kapsam alanları, İlave dolgu malzemeleri ve özellikleri, kapsam alanları | |
9 | Test parça şekilleri ve kapsamları | |
10 | Kaynak pozisyonları ve kapsamları | |
11 | Kaynaklı birleştirmelerde muayene yöntemleri | |
12 | Kaynaklı numunelerin kırılma deneyi -TS EN 1320 Örnek uygulamalar | |
13 | Kaynaklı birleştirmelerin gözle muayenesi ve gözle muayene raporu hazırlanması Örnek uygulamalar | |
14 | Kaynaklı birleştirmelerde talimat yazılımı Örnek uygulamalar II |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof. Dr. Hüseyin UZUN, Kaynaklı İmalat Planlaması ders notları, Sakarya Üniversitesi, 2016 |
Ders Kaynakları | EN ISO 15614-1, EN ISO 15607, EN ISO 15609-1, EN 287, TS EN ISO 9606, EN ISO 10042, TS EN ISO 5817, TS EN 13018, TS EN ISO17635, TS EN ISO 17637, TS EN ISO 6520-1, TS EN 1320 standartları Selahaddin Anık, Murat Mural, KAYNAK VE NDT PERSONELİNİNEĞİTİMİ VE SERTİFİKALANDIRILMASI ESASLARI |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Çok disiplinli imalat uygulamalarında her bir alan ile ilgili temel bilgi birikimine, planlama- kontrol yapama kapasitesine sahip olur ve uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynaklı imalat, kaynaklı imalatın önemi ve kaynaklı imalatta planlamanın gerekliliği kavramlarını tanımlar (Bilgi) | |||||||
2 | Kaynak Yöntem Şartnamesi ile ilgili standartları bilir (Bilgi). Kaynak Yöntem Şartnamesi (WPS) hazırlanmasında izlenecek yolları ayıt ederek yorumlar | |||||||
3 | Kaynaklı imalat ile diğer imalat yöntemler arasındaki farkları birbirinden ayırt ederek, yorumlar (Kavrama) | |||||||
4 | Kaynaklı bağlantılarda oluşan kaynak hatalarını standartlardaki tolerans ve değerlendirme kriterlerini dikkate alarak, kaynak hatalarının kabul edilip edilemeyeceğini çözümler (Analiz) | |||||||
5 | Her hangi bir kaynaklı imalat üzerinden, kaynak hatalarının değerlendirilmesi yapılarak, kabul kriterlerine göre uygun olup olmadığını örnek problemle çözer (Uygulama) | |||||||
6 | Her hangi bir kaynaklı imalat üzerinden kaynak hataları kaynak ölçü aletleri kullanılarak kabul kriterlerine göre uygun olup olmadığını çözümler (Analiz) | |||||||
7 | Kaynak hatalarının sebepleri analiz ederek, çeşitli çözüm yöntemleri önerir (Sentez) | |||||||
8 | Kaynak dikiş hatalarının derecelendirilmesi ve standartlarda belirtilen kriterleri birbirinden ayırt ederek, yorumlar (Kavrama) | |||||||
9 | Kaynaklı bağlantılara uygulanabilecek tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerini tanımlar (Bilgi) | |||||||
10 | Kaynaklı bağlantılara uygulanabilecek tahribatlı ve tahribatsız muayene yöntemlerini birbirinden ayırt ederek, yorumlar (Kavrama) ve hangi yöntemin hangi amaç için kullanılacağını önerir (Sentez) | |||||||
11 | ||||||||
12 | ||||||||
13 | ||||||||
14 | ||||||||
15 | ||||||||
16 | ||||||||
17 | ||||||||
18 | ||||||||
19 | ||||||||
20 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |