Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ergonomi | İMM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET RIZA ADALI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | • Öğrencilere iş ve çevre şartlarının analizini tanıtmak |
Dersin İçeriği | Genel giriş,Ergonomi ve insan faktör lerine giriş,Fiziksel ergonomi: İş psikolojisi ve antropometri,Kavramsal ergonomi,Fiziksel iş çevresi,Mesleki emniyet ve sağlık,İş motivasyonu ve işte sosyal organizasyon,Vücut ritimleri,Ergonomik modeller,Kontroller ve göstergeler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel ergonomiyi öğrencilere sunar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İnsan makine sistemlerini karşılaştırmak ve onların kontrol verimlerini çeşitli fiziksel iş çevrelerinde inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Metabolik hızı, enerji tüketimini ve vücut kütle indeksini hesaplar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Çalışma alanındaki kaynakları değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Gürültü faktörleri ile seviyelerini ve gürültünün nasıl kontrol edileceğini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonomi tanımı | |
2 | Ergonomi ve insan faktör lerinin tartışılması | |
3 | Fiziksel ergonomi: İş psikolojisi ve antropometri kavramları | |
4 | Kavramsal ergonomi kavramının açıklanması | |
5 | Fiziksel iş çevresinin önemi ve açıklanması | |
6 | Mesleki emniyet ve sağlık konularının izahı | |
7 | Vize | |
8 | Vücut ritimlerinin incelenmesi | |
9 | Vücut ritimlerinin incelenmesi | |
10 | Ergonomik modellerin irdelenmesi | |
11 | Ergonomik modellerin irdelenmesi | |
12 | Kontroller ve göstergelerin karşılaştırılması | |
13 | Kontroller ve göstergelerin uygulamaları | |
14 | Genel değerlendirme ve sonuçlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr.Fehim FINDIK-Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1. Mikell Groover; Work systems and the Methods, Measurement, and Management of Work; Pearson London 2007. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Çok disiplinli imalat uygulamalarında her bir alan ile ilgili temel bilgi birikimine, planlama- kontrol yapama kapasitesine sahip olur ve uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel ergonomiyi öğrencilere sunar | |||||||
2 | İnsan makine sistemlerini karşılaştırmak ve onların kontrol verimlerini çeşitli fiziksel iş çevrelerinde inceler | |||||||
3 | Metabolik hızı, enerji tüketimini ve vücut kütle indeksini hesaplar | |||||||
4 | Çalışma alanındaki kaynakları değerlendirir | |||||||
5 | Gürültü faktörleri ile seviyelerini ve gürültünün nasıl kontrol edileceğini analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 10 |
2. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |