Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikobakteriyoloji | TMB 611 | 0 | 3 + 1 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TAYFUR DEMİRAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mikobakteriler ve neden oldukları enfeksiyonlar, tarih boyunca olduğu gibi günümüzde de en önemli sağlık sorunlarından biridir. Özellikle tüberkülozda görülen artış ve dirençli türlerin daha sık oranda ortaya çıkışı nedeniyle mikobakterilerin tanısı tedavisi ve neden oldukları enfeksiyonlardan korunmanın önemi daha iyi anlaşılmıştır. Bu dersde Mikobakterilerin yapısından başlanarak fizyoloji ve patogenez konuları incelenecek, türlerin neden oldukları enfeksiyon konuları işlenecek ve özellikle laboratuvar tanı yöntemleri ile ilgili uygulama ve metodlar aktarılacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, mikobakterilerin yapısı, fizyolojisi, virülans faktörleri ve patogenez ile ilgili özellikler aktarılacaktır. Tüberküloz ve lepra başta olmak üzere mikobakteri türlerinin neden olduğu enfeksiyonlar incelenecek, numune alımından raporlamaya dek laboratuvar tanı süreçleri içerisindeki tüm kavram, uygulama ve metodlar değerlendirilecektir. Ayrıca tedavi, korunma ve kontrol aşılama konularında bilgi verilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mikobakteri türlerinin sınıflandırılması, yapısı, fizyolojisi ve patogenez ile ilgili tanım, kavram ve mekanizmaların öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Mikobakterilerin neden olduğu enfeksiyonlar hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Laboratuvar tanısı için numuneden raporlamaya kadar süreç ve metotların kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım, | |
4 | Mikobakteri enfeksiyonlarının tedavisi, korunma, aşılama ve kontrol ile ilgili yaklaşımların öğrenir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikobakteri Türleri ve Sınıflandırılması | |
2 | Tarihçe ve Epidemiyoloji | |
3 | Mikobakterilerin Yapısı ve Fizyolojisi | |
4 | Mikobakterilerde Virülans Faktörleri ve Patogenez | |
5 | M. tuberculosis / Tüberküloz | |
6 | M. leprae / Lepra | |
7 | Diğer Mikobakteri türlerinin neden olduğu enfeksiyonlar | |
8 | Tanısal İşlemler İçin Numune Alınması ve İşlenmesi | |
9 | Direkt Mikroskopik Yöntemler | |
10 | Kültür Yöntemleri | |
11 | Moleküler Yöntemler | |
12 | Direnç Saptama Yöntemleri | |
13 | Mikobakteri Enfeksiyonlarının Tanısında Yeni Metotlar | |
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mikobakterioloji derslerinde her derse ait sunum, görsel, video ve uygulama kılavuzları dersin özelliğine göre ders öncesinde ya da ders sırasında katılımcılar ile paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Nester’s microbiology : a human perspective.—Eighth edition / Denise G. Anderson, University of Washington, Sarah Salm, Borough of Manhattan Community College, Deborah Allen, Jefferson College. ISBN 978-0-07-352259-3 Published by McGraw-Hill Education, 2 Penn Plaza, New York, NY 10121.
Tüberküloz Tanı ve Tedavi Rehberi, 2. Baskı Ankara, Mayıs 2019 ISBN: 978-975-590-717-8 Sağlık Bakanlığı Yayın No: 1129
https://www.eucast.org/mycobacteria/
Mandell, Douglas, And Bennett’s Prıncıples And Practıce Of Infectıous Dıseases, Eıghth Edıtıon Isbn: 978-1-4557-4801-3 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Bilimlerine İlişkin Bilgi Toplama ve Edindiği Bilgileri Uygulama Becerisi | X | |||||
2 | Bilimsel Sorgulama ve Hipotez Oluşturma Becerisi | X | |||||
3 | Literatür Tarama ve Değerlendirme Becerisi | X | |||||
4 | Deney Tasarlama, Yapma, Verileri Analiz Edebilme ve Değerlendirebilme Becerisi | X | |||||
5 | Deneysel Araç ve Gereç Tanıma ve Uygun Şekilde kullanabilme Becerisi | X | |||||
6 | Disiplinler-arası Takım Çalışması Yapabilme Becerisi | X | |||||
7 | Tıbbi Problemleri Tanıma, Formülize Etme ve Çözme Becerisi | X | |||||
8 | Araştırmalarda ve Veri Analizlerinde Etkin Bilgisayar Kullanabilme Becerisi | X | |||||
9 | Yapılan deneysel çalışmaların Bilime Sağlayacağı Katkıyı Anlama Becerisi | X | |||||
10 | Etkin Yazılı ve Sözlü İletişim/Sunum Becerisi | X | |||||
11 | Mesleki ve Etik Sorumluluğu Anlama ve Uygulama Becerisi | X | |||||
12 | Yaşam Boyu Öğrenimin Önemini Kavrama ve Uygulama Becerisi | X | |||||
13 | Tıbbi mikrobiyoloji Eğitiminde Temel Kavramları Tanıma Becerisi | X | |||||
14 | Temel Kavramları Merkeze Alarak Etik Problemlere Yaklaşma Becerisi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mikobakteri türlerinin sınıflandırılması, yapısı, fizyolojisi ve patogenez ile ilgili tanım, kavram ve mekanizmaların öğrenir | ||||||||||||||
2 | Mikobakterilerin neden olduğu enfeksiyonlar hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||||||||
3 | Laboratuvar tanısı için numuneden raporlamaya kadar süreç ve metotların kavrar | ||||||||||||||
4 | Mikobakteri enfeksiyonlarının tedavisi, korunma, aşılama ve kontrol ile ilgili yaklaşımların öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |