Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Laboratuvar Akreditasyonu GDM 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı TS EN ISO/IEC 17025 Standardı aracılığı ile laboratuvar uygulamalarında akreditasyon sürecini kavramak ve uygulamak.
Dersin İçeriği Laboratuvar akreditasyonunun temelini oluşturan TS EN ISO/IEC 17025 standardının tanımlanarak, bu standardım öneminin kavranması, gerekliliklerinin belirlenmesi, uygulamalarının yapılması ile Denetim ve belgelendirme süreçlerinin işleyişinin tanımlanması.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
3 Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. Anlatım, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
4 Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
5 Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. Anlatım, Rol Oynama,
6 Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. Anlatım, Rol Oynama,
7 Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. Anlatım, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Laboratuvarda İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgilendirme
2 Akreditasyon süreci ve Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK)
3 Kalite yönetim sistemlerinin oluşturulmasının ve sürüdürülmesinin önemi
4 Dokümantasyon yapısı ve oluşturulmasında dikkat edilecek hususlar
5 Prosedür, talimat, kalite el kitabı v.b. dokümanların hazırlanması
6 Analiz metodlarının seçiminde dikkat edilecek hususlar ve bu metodların kullanılması
7 Laboratuvar için TS EN ISO/IEC 17025 standardının gereklilikleri
8 Laboratuvar kurulumunda dikkat edilecek hususlar
9 Düzeltici-önleyici faaliyet ve uygun olmayan iş
10 Laboratuvar akreditasyonundaki süreçler ve uygulamaları
11 Laboratuvar akreditasyonunda çevre ve iş güvenliğinin önemi
12 Müşterilerine ait gizli bilgilerin ve tescilli hakların korunması
13 Mesleki sorumluluk sigortası ve gerekliliği
14 Akredite laboratuvar uygulamaları ve örnek olaylar
Kaynaklar
Ders Notu 1. Öğretim Görevlisi Ders Notu
2. "TS EN ISO/IEC 17025 Deney ve Kalibrasyon Laboratuvarları İçin Genel Şartlar" standardı
3. "TS EN ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemleri" Standardı
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
8 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Kalite yönetim sistemlerinin ve akreditasyonun önemini kavrar. 5 5
2 Kalite yönetim sisteminin oluşturulmasının ve sürdürülmesinin gereklerini kavrar ve uygular. 5 5
3 Dokümantasyon (prosedür, talimat v.b.) yapısını ve gereklerini kavrar ve uygular. 5 5
4 Analiz metodlarına nasıl ulaşacağını ve bu metodları nasıl kullanacağını kavrar ve uygular. 5 5
5 Laboratuvar uygulamalarında çevre ve iş güvenliği konularını kavrar. 5 5
6 Sürdürülebilirlik ve iyileştirme süreçlerini kavrar. 5 5
7 Mesleki etik ve sorumluluk bilincinin önemini kavrar. 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Ara Sınav 20
3. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6