Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Güvenli Kent Yönetişimi | AAY 203 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. TANER ÖZTÜRK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Küreselleşme ve hızlı kentleşme süreçleriyle birlikte oldukça karmaşık hale gelen, başta afetler, göçler, salgınlar, terörden dolayı -kişisel güvenlik, altyapı güvenliği, sağlık güvenliği ve dijital güvenlik temelinde olmak üzere- çok boyutluluk arz eden, multi-disipliner çalışmaları gerektiren başta büyükşehirler olmak üzere kentlerdeki "güven-li olma" sorununa çözüm sunabilmek, diğer bir deyişle, sakinlerinin daha güven-li, huzurlu, yaşam kalitesi yüksek, güvenlik -özgürlük dengesinin gözetildiği bir kentte yaşayabilmelerine ortam sağlayabilmek için, merkezi idareye bağlı adli-polisiye tedbirlere ve kolluk güçlerine dayalı geleneksel güvenlik yönetiminin ötesinde yerel unsurların katılımıyla organize edilecek kamu-özel-stk ve daha birçok merkezi-yerel paydaştan müteşekkil bir güvenli kent yönetişim yapısına odaklanmak; bu yönetişim yapısının paydaş ve mekanizmalarının neler olabileceğini tartışmak; güven-li bir kente yönelik, -hangi konumda yer alırsa alsın- aynı zamanda bir kentin sakini ve sözü edilen yönetişimin birer parçası olan öğrencilerin daha güvenli kentler için eleştiri-çözüm-öneri geliştirmesine zemin oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Kent ve Güvenliğe Dair Temel Kavramlar, Güvenliğe Yönelik Kentsel Tehditler/Suçlar, Geleneksel Güvenlik Yönetimi, Güvenlik Paradigmasındaki Değişimle Güvenli Kent Yaklaşının Önplana Çıkması, Güvenli Kentin Boyutları-Ölçülmesi-Kimi Yeni Yaklaşımlarla İlişkisi, Uluslarası Düzlemde Yapılan Güvenli Kent Çalışmaları-Politika Belgeleri ve Stratejileri, BM'nin Organizasyonları: Habitat Buluşmaları, Daha Güvenli Kentler Programı, AB'nin Güvenli Kente Yönelik Çalışmaları, Türkiye'de Güvenli Kente İlişkin Belge ve Politikalar, Yönetişim Kavramı-Yönetimden Ayrılan Yönleri, Güvenli Kent Yönetişiminin Paydaşları ve Mekanizmaları.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kent ve güvenliğe dair temel kavramları bilir; ikisinin tarihsel ilişkisini ve gelişimini kavrar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | Kentleşme olgusuna koşut olarak kentlerdeki güvenlik ihtiyacının da farklılaştığını, çok boyutluluk arz ettiğini çözümler | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Kent güvenliğine yönelik "güvenli kent" kavramını ve bununla ilişkili kent yönetiminde ön plana çıkan gündemdeki kimi yeni yaklaşımların neler olduğunu öğrenir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Güvenli kentin hangi ölçütlerle/indekslerle saptanmaya çalışıldığını görür; bu ölçütlerden hangilerinin ülkemiz kentlerinde de uygulanabileceğine dair tasarımda bulunabilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Güvenli kent yönetimine/yönetişimine ilişkin uluslararası ve ulusal-yerel çalışmaların neleri kapsadığını bilir; bu çalışmalardan ve uygulama örneklerinden de hareketle, kendi yaşadığı kent veya başka kentler için somut örnekler geliştirebilir | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Güvenli kent yönetişiminin paydaşlarının kimlerden oluşabileceğine ilişkin eleştiri-yenilik üretebilir; bu yönetişimin gerek aktörlerini gerekse mekanizmalarının işleyişini tartışabilir, daha sağlıklı bir işleyiş için çözümler sunabilir. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kent, Kentleşme, Güvenlik Kavramları ve Güven-li Olma/Hissetme Algısı | |
2 | Kent Güvenliğine Yönelik Başlıca Tehditler/Suçlar ve Kentlerde Geleneksel Güvenlik Yönetimi | |
3 | Kentsel Güvenlikten Güvenli Kente: Güvenlik Anlayışında Değişim ve Güvenli Kentin Tarihsel-Kuramsal Arkaplanı | |
4 | Güvenli Kentin Boyutları | |
5 | Güvenli Kentle İlişkili Yeni Yaklaşımlar | |
6 | Güvenli Kenti Ölçmek: Temel İndeksler ve Kriterler | |
7 | Uluslararası Düzlemde Güvenli Kent Çalışmaları: BM'nin Güvenli Kente İlişkin Temel Politika ve Belgeleri, Habitat Buluşmaları | |
8 | Birleşmiş Milletler Daha Güvenli Kentler Programı ve Uygulama Örnekleri | |
9 | Avrupa Birliği Bünyesinde Yapılan Çalışmalar | |
10 | Türkiye'de Güvenli Kente Yönelik Mevzuat, Politikalar, Stratejiler | |
11 | Yönetişim Kavramı ve Yönetim/Yönetişim Ayrımı | |
12 | Güvenli Kent Yönetişiminin Paydaşları | |
13 | Güvenli Kent Yönetişimi Mekanizmalarının İşleyişi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güvenli Kent Yönetişimi Ders Notları |
Ders Kaynakları | Payam, M.M. (2020). Teoriden Uygulamaya Kent Güvenliği Yönetişimi, İstanbul: Hiperyayın. Gündüzöz, İ. (2016). Türkiye Ve Dünyada Güvenli Kent Yaklaşımı: Kentsel Güvenlik Mi? Güvenli Kent Mi?. Türk İdare Dergisi, Yıl: 2016, Sayı 483, 335-370. Keleş, R., Mengi, A. (2017). Kent Hukuku. Ankara: İmge. Şehir ve Güvemlik Sempozyumu Bildiri özetleri Kitabı (2020). Ankara: Polis Akademisi. Marmara Belediyeler Birliği (2020). Marmara Urban Forum (MARUF) 2019 Raporu, İstanbul. UN-HABITAT Safer Cities Programme. https://unhabitat.org/urban-initiatives/initiatives-programmes/safer-cities/ Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Kamuda İyi Yönetişim Özel İhtisas Konmisyonu Raporu. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2019). BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları. Gaziantep Üniversitesi İİBF Kamu Yönetimi Bölümü (2019) 13. Uluslararası Kamu Yönetimi Sempozyumu (KAYSEM 13) Tam Metin Bildiri Kitabı, Gökçe, A.F., Ülger, U., Kulu, S., Aksu, M. (Ed.), Gaziantep. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Acil durum ve afet olayları için problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
2 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistemin parçası olma, yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
3 | Acil durum ve afet olaylarına müdahale operasyonlarına modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında bilgi | ||||||
4 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme aşamalarında gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
5 | Müdahale ve iyileştirme aşamalarında çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
6 | Zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
7 | Risk yönetimi ve kriz yönetimi aşamalarında verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
9 | Acil durum ve afet yönetimi alanında gerekli duyarlılığa sahip olma ve bu alanlarda öncü olabilme | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
12 | Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
13 | Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
14 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
15 | Risk yönetimi, tehlike analizi ve olay yeri yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
16 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; saha ve masa başı uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
17 | Saha uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve sahaya yansıyan sorunları hakkında bilgi; çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
18 | Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin temel kavramsal yapı ve bilgilerle donanması. | ||||||
19 | Alanında elde ettiği bilgileri raporlama ve sunma becerisine sahip olabilme | ||||||
20 | Beklenmedik acil durumlar karşısında problemi tanımlama, gerekli birimlerle koordinasyonu sağlama, sorunu ivedilikle çözebilme ve olası diğer sorunlara karşı önlem alabilme | ||||||
21 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olabilme | ||||||
22 | Alana ilişkin kendilerine yöneltilen soruları araştırma ve cevaplama; ayrıca eleştirel düşünebilme ve Acil Durum ve Afet Yönetimine ilişkin problemlere çözüm üretebilme becerisini kazanabilme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kent ve güvenliğe dair temel kavramları bilir; ikisinin tarihsel ilişkisini ve gelişimini kavrar | ||||||||||||||||||||||
2 | Kentleşme olgusuna koşut olarak kentlerdeki güvenlik ihtiyacının da farklılaştığını, çok boyutluluk arz ettiğini çözümler | ||||||||||||||||||||||
3 | Kent güvenliğine yönelik "güvenli kent" kavramını ve bununla ilişkili kent yönetiminde ön plana çıkan gündemdeki kimi yeni yaklaşımların neler olduğunu öğrenir | ||||||||||||||||||||||
4 | Güvenli kentin hangi ölçütlerle/indekslerle saptanmaya çalışıldığını görür; bu ölçütlerden hangilerinin ülkemiz kentlerinde de uygulanabileceğine dair tasarımda bulunabilir | ||||||||||||||||||||||
5 | Güvenli kent yönetimine/yönetişimine ilişkin uluslararası ve ulusal-yerel çalışmaların neleri kapsadığını bilir; bu çalışmalardan ve uygulama örneklerinden de hareketle, kendi yaşadığı kent veya başka kentler için somut örnekler geliştirebilir | ||||||||||||||||||||||
6 | Güvenli kent yönetişiminin paydaşlarının kimlerden oluşabileceğine ilişkin eleştiri-yenilik üretebilir; bu yönetişimin gerek aktörlerini gerekse mekanizmalarının işleyişini tartışabilir, daha sağlıklı bir işleyiş için çözümler sunabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |