Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Maddeler ve Tehlikeleri | AAY 204 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MURAT TUNA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kimyasal maddeler, çeşitleri ve tehlikeleri hakkında bilgi sahibi olmaktır. Sınıflandırma, depolama ve transfer süreçleri davranışlarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste kimyasal maddeler, çeşitleri ve tehlikeleri anlatılmaktadır. Tehlikeli kimyasalların sınıflandırılması, depolanması ve transfer süreçleri ilgili mevzuatlar kapsamında ders içeriğinde yer alır. Ayrıca endüstride yaygın olarak kullanılan kimyasal maddeler bu derste anlatılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal Maddeleri Tanır | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Kimyasal Maddelerin ayrımını yapar. | Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
3 | Kimyasal maddelerin etkilerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
4 | Kimyasal maddelerin etkilerinden korunma yöntemlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimya Nedir? | Kaynak 1, Sayfa 4-27 |
2 | Tehlikeli Kimyasal Maddeler | Kaynak 1, Sayfa 28-56 |
3 | Patlayıcı Maddeler | Kaynak 1, Sayfa 57-78 |
4 | Yanıcı, Patlayıcı Ve Zehirli Gazlar | Kaynak 1, Sayfa 79-99 |
5 | Tehlikeli Sıvılar Ve Özellikleri | Kaynak 1, Sayfa 100-122 |
6 | Yanıcı Katılar - Oksitleyici Kimyasallar | Kaynak 1, Sayfa 123-143 |
7 | Radyoaktif Maddeler | Kaynak 1, Sayfa 144-164 |
8 | ARASINAV | Kaynak 1, Sayfa 4-164 |
9 | Günlük Yaşamda Karşılaşılabilecek Tehlikeli Kimyasallar | Kaynak 1, Sayfa 165-182 |
10 | Ulusal ve Uluslarası Mevzuaat Açısından Tehlikeli Kimyasallar | Kaynak 1, Sayfa 183-211 |
11 | Kimyasal Tehlikelerin Değerlendirilmesi ve Kontrol | Kaynak 1, Sayfa 212-233 |
12 | Tehlikeli Kimyasalların Taşınması, Depolanması ve Kimyasal Atıkların İmhası | Kaynak 1, Sayfa 234-256 |
13 | Kimyasal Maddelere Karşı Acil Yardım | Kaynak 1, Sayfa 257-272 |
14 | Tehlikeli Kimyasallar İçin Koruyucu Ekipman Seçimi, Hazırlanması ve Kullanımı | Kaynak 1, Sayfa 273-311 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] M. ALANYALIOĞLU, A. DAŞTAN, M. ARIK, KİMYASAL MADDELER VE TEHLİKELERİ, ISBN: 978-625-7931-08-3, ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ YAYINI, ERZURUM, 2019. [2] A. TAVMAN, KİMYASALLAR VE TEHLİKELERİ, İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ, ÖNLİSANS PROGRAMI(UZAKTAN ÖĞRETİM), İSTANBUL, 2016. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimyasal Maddeleri Tanır | ||||||||||||||||||||||
2 | Kimyasal Maddelerin ayrımını yapar. | ||||||||||||||||||||||
3 | Kimyasal maddelerin etkilerini bilir. | ||||||||||||||||||||||
4 | Kimyasal maddelerin etkilerinden korunma yöntemlerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |