Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasacılık Hareketleri | SBK 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. İlknur Rabia Türkölmez |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin genel amacı, siyasal iktidarın sınırlandırılması ile insan hakları arasındaki ilişkinin ortaya konulmasıdır. |
Dersin İçeriği | Hafta 1)Egemenlik-Özgürlük Karşıtlığı ve Anayasacılık Kavramı Hafta 2)Antik Dönemde Anayasacılık Hareketleri Hafta 3)Orta Çağ’da ve Modern Dönemde Anayasacılık Hareketleri Hafta 4)Anayasacılığın Araçları Hafta 5)Osmanlı İmparatorluğu’nda Anayasacılık Hareketleri Hafta 6)Cumhuriyet Döneminde Anayasacılık Hareketleri Hafta 7)1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlükler Hafta 8)Türkiye’de İnsan Haklarının Korunması ve Çeşitli Mekanizmalar Hafta 9)Türkiye’de Anayasa Yargısının Ortaya Çıkışı ve İşleyişi Hafta 10)Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu Hafta 11)Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu Hafta 12)Bireysel başvuru karar incelemeleri-I Hafta 13)Bireysel başvuru karar incelemeleri-II Hafta 14)Genel değerlendirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarının temel özelliklerini tespit eder.. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | Anlatım, | |
10 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarını analiz eder. | Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Egemenlik-Özgürlük Karşıtlığı ve Anayasacılık Kavramı | |
2 | Antik Dönemde Anayasacılık Hareketleri | |
3 | Orta Çağ’da ve Modern Dönemde Anayasacılık Hareketleri | |
4 | Anayasacılığın Araçları | |
5 | Osmanlı İmparatorluğu’nda Anayasacılık Hareketleri | |
6 | Cumhuriyet Döneminde Anayasacılık Hareketleri | |
7 | 1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlükler | |
8 | 1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlükler Korunması ve Çeşitli Mekanizmalar | |
9 | Türkiye’de Anayasa Yargısının Ortaya Çıkışı ve İşleyişi | |
10 | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu | |
11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu | |
12 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-I | |
13 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-II | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003. - Serdar Gülener, Türkiye’de Anayasa Yargısının Demokratik Meşruluğu, On İki Levha Yayınlar, İstanbul, 2017. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarının temel özelliklerini tespit eder.. | ||||||||||
2 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. | ||||||||||
3 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. | ||||||||||
4 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | ||||||||||
5 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. | ||||||||||
6 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. | ||||||||||
7 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. | ||||||||||
8 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. | ||||||||||
9 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | ||||||||||
10 | Türkiye’de sınırlı iktidar arayışlarını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|