Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çokkültürlülük Siyaseti | SBK 618 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Abdullah S. ÖZCAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yakın dönemde ortaya çıkan ve ulus devletleri etkileyen çokkültürlülük eğilimlerinin ve ortaya çıkardığı teorik ve pratik problemlerin öğrencilere aktarılması ve analizi. |
Dersin İçeriği | Bu derste kültür-siyaset ilişkisi, ulus devlet öncesi toplumsal aidiyet olarak kültür kavramı, ulus devletle siyasallaşan fakat homojenlik iddiasında olan milli kültür kavramı, çokkültürlülüğün tarihi açıdan ortaya çıkış nedenleri, günümüz ulus devlet yapısına etkileri ve kültürün siyasallaşması olarak tanınma siyaseti konuları işlenecektir. Ayrıca İslam tarihinde birarada yaşama problemine Abbasi, Emevi ve Osmanlı çözümleri analiz edilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çokkültürlülük probleminin tarihsel olarak ortaya çıkışını analiz eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
2 | Aidiyet kaynağı olarak kültürün modernleşme öncesi niteliğini bilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kültürün siyasallaşması sürecini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
4 | Tanınma siyasetini ve grup hakları anlayışını analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
5 | Liberalizm ve çokkültürlülük ilişkisini analiz eder. | Problem Çözme, | |
6 | Batı çokkültürlülük tecrübesi ile Endülüs, Abbasi ve Osmanlı Millet Sistemini karşılaştırır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Kültür ve siyaset ilişkisi | Kymlicka, Doytcheva |
2 | Ulus devlet öncesi toplumsal aidiyet olarak kültür kavramı | Doytcheva, Kymlicka |
3 | Ulus devlet ve siyasal aidiyet olarak milli kültür kavramı | Kymlicka, Doytcheva |
4 | Çokkültürlülük: tarihi orijini | Kymlicka, Doytcheva |
5 | Kültürün siyasallaşması olarak çokkültürlülük | Kymlicka, Doytcheva |
6 | Milli kültür ve çokkültürlülük | Kymlicka, Parekh, Taylor |
7 | Küreselleşme, etnisite ve çokkültürlülük | Kymlicka, Parekh, Taylor |
8 | Liberalizm, tanınma siyaseti ve çokkültürlülük | Kymlicka, Parekh, Taylor |
9 | İslam Tarihinde birlikte yaşama tecrübesi | Levent |
10 | Abbasi ve Emevi örnekleri | Levent |
11 | Osmanlı Millet Sistemi | Eryılmaz |
12 | Vaka Analizi: ABD | Huntington |
13 | Vaka analizi: Türkiye | Heper, Yeğen |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları |
ÇOKÜLTÜRLÜLÜK 1. Will Kymlicka, Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. 2. Milena Doytcheva, Çokkültürlülük, İletişim, 2009. 3. Bhikhu Parekh, Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek, Phoenix, 2002. 4. Alain Touraine, Eşitliklerimiz ve farklılıklarımızla birlikte yaşayabilecek miyiz? YKY. 5. Tarıq Modood, Çokkültürcülük: Bir Yurttaşlık Tasarımı, Phoenix. 6. Habermas, J., 2017. ‘‘Öteki’’ Olmak, ‘‘Öteki’’ yle Yaşamak. İstanbul: YKY. 7. Bilal Eryılmaz, Osmanlı Devletinde Millet Sistemi, Ağaç, 1992. 8. Amin Maalouf, Ölümcül Kimlikler, YKY yayınları. 9. Fazlurrahman, “İslam’da Azınlıklar”, SDÜ, İlahiyat Fk. Dergisi, 1997, sayı: 4, ss. 255-268. 10. Levent Öztürk "İslâm Toplumunda Hristiyanlara Gösterilen Hoşgörü Örnekleri –İlk Beş Asır" ,Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, Cilt. 4 ,ss. 25 – 37.
VAKA ANALİZLERİ ve diğer KAYNAKLAR
1. Samuel P. Huntington, Biz Kimiz: Amerika’nın Ulusal Kimlik Arayışı. CSA, 2004. 2. Metin Heper, Devlet ve Kürtler, Doğan Kitap, 2010. 3. Mesut Yeğen, Devlet Söyleminde Kürt Sorunu, İletişim, 2015. 4. Aleviler: vaka analizi - Alevi Çalıştayları Raporları. 5. Hz. Peygamber ve Birlikte Yaşama Ahlakı, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2015. 6. Dostoyevski, Yeraltından Notlar.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | ||||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çokkültürlülük probleminin tarihsel olarak ortaya çıkışını analiz eder. | 5 | 5 | ||||||||
2 | Aidiyet kaynağı olarak kültürün modernleşme öncesi niteliğini bilir. | 5 | 5 | 5 | |||||||
3 | Kültürün siyasallaşması sürecini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||
4 | Tanınma siyasetini ve grup hakları anlayışını analiz eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||
5 | Liberalizm ve çokkültürlülük ilişkisini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | |||||||
6 | Batı çokkültürlülük tecrübesi ile Endülüs, Abbasi ve Osmanlı Millet Sistemini karşılaştırır | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |