Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kan Merkezi İşleyiş ve Yönetimi | KBT 508 | 0 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAYFUR DEMİRAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kan bankasının tüm proseslerinin aktarımı, yönetim şekilleri, işleyiş politikaları, kayıtlar, kayıtlara ulaşılabilirlik, kan güvenliği, kalite ve diğer teknik gerekliliklerin aktarılması amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Kan merkezleri ile ilgili kanun, yönetmelik, rehber, malpraktis yasası analtılacaktır. Başhekimden kan merkezi hizmetli personeline kadar her çalışanın görev ve sorumlulukları ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Transfüzyon komitesinin oluşturulması, katılacak olan üyeleri, toplantıları, alacağı kararların önemi-uygulanması anlatılacaktır. Kan merkezinin kendi iç işleyişi, kan isteminin yapılamsından kanın hastaya transfüzyonuna kadar olan tüm işleyiş basamakları, diğer birimlerle iletişimi bu konudaki her personelin görev ve sorumlulukları tek tek ele alınacaktır. Işleyiş ile ilgili hiçbir boşluk ve yanlış anlşılmaya yer vermeyecek düzenlemelerin nasıl gerçekleştirileceği; hata veya uyumsuzlukların tesbiti durumunda düzeltici ve önleyici faaliyetlerin neler olacağı anlatılacaktır. Kan merkezi birimleri fiziksel donanımsal ve personel alt yapıları yasal düzenlemeler doğrultusunda işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kan merkezi işleyişi | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, | |
2 | Kan merkezi personelinin görev ve sorumlulukları | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kan merkezlerinde bina ve teknik donanım | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Transfüzyon öncesi uygunluk testleri | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Antiglobulin testler | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Mikrobiyolojik tarama testleri | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Kanın hazırlanması saklanması ve nakli | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Kan merkezi yönetim politikaları | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Kan merkezinde güvenlik ve etkinlik | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Kan merkezlerinde kayıt ve ulaşılabilirlik | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Kan merkezlerinde kalite güvencesi | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | Kan merkezlerinde laboratuvar kriterleri | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | Kan merkezlerinde biyoemniyet | Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kan merkezi işleyişi | |
2 | Kan merkezi personelinin görev ve sorumlulukları | |
3 | Kan merkezlerinde bina ve teknik donanım | |
4 | Transfüzyon öncesi uygunluk testleri | |
5 | Antiglobulin testler | |
6 | Mikrobiyolojik tarama testleri | |
7 | Kanın hazırlanması saklanması ve nakli | |
8 | Kan merkezi yönetim politikaları | |
9 | Kan merkezinde güvenlik ve etkinlik | |
10 | Kan merkezlerinde kayıt ve ulaşılabilirlik | |
11 | Kan merkezlerinde kalite güvencesi | |
12 | Kan merkezlerinde laboratuvar kriterleri | |
13 | Kan merkezlerinde biyoemniyet | |
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ulusal Kan Merkezleri ve Transfüzyon Tıbbı Kursu XII, KMTD, 2009 Kan bileşenlerinin hazırlanma, kullanım ve kalite güvencesi rehberi, EDOM, 2008 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kan grupları ve belirleme yöntemleri | X | |||||
2 | Transfüzyon reaksiyonları | X | |||||
3 | Kan bankası işleyiş ve pratiği | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 |
---|---|---|---|---|
1 | Kan merkezi işleyişi | |||
2 | Kan merkezi personelinin görev ve sorumlulukları | |||
3 | Kan merkezlerinde bina ve teknik donanım | |||
4 | Transfüzyon öncesi uygunluk testleri | |||
5 | Antiglobulin testler | |||
6 | Mikrobiyolojik tarama testleri | |||
7 | Kanın hazırlanması saklanması ve nakli | |||
8 | Kan merkezi yönetim politikaları | |||
9 | Kan merkezinde güvenlik ve etkinlik | |||
10 | Kan merkezlerinde kayıt ve ulaşılabilirlik | |||
11 | Kan merkezlerinde kalite güvencesi | |||
12 | Kan merkezlerinde laboratuvar kriterleri | |||
13 | Kan merkezlerinde biyoemniyet |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |